ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Skogsjättens analys visar dolda miljardvärden

Sveaskog skapar värden för flera miljarder kronor utöver det ekonomiska resultatet från virkesproduktionen, enligt en ny analys som den statliga skogsjätten har låtit göra.
”Det här ger oss en utökad kunskap för att göra riktiga strategiska bedömningar”, säger vd Per-Olof Wedin.

Analysen, som företaget kallar flerdimensionell hållbarhetsredovisning visar att Sveaskogs totala värdeskapande under 2016 uppgick till närmare 10 miljarder kronor, inräknat mervärden i form av ekosystemtjänster och samhällsnytta. Det kan jämföras med att nettoresultatet samma år summerade till 1,2 miljarder kronor.

Analysen har tagits fram med hjälp av den internationellt ledande miljöekonomen Pavan Sukhdev.

”Ett företag är inte bara en vinstmaskin åt aktieägaren, i det här fallet staten. Genom att sätta ett monetärt värde på allt värdeskapande kan vi synliggöra att värdet Sveaskog skapar åt Sverige är mycket mer än det redovisade resultatet, inte minst miljövärdet som uppgår till nästan sju miljarder kronor”, säger han. 

Miljövärdena på knappt sju miljarder kronor består till större delen av skogens koldioxidinbindning och dess positiva påverkan på vattnets kretslopp. Samhällsnyttan i form av bland annat rekreation, jakt och fiske och bärplockning uppgår till 2,7 miljarder kronor. 

Enligt analysen är dessutom Sveaskogs fulla ekonomiska bidrag till Sveriges BNP, inräknat bland annat löner och skatter, dubbelt så stort som nettovinsten.

”Det här är osynliga värden som inte syns i resultaträkningen, men som har stor betydelse för ägaren och samhället. Genom att sätta ett monetärt värde på de olika kapitalslagen får vi lättare att sätta dem i relation till varandra”, säger Lena Sammeli-Johansson, Sveaskogs hållbarhetschef.

Visionen är att analysen ska bli ett återkommande inslag i bolagets redovisning.

”Genom att synliggöra de här värdena blir det lättare att mäta, följa upp och få in hållbarhet i strategiarbetet. Avsikten är att det här ska bli ett styrverktyg för hela vår verksamhet. Det kommer att öka lönsamheten i affären eftersom våra kunder i allt högre utsträckning ställer krav på att vi ska kunna redovisa vår påverkan på miljön”, säger Lena Sammeli-Johansson.

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer