Annons

Skandalen en viktig läxa för börsjätten

Få bolag har varit så skandalomsusade som SCA på senare år. Trots det – eller kanske just därför – hör skogskoncernen nu till de som företag som får högst poäng på området antikorruption i Dagens industris nya rankning.

Katarina Kolar, hållbarhetschef på SCA och Louise Brown, korruptionsspecialist och styrelsemedlem i Transparency International i Sverige.
Katarina Kolar, hållbarhetschef på SCA och Louise Brown, korruptionsspecialist och styrelsemedlem i Transparency International i Sverige.Foto:Anna-Clara Eriksson och Christine Olsson/TT

Det sägs att bolag drabbade av korruption är bäst på att hantera korruption.

Huruvida det är helt sant eller ej vet inte forskningen, men fallet SCA SCA B +1,21% Dagens utveckling tar i alla fall inte död på föreställningen.

Den skandaldrabbade skogskoncernen är ett av de bolag som får högst poäng inom området antikorruption när Dagens industri, Aktuell Hållbarhet och Ekonomihögskolan vid Lunds universitet rankar 110 börsbolag inom tre sektorer (se faktaruta).

“När händelser inträffar ser vi över våra rutiner. Vi är inte okänsliga, utan vill göra rätt”, säger Katarina Kolar, hållbarhetschef på SCA.

Fyra år har gått sedan SvD avslöjade hur SCA lade mångmiljonbelopp på jaktresor och privata flygresor. Flera chefer delgavs misstanke om mutbrott, men åklagaren lade ned utredningen. I dag har bolaget delats i två, och hygienföretaget Essity har börsintroducerats.

Katarina Kolar framhåller att delar av koncernledningen har bytts ut, men säger att inte mycket har förändrats i hur bolaget gör affärer.

“Vi har sett över rutinerna för representationsjakt. Vi försöker också ha ett systematiskt arbete med utbildning och uppföljning. Att hålla frågorna levande i organisationen är avgörande.”

SCA uppfyller sex av de nio parametrar som bolagen utvärderas utifrån inom området antikorruption. Mer arbete finns alltså att göra. 

Och resultatet i rankningen överlag kan knappast sägas vara lysande – i snitt kryssar bolagen endast tre av nio parametrar.

Exempelvis följer inte ett enda svenskt företag ISO37001, standarden för förebyggande av mutor, vilket gör att Sverige skiljer ut sig från övriga Europa. 

Ett viktigt syfte med den nya rankningen är dock att den ska vara ta sikte på framtiden och belysa områden där det finns potential till förbättring.

Att Sverige – trots sin identitet som “hållbarhetsnation” – kan göra mer i arbetet mot korruption bekräftas av Louise Brown, vice ordförande i Transparency International Sverige. Hon talar om “den nordiska myten”.

“Den nordiska marknaden är relativt skyddad, vilket gör att vi saknar vanan att förebygga och tackla den här typen av risker”, säger hon.

I rapporten “Exporting Corruption”, som utvärderar 44 länder utifrån hur de uppfyller OECD:s konvention mot mutor, konstaterade Transparency International nyligen att Sverige har en bit kvar till de absoluta föregångarna. 

En ökning av antalet utredningar om mutbrott gör visserligen att vi klättrar och får betyget tre på en fyrgradig skala, vilket innebär en ‘’måttlig efterlevnad”. 

Men vi får fortsatt kritik för svag lagstiftning och låga nivåer för bolagsböter, med en maxgräns på 10 miljoner kronor.

Det senare anses vara betydelsefullt. Dels för att miljoner i straff för brott som allt som oftast äger rum på miljardmarknader inte har tillräckligt avskräckande effekt, dels för att det antas säga något om Sveriges syn på korruption.

“Signalen blir att vi inte tycker att frågan är så viktig”, säger Louise Brown.

Krävs det att bolag först råkar ut för en korruptionsskandal för att verkligen förstå riskerna?
“Alla som jobbar med det här gör den bedömningen. Även Världsbanken.”

I de flesta fall uppstår problemen främst på exportmarknader, något som vi har påmints om under hösten då anklagelser mot Ericsson och Telia har fortsatt att skapa rubriker.

Louise Brown tycker att det är viktigt att inse att vi inte kan exportera svensk affärskultur.

“Kulturen bygger på långvariga vanor och arbetssätt. Det betyder att du måste ha tydliga verktyg och processer i ditt arbete.”

Ett bolag som har fått erfara hur svårt det kan vara att driva verksamhet på andra marknader – och som tagit konsekvenserna av det – är Skanska. 

Sedan ett decennium tillbaka gör byggbolaget inga affärer i Ryssland, och efter påstådda mutbrott arbetar det sedan ett par år för att lämna Brasilien.

“Vi vill bygga förtroende långsiktigt. Då måste fokus ligga på marknader där man kan driva den positiva utvecklingen", säger Helena Sundén, ansvarig för etik och regelefterlevnad på Skanska och tidigare generalsekreterare för Institutet mot mutor.

Fördelarna med ett arbete kring etiska frågor viktiga att lyfta fram. Amerikansk forskning visar att i snitt 7 procent av bolagens omsättning försvinner i korruption. 

Företag med ett högt förtroende är också mer produktiva.

“Mutan som metod är kostsam. Dels för att du får ökade kostnader, både direkt och i form av juridisk risk och förtroendeskada, och dels för att färre resurser går till reell konkurrenskraftig affärsutveckling”, säger Louise Brown.

 

 

Innehåll från EnginioAnnons

Enginio – framtidens digitala konsumentaktiveringar

Kan man kombinera konsumenternas krav på tillgänglighet och enkelhet med företagens behov av innovativa, effektiva samt konverterande aktiveringar i alla typer av butiker eller kanaler? Kan man samtidigt möta GDPR-lagar, lokala regler i olika marknader, samt ”cookie tracking”-problematiken utan att förlora konsumenten? Enginio är byggd för att vara lösningen på alla dessa frågor helt utan behov av några nedladdningar eller integrationer med återförsäljare.

Enginio är en ny kundaktiveringsplattform där du kan bygga, styra, bevaka och analysera dina kundaktiveringar i realtid. Verktyget har ett antal revolutionerande funktioner som till exempel helautomatiserad ”cashback”, kvittoscanning med AI som möjliggör automatiserade bundlingar och lojalitetsfunktioner samt ett self-serviceverktyg där man själv kan skapa sina aktiveringar. 

Plattformen är utvecklad av Nordic Retail Group, NRG, och är deras senaste innovation inom Retail Technology. Bolaget är Nordens ledande retail agency med över 25 års erfarenhet inom branschen och jobbar i dag med många av världens största varumärken. NRG har tidigare utvecklat ReTech-produkter som exempelvis Detail Online Merchandising och NRG Engage.

– Enginio har utvecklats under de senaste 2–3 åren efter att våra företagskunder tröttnat på dyra start- och stoppkostnader i samband med sina aktiveringar, berättar Martin Sohtell, CCO på NRG. 

– Företagen ville ha en och samma aktivering oavsett vilken marknad, kanal eller återförsäljare de jobbade med och dessutom få minskad administration, alltså en lösning som fungerar 360 där man kan få data och insikter i realtid. Dessutom var kunderna tydliga med att det måste fungera i både en fysisk miljö som exempelvis i butik eller i utomhusmiljö och online i social media eller inbäddat i en hemsida eller app. En inte helt enkel kravlista. 

En bas i Sverige

Med inspiration från flera e-commercejättar som lyckats revolutionera och förenkla skapandet av e-handelslösningar och onlinebutiker har Enginio byggts av ett svenskt utvecklingsteam med bas i Göteborg och Stockholm.

Plattformen har flera världsunika funktioner där man via moduler kan sätta samman olika typer av aktiveringar till ett skräddarsytt konsumentflöde. Redan i dag finns det ett tiotal aktiveringsmoduler som är lanserade i plattformen. Dessa ger hundratals möjligheter till olika konsumentflöden, bland annat spel och tävlingar, kuponger och vouchers, lojalitet, merchandise e-shop solution, produktregistreringar och onlinekataloger.

Världsunika lösningar

En av dessa funktioner är Enginios unika kvittoscanner med AI som gör det möjligt att validera ett köpflöde utan integration i ett kassasystem samt möjlighet att hantera både fysiska kvitton samt onlinekvitton. En annan världsunik lösning är cashbacklösningen som är utvecklad ihop med CDI Paysystem. Denna ger som första plattform i världen en möjlighet att genomföra återbetalningar direkt till kreditkort i realtid i över 120 länder. Detta är en betallösning som är sanktionerad globalt och som genomförs via flera globala banklösningar.

– Vi såg tidigt utmaningen som företag har av att vara begränsade i en kassalinje, att inte kunna använda en uniform kuponglösning över flera marknader eller återförsäljare samt klumpiga cashbacklösningar som inte betalar ut på flera månader och kräver massvis med administration, berättar Martin Sohtell.

– När vi hittade samarbetet med CDI Paysystem och deras unika betallösning kunde vi gemensamt utveckla en säker lösning som är globalt skalbar och godkänd av flera av världens största banker.

”Måste vårda kundrelationerna”

På frågan om det går att möta den uppkommande cookiedöden och GDPR-problematiken svarar Martin att de är övertygade om att alla företag måste komma närmre sina konsumenter och vårda den relationen på ett helt annat sätt än tidigare.

– Vi kan inte samla på data bara för sakens skull, vi måste möta våra kunder när de vill och inte ta med oss mer än vi måste i form av data. Därför har vi byggt hela vår plattform utifrån insikten att konsumenten måste sitta i förarsätet för sin relation med varje företag. Det har gjort att Enginio fått en helt unik struktur för datahantering och gör att den följer själva grundtanken bakom GDPR och andra globala privacy-lagar. Konsumentens behov och integritet i fokus.

Calle Schwerin är ägare och en av tre grundare bakom Nordic Retail Group. Han säger att NRG vid flera tillfällen har innoverat nya produkter och tjänster för sina kunder. 

– Enginio är helt framtaget med eget kapital och vi äger allt IP själva. För bara något år sen såldes Detail Online Merchandising till InRiver så det här är en del av vårt sätt att arbeta. Trots att vi inom koncernen gjort liknande resor tidigare har vi nog aldrig tidigare sett en sådan potential och skalbarhet i någon av våra produkter. Det ska bli oerhört roligt att följa Enginio.

Om Enginio:

Enginio är en plattform för konsument och kundaktiveringar med unika moduler och aktiveringar helt utan behov för nedladdningar eller integrationer. Plattformen är utvecklad av Nordic Retail Group AB och har unika funktioner som:

Automatiserad Cashback

Kvittoscanner med AI

Bundling, kuponger och vouchers

Spel, tävlingar och underhållning

Lojalitet

Intelligenta QR-koder

Lär mer här: https://business.enginio.io/ 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Enginio och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera