Svenska startupen Echandia är med på ett hörn när holländska staden Rottendam gör en större miljöuppdatering av sin båtburna trafik. Echandia som är världsledanden inom maritim batteristyrning ska inledningsvis leverera system till sex hybridfärjor som ska trafikera Rotterdam och de kringliggande städerna Sliedrecht, Dordrecht och Kinderdijk. Planen är att färjorna ska vara konverterade till ren eldrift innan 2030.
”Det här är ett jättespännande projekt. Vattenbussarna är konstruerade för att även ge passagerarna fina reseupplevelser. De är också extremt bränsleeffektiva på grund av den låga vikten och ett hybridsystem som kickar in vid förbrukningstoppar. De rena elfärjorna är av en liknande typ som började tas i bruk av kollektivtrafiken i Köpenhamn under 2020”, säger Echandias VD Magnus Eriksson i en kommentar.
Läs mer: Nu tar sjöfarten ett grönt tekniksprång
Echandias specialitet är så kallade LTO-batterierna (Litium-titanat), vilket är en teknik som lämpar sig väl för maritimt bruk och extremt tuff användning. Tekniken klarar många drifttimmar per dygn, snabba laddningar och kan köra året runt. Echandia är det enda bolaget i världen som har maritim certifiering för denna typ av lösning, och är i dag ett av de ledande namnen inom eldrivna fartyg.
Just den maritima batterimarknaden växer kraftigt. Enligt en prognos från Fortune Business Insights kommer marknaden för eldrivna fartyg vara värd cirka 90 miljarder kronor 2027.
Echandia bedömer att de kan ta cirka 10 procent av den marknaden med sin lösning. Bolaget tog i fjol hem en indisk stororder där de ska vara med och leverera batterier till världens största el-flotta som kommer att trafikera den indiska staden Kochi. Sammanlagt handlar det om 78 elfärjor som byggs tillsammans med Siemens och Cochin Shipyard Limited.