Solnabolag ska leverera batterisystem till gröna kollektivfärjor

Solnabaserade Echandia Marine har fått uppdraget att leverera batterisystem till världens största varv, holländska Damen Shipyards, som konstruerar en ny flotta holländska el- och hybridfärjor.  

Foto:Echandia

Svenska startupen Echandia är med på ett hörn när holländska staden Rottendam gör en större miljöuppdatering av sin båtburna trafik. Echandia som är världsledanden  inom maritim batteristyrning ska inledningsvis leverera system till sex hybridfärjor som ska trafikera Rotterdam och de kringliggande städerna Sliedrecht, Dordrecht och Kinderdijk. Planen är att färjorna ska vara konverterade till ren eldrift innan 2030.

”Det här är ett jättespännande projekt. Vattenbussarna är konstruerade för att även ge passagerarna fina reseupplevelser. De är också extremt bränsleeffektiva på grund av den låga vikten och ett hybridsystem som kickar in vid förbrukningstoppar. De rena elfärjorna är av en liknande typ som började tas i bruk av kollektivtrafiken i Köpenhamn under 2020”, säger Echandias VD Magnus Eriksson i en kommentar.

Läs mer: Nu tar sjöfarten ett grönt tekniksprång 

Echandias specialitet är så kallade LTO-batterierna (Litium-titanat), vilket är en teknik som lämpar sig väl för maritimt bruk och extremt tuff användning. Tekniken klarar många drifttimmar per dygn, snabba laddningar och kan köra året runt. Echandia är det enda bolaget i världen som har maritim certifiering för denna typ av lösning, och är i dag ett av de ledande namnen inom eldrivna fartyg.

Just den maritima batterimarknaden växer kraftigt. Enligt en prognos från Fortune Business Insights kommer marknaden för eldrivna fartyg vara värd cirka 90 miljarder kronor 2027.

Echandia bedömer att de kan ta cirka 10 procent av den marknaden med sin lösning. Bolaget tog i fjol hem en indisk stororder där de ska vara med och leverera batterier till världens största el-flotta som kommer att trafikera den indiska staden Kochi. Sammanlagt handlar det om 78 elfärjor som byggs tillsammans med Siemens och Cochin Shipyard Limited. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?