Sista brittiska avgasbilen säljs 2035

Storbritannien kortar respiten för avgasbilar med fem år. Senast 2035 ska den sista bensin-, diesel- och hybridbilen ha sålts i landet, meddelar premiärminister Boris Johnson.

Tidigare har målet gällt år 2040, och hybridbilar har inte omfattats. Ändringen görs för att förbättra luftkvaliteten och uppfylla det övergripande målet att Storbritannien ska ha noll nettoutsläpp år 2050.

Miljövänner säger att även 2035 är alldeles för sent, men Johnson kontrar att målet kan komma att tidigareläggas ytterligare, om möjligt. På flera andra håll, exempelvis i Norge, planeras liknande förbud redan om fem år.

Johnsons utspel gjordes tillsammans med den legendariske natur-tv-profilen David Attenborough i London, som en upptakt till höstens globala klimatmöte COP26 i Skottland.

Det fördunklas dock av kritik från Claire O'Neill, som varit ansvarig för det kommande mötet men som fick sparken i förra veckan. Hon hävdar att premiärministern erkänt för henne att han inte förstår klimatförändringarna, och därmed inte vet vad man ska göra för att hejda dem.

”Mitt råd till alla som Boris lovar saker – det må vara väljare, världsledare, ministrar, anställda eller till och med familjemedlemmar – är att få det skriftligt, låta en advokat kolla på det, och kontrollera att pengarna finns på banken”, säger hon i en radiointervju med BBC.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från OracleAnnons

Oracle lever som de lär – och betalar mindre

Gör mer. Vet mer. Men betala mindre. Safra Catz, vd för Oracle, menar att det är ett fullt möjligt mål för alla företag som går igenom en digital transformation. Och hon borde veta – Oracle har själva gjort exakt den resan, och nått precis det målet.

Så kan ditt företag lära av Oracle 

Oracle hjälper företag och organisationer att få ut mesta möjliga fördelar av digitalisering och molntjänster. Så varför inte se till att applicera de egna tjänsterna på den egna organisationen? Resultatet av den tanken blev en total omgörning av hela företaget, en process som internt kallas Oracle@oracle.

– Vi har som ett upplyst, digitaliserat företag fått många fördelar, till exempel att vi kan fatta bättre beslut eftersom vi har mer information, och att vi kan använda alla våra tillgångar optimalt, säger Safra Catz.

”Fördelar – och lägre kostnader”

Men det är inte den största vinsten.

– Jag skulle vilja säga att det som verkligen är fantastiskt är att vi, trots att vi har fått alla dessa fördelar, trots att vi vet mer och kan göra mer, faktiskt har lägre kostnader nu än förut. Det resultatet är otroligt.

Men egentligen inte så konstigt. Safra Catz konstaterar att Oracle tidigare, precis som så många andra företag, la pengar på processer som egentligen inte förde företaget framåt. 

– De här processerna hjälpte inte våra medarbetare att göra sitt jobb, och gav inte heller någon nytta åt kunderna.

Rätt mandat och rätt verktyg

Men när företaget gjordes om med hjälp av de egna digitala verktygen kunde man automatisera och optimera de olika processerna.

– Då vände allt detta. Då kunde vi hjälpa kunderna på ett bättre sätt eftersom våra medarbetare fick de verktyg och det mandat de behövde, och samtidigt sänkte vi våra kostnader. Jag skulle verkligen säga att det är en win-win-situation när du kan göra mer och ha mer kunskap, och samtidigt betala mindre.

Så kan ditt företag lära av Oracle 

Vill du veta mer om the Oracle@Oracle story? Den 25 februari sänds ”Oracle 60 minutes Talks Transformation” från Stockholm i samarbete med Epicenter. Klicka här för att vara med!   

 

Mer från Oracle

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oracle och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?