SKF:s framtidsdröm: ”Ingen kund vill köpa kullager av oss”

AI är en absolut nödvändighet för en cirkulär ekonomi menar SKF:s tekniska chef Victoria Van Camp.

SKF:s tekniska chef Victoria Van Camp tar SKF i en cirkulär rikning.
SKF:s tekniska chef Victoria Van Camp tar SKF i en cirkulär rikning.Foto:TT/Jonas Eng

Insikten om att SKF SKF B -1,25% Dagens utveckling börjat gå över till cirkulära affärsmodeller kom i samband med förvärvet av Recondoil för två år sedan.

”Varför ska man slänga bort oljan när man kan cirkulera den? Och varför ska man slänga bort kullager om man kan uppgradera dem eller putsa upp dem? Vi såg det helt enkelt som en bra affärsmodell och hade inte tänkt på att vi höll på med cirkulär ekonomi”, säger Victoria Van Camp, CTO på SKF.

”Vi kommer att förse våra kunder med maskiner som går, och går och går. Ingen kund vill köpa kullager av oss, eller av någon annan heller för den delen, för det betyder att något har gått sönder.” 

Att produkterna är ämnade för en cirkulär ekonomi redan på designstadiet är a och o, konstaterar Victoria Van Camp. Men det finns en stor utmaning. 

”Hur designar man för cirkulärt? Det betyder till exempel att man måste göra livscykelanalyser innan man ens vet var sakerna ska användas. Om jag i dag letar efter maskiningenjörer eller folk som designar elektronik så finns inte den kompetensen. Det finns många som pratar om det men inte många som gör det.”

För SKF och Victoria Van Camp är deltagandet i forskningsprojektet Creaternity vid Luleå Tekniska universitet ett sätt påverka ingenjörsutbildningen för framtiden, men också för att få kunna utbilda bolagets egna anställda i hur man designar för cirkulära affärer. 

Hur stor betydelse har AI?
”AI är absolut nödvändigt för en cirkulär ekonomi, för AI:s förmåga att förutsäga saker innan de hänt.”

Specifikt pekar hon på vikten av AI för livscykelanalyser, ett tungrott arbete som idag till stora delar sköts manuellt. 

”Livscykelanalyser är ett monster. Du måste ha materialvetare, matematiker, kemister och databaser och så fort du gör minsta lilla förändring i din leverantörskedja, om du till exempel tar ditt stål från en annan gruva, då måste analysen göras om.”

Hur mycket investerar ni i AI?
”AI är vårt viktigaste område, men AI är ett verktyg för att kunna leverera pålitlig rotation till kunder. AI i sig själv skapar inget värde.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?