Annons

Stenas batteri-startup vill elektrifiera sjöfarten

Stena-bolaget Batteryloop ska bygga energilager av Volvos begagnade buss-batterier. Nu ska tekniken testas för att lösa en av sjöfartens viktigaste framtidsproblem.

Stena Line inledde sin satsning på batteridrift 2018 med att elektrifiera färjan Stena Jutlandica, som trafikerar sträckan mellan mellan Göteborg och Frederikshavn. Färjan använder batteridrift för att driva bogpropellrarna för att manövrera i hamn.
Stena Line inledde sin satsning på batteridrift 2018 med att elektrifiera färjan Stena Jutlandica, som trafikerar sträckan mellan mellan Göteborg och Frederikshavn. Färjan använder batteridrift för att driva bogpropellrarna för att manövrera i hamn.

Bristande batterikapacitet och risk för effektbrist i hamn är två problem när sjöfarten är på väg att ställa om mot en ökad elektrifiering. En lösning på det senare problemet är så kallade energilager, som kan lagra energi för att möta toppar i energibehovet.

Nu inleder Stena recyclings dotterbolag Batteryloop ett projekt för att utreda hur man med hjälp av begagnade fordonsbatterier kan bygga energilager för användning i just hamnar. Det handlar både om att förse färjor som lägger till med ström under hamnuppehåll, men också för att ladda upp elektrifierad sjötransport.

Bolaget jobbar med batterier från hela transportsektorn. Det kan vara batterier från personbilar, bussar, lastbilar eller fartyg. Tidigare i höst meddelade Batteryloop att man slutit ett avtal med Volvo bussar om att använda deras uttjänta batterier för att bygga energilager.

”För att snabbladda exempelvis en stor färja behöver man väldigt mycket energi på kort tid. Det är inte säkert att elnäten klarar av att leverera det. Där kommer lokala energilager i hamnar in i bilden som en fin lösning, säger Rasmus Bergström, VD på Batteryloop, i ett pressmeddelande.

Idag finns bara ett fåtal svenska rutter med hel eller delvis eldriven färjetrafik. Det handlar om sträckan Helsingborg till Helsingør, som trafikeras av Forsea med de eldrivna färjorna Aurora och Brahe, samt sträckan mellan mellan Göteborg och Frederikshavn, som trafikeras av Stena och den delvis elektrifierade färjan Stena Jutlandica.

I samtliga fall handlar det om befintliga färjor som konverterats från diesel till eldrift.

”Anledningen till att utvecklingen kommit längst i sektorn mindre passagerarfärjor är att de färdas kortare distanser. Brist på batterikapacitet är det största tekniska problemet för elektrifiering av sjöfart just nu”, säger Fredrik Larsson, miljöansvarig på Svensk Sjöfart.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera