1515
Annons

Solnabolag ska leverera batterisystem till gröna kollektivfärjor

Solnabaserade Echandia Marine har fått uppdraget att leverera batterisystem till världens största varv, holländska Damen Shipyards, som konstruerar en ny flotta holländska el- och hybridfärjor.  

Foto:Echandia

Svenska startupen Echandia är med på ett hörn när holländska staden Rottendam gör en större miljöuppdatering av sin båtburna trafik. Echandia som är världsledanden  inom maritim batteristyrning ska inledningsvis leverera system till sex hybridfärjor som ska trafikera Rotterdam och de kringliggande städerna Sliedrecht, Dordrecht och Kinderdijk. Planen är att färjorna ska vara konverterade till ren eldrift innan 2030.

”Det här är ett jättespännande projekt. Vattenbussarna är konstruerade för att även ge passagerarna fina reseupplevelser. De är också extremt bränsleeffektiva på grund av den låga vikten och ett hybridsystem som kickar in vid förbrukningstoppar. De rena elfärjorna är av en liknande typ som började tas i bruk av kollektivtrafiken i Köpenhamn under 2020”, säger Echandias VD Magnus Eriksson i en kommentar.

Läs mer: Nu tar sjöfarten ett grönt tekniksprång 

Echandias specialitet är så kallade LTO-batterierna (Litium-titanat), vilket är en teknik som lämpar sig väl för maritimt bruk och extremt tuff användning. Tekniken klarar många drifttimmar per dygn, snabba laddningar och kan köra året runt. Echandia är det enda bolaget i världen som har maritim certifiering för denna typ av lösning, och är i dag ett av de ledande namnen inom eldrivna fartyg.

Just den maritima batterimarknaden växer kraftigt. Enligt en prognos från Fortune Business Insights kommer marknaden för eldrivna fartyg vara värd cirka 90 miljarder kronor 2027.

Echandia bedömer att de kan ta cirka 10 procent av den marknaden med sin lösning. Bolaget tog i fjol hem en indisk stororder där de ska vara med och leverera batterier till världens största el-flotta som kommer att trafikera den indiska staden Kochi. Sammanlagt handlar det om 78 elfärjor som byggs tillsammans med Siemens och Cochin Shipyard Limited. 


10.000 nya laddplatser i Stockholm – antalet laddstolpar ska tredubblas

Stockholm Parkering, Stockholmshem, Svenska Bostäder, Familjehem och Skolfastigheter i Stockholm ska tillsammans bygga 10.000 laddplatser, utöver de 5.000 som redan finns i dag. Det meddelar Stockholms grönblåa styre i ett pressmeddelande. 

”Vi vill radera klimatutsläppen, minska motorbullret och förbättra luften. Därför ska Stockholm få över 100.000 nya laddplatser fram till år 2030. Det kräver att alla kommunala bolag ökar takten. Nu tar vi ett viktigt steg på vägen genom att tredubbla antalet laddplatser i stadens garage”, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd och ordförande i Stockholm Parkering.

Drygt en tredjedel av de planerade laddplatserna ska installeras på parkeringsplatser som tillhör Stockholmshem. 137 miljoner kommer att avsättas för ändamålet fram till 2026. 

Vänsterpartiet i Stockholm välkomnar satsningen men saknar en satsning på laddplatser i gatumiljö även i de yttre delarna av Stockholm. 

”Det är jättebra att man satsar fler på laddplatser från kommunalt håll. Vi har tidigare efterfrågat att staden själv ska leda arbetet med elektrifiering istället för att förlita sig på privata företag. En viktig pusselbit saknas dock fortfarande och det är laddplatser i gatumiljö, speciellt utanför stadskärnan. Ska klimatomställningen bli en rättvis omställning så behöver man som privatperson ha lika möjligheter att ställa om i ytterstan som inne i city”, säger Maria Mustonen (V), vice ordförande Stockholms stads parkering AB, i en kommentar till Dagens industri. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?