ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

De har Sveriges grönaste varumärken

  • Foto: Stefan Nilsson

Konsekvent hållbarhetsarbete och hållbarhetskommunikation gör att SJ och Änglamark är Sveriges grönaste varumärken. 

Det menar företaget Differ som för elfte gången låtit svenska folket rösta om vilka varumärken de anser vara grönast. Differ pekar på den starka konsumenttrenden där slutkunder i allt högre grad gör aktiva val ur ett hållbarhetsperspektiv. I den undersökning som gjorts i samband med röstningen på gröna varumärken uppger 44 procent av de tillfrågade svenskarna att de ofta eller alltid gör gröna val. Det är enligt Differ den högsta siffran i undersökningens historia. 

Årets undersökning visar också att fler än tidigare anser att det i dag är lättare att välja gröna och hållbara produkter och tjänster. Fyra av tio svarande säger också att de väljer bort varumärken som de anser inte är gröna.

”Det är tydligt att den gröna trenden växer sig allt starkare. Konsumenterna är mer medvetna än någonsin, och många väljer bort varumärken som de inte tycker håller måttet inom grönhet. Både SJ och Änglamark är varumärken som lyckats bygga ett förtroende hos kunderna genom ett konsekvent och aktivt hållbarhetsarbete”, säger Clara Boëthius på strategikonsultföretaget Differ, som genomfört undersökningen.

Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer