ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Hållbart näringsliv

Scanias vd om omställningen till el: ”Det behövs en Marshallplan”

  • Scanias vd Henrik Henriksson. Foto: Filip Erlind

Scania kan tänka sig att finansiera såväl laddstolpar som delar av elnätet för att bidra till en elektrifiering av transportsystemet. Men det är bråttom, påpekar vd Henrik Henriksson.

”Det behövs en Marshallplan. Nästan lite ministerstyre också”, säger han inför FN:s klimatmöte i New York.

När Di träffar Henrik Henriksson återstår bara en helg innan han ska till FN:s klimatmöte i New York för att tala om industrins omställning. Men nu är det stor klimatdag på Scania och vd:n står i nybilshallen och leder ett quiz för bolagets servicetekniker.

Rätt svarar den grupp som traskar till hörnan för alternativ D. ”Hela 96 procent av en lastbils CO2-utsläpp uppkommer när produkten används.”

Han ska återkomma till det.

Först får Henrik Henriksson svara på varifrån han fått sitt engagemang för klimatet.

En del tillskriver han Scania och bolagets grundläggande värderingar. En del säger han kom när han blev pappa till sina båda döttrar: 

”Jag blev förälder, började läsa på och insåg att det här ser inte bra ut alls. Jag vill kunna säga till mina barn att jag gjorde vad jag kunde.”

Syftet med Scanias klimatdag är att utbilda samtliga anställda i frågor om klimat och hållbarhet. Minst en timme stoppar produktionen i alla länder, och högste chefen säger att han inte räknat på vad det kostar företaget.

”Den här är bara en del av resan att driva hela bolaget mot en förändring inom transportindustrin.”

En av de främsta utmaningarna framåt är kommande elektrifiering. Scania skrev nyligen på Di Debatt tillsammans med Volvo och Fossilfritt Sverige att man ”är beredda att investera miljardbelopp för att snabbt producera lastbilar som genom olika tekniker går på el”, men att det kräver tydlighet från regeringen ”när det gäller mål och löften om var och när en laddinfrastruktur kan vara på plats”.

Att producera lastbilar är kärnan i er verksamhet. Är ni beredda att även bygga ut infrastrukturen?

”Jo, de möjligheterna finns. Vi kan välja en affärsmodell där vi antingen säljer en elektrisk lastbil eller där vi säljer kostnad per kilometer. Då kan vi inkludera infrastruktur i det.”

Henrik Henriksson säger att Scania i en sådan modell skulle kunna producera lastbilen, tillhandahålla underhåll – och den energi, det bränsle, som krävs. 

”Men för att göra det behöver vi infrastrukturen. Det skulle vi också kunna ta på oss. Att gå ihop med Statoil eller Circle K och sätta upp stolpar. Men grejen är att grundinfrastrukturen inte finns i Sverige i dag.”

Du syftar på elnäten?

”Precis.”

Efter en inte helt okomplicerad uträkning av vad som skulle krävas för att kunna ladda lastbilsbatterier på de svenska vägarna landar han en slutsats som säger att det krävs 60 megawatt för ett truckstop som det i Värnamo.

”Den kabeln finns inte. Värnamo skulle slockna. Och den kabeln kan inte vi ta ansvar för att bygga. Den vill vi att politikerna och gärna staten investerar i. Precis som man gjorde i Banverket en gång i tiden.”

Ni kan inte finansiera lite av den där kabeln?

”Det skulle man kunna göra. Jag tror att man måste göra det i olika typer av konsortium. Det där är ju Vattenfalls kärnaffär.”

Ni kan gå ihop med dem?

”Exakt, det kan man göra.”

Strax efter er artikel presenterades regeringens budget. Är du nöjd med responsen från de styrande?

”Det är positivt att det tillsätts en elektrifieringskommission. Sen är frågan vad den får för omfattning och tidsram.”

Scanias vd säger att han uppskattar att politiken sträckt ut en hand för att hitta en samverkan med näringslivet. Men han poängterar att tiden är knapp: 

”Jag tror till exempel att när det gäller att ta beslut för elektrifieringen av motorvägssystemet i Sverige, då kan vi inte vänta till 2025. Vi kan inte heller vänta på att det ska in i infrastrukturplanen 2022, det blir också för sent.”

Inser vi hur bråttom vi har?

”Jag tror att politikerna i vissa avseenden börjar förstå det. Men inom vissa frågeställningar måste man våga ta beslut inom ett eller två år. Det behövs lite grann som en Marshallplan, en form av sense of urgency. Nästan lite ministerstyre också. Det har vi inte i Sverige, men någon som pekar med hela handen.”

Ni är på väg att ansluta till Science Based Targets initiative. Kan man förvänta sig uppdaterade mål från er?

”Ja, det kan man nog.”

Här återvänder Henrik Henriksson till frågan i quizet för de anställda och konstaterar att Scania ännu inte har något mål för de där 96 procent av utsläppen som sker då lastbilen används av kunden. 

När sätter ni scope 3-mål?

”Det är den nöten vi ska knäcka, men vi måste klara det. I dag har vi 400 000 lastbilar uppkopplade i hela världen. Med den realtidsdatan får vi något att mäta utsläppen mot. Då tror jag att vi kan sätta ett scope 3-mål.”

Ett av era nuvarande mål är att halvera CO2-utsläppen från egna landtransporter per transporterat ton till 2025. Samtidigt vill ni transportera fler och fler ton. Men klimatet bryr sig bara om absoluta halveringar per årtionde. 

”Ja, den nöten vi måste knäcka. Frågan är vad vi kan uppnå de närmaste fem åren? Om vi skulle ha elektriska motorvägar i Sverige till 2030, då skulle utsläppsminskningarna gå extremt snabbt på slutet. Därför är besluten nu när det gäller infrastruktur så viktiga. Annars skjuter vi brytpunkten framåt.”

Är svaret alltid att allting måste öka? 

”En del av det här är att ställa om mer till tåg och klimatomställd sjöfart. Vi försöker själva att köra så mycket som möjligt på tåg. Vi hade gärna sett att det fanns dubbel kapacitet på tåg.”

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer