1515

Scania ska kapa kundernas utsläpp – ”Missar vi målen får vi skämmas”

Lastbilstillverkaren Scania skärper klimatmålen för sin verksamhet rejält, och har nu som första tunga fordonstillverkare godkänts av Science Based Target initiative. Även kundernas utsläpp ska minska med 20 procent de närmsta fem åren.

”De här målsättningarna är untouchable, och kommer att genomsyra hela vår verksamhet och forma vår affärsstrategi framöver”, säger Scanias vd Henrik Henriksson. 

Foto:Jasper Juinen

Halverade utsläpp från den egna verksamheten 2025 och 100 procent fossilfri elektricitet senast 2020. Det är två av Scanias viktigaste klimatmål. Nu tar sig fordonsjätten an en ny och betydligt tuffare utmaning, nämligen att sänka utsläppen deras lastbilar ger upphov till då de är i drift.

Scania är ett av flera svenska företag vars klimatmål är baserade på Science Based Targets, ett initiativ som stöttas av bland andra FN:s Global Compact och Världsnaturfonden, WWF. I linje med detta har nu bolaget formulerat ett nytt mål, nämligen att sänka kundernas utsläpp, som i dag står för över 90 procent av Scanias totala utsläpp, med en femtedel.

Scanias vd Henrik Henriksson.
Scanias vd Henrik Henriksson.Foto:Jonas Ekströmer/TT

”Vi är övertygade om att förr eller senare kommer en tidpunkt i vår industri då det inte går att driva en verksamhet som inte är hållbar. Och den tidpunkten har redan börjat komma i stora delar av världen. Är vi inte hållbara kommer vi inte vara relevanta på sikt - ingen kommer att köpa produkter eller tjänster från oss eller investera i bolaget. Där har vi en drivkraft i att vara ledande. Och vi känner ett tryck från investerare, kunder och kunders kunder - såsom Ikea, Carrefour, Walmart, men också företag inom industrin. Vi märker också ett stort tryck från medarbetare som börjar ställa krav. Ett inre tryck på en förändring”, säger bolagets vd Henrik Henriksson. 

Nu har ni också åtagit er att minska utsläppen även då produkterna är ute i drift. Hur kan ni påverka det?
”Vi måste ta fram produkter och tjänster som är energieffektiva och som går på bränsle som kommer från förnyelsebara källor. Inte bara vad som lämnar avgasröret utan också var bränslet kommer ifrån. Och så har vi också elektrifieringsprodukterna som kommer – som hybrider och elfordon. Vi måste se till att det finns laddinfrastruktur och tillgång till förnybar el i kontaktpunkterna så att hela värdekedjan blir positiv. I båda fallen handlar det om att jobba med en systemlösning. Inte bara leverera en lastbil – eller buss”, säger Henrik Henriksson. 

Scania har under flera år jobbat fortlöpande med utbildning av förarna som använder bolagets lastbilar och bussar. Och här går det göra stor skillnad på förbrukning och utsläpp. Upp till 15 procent, enligt Henriksson.  

Med hjälp av ny teknik kan bolaget också påverka utsläppen ute på vägarna redan i dag.

”Vi har 430.000 uppkopplade fordon på vägarna som skickar info varje minut, var de är, vem som kör, hur tungt lastade de är, hur mycket bränsle de drar samt hur stora utsläppen är. Den datan kan användas för att optimera logistiken, lastbilarnas lastfaktor och rutter”, säger Henriksson.

Hur följer ni upp era mål?
”Vi kan använda datan för att se till att en minskning med 20 procent kan verifieras via fordonen. Vi kan i realtid mäta hur vi ligger till mot målsättningen”, säger Henriksson. 

Och om ni misslyckas?
”Vi kommer att följa upp målen internt kvartalsvis och varje år kommunicera externt hur vi lyckats. Vi ska vara helt transparenta. Om vi skulle missa målen så får vi skämmas, säger Scanias hållbarhetschef Andreas Follér.

Tunga lastbilar stod 2018 för cirka 20 procent av utsläpp av växthusgaser från transporter i Sverige och sektorn är, efter personbilar, den största utsläppsboven i det svenska transportsystemet. Det visar statistik från Naturvårdsverket. Johan Rockström, professor i jordsystemforskning och chef för Potsdam Institute for Climate Impact Research i Tyskland, menar att de vetenskapligt baserade mål som nu Scania satt upp är avgörande för att vi ska lyckas med att få ner utsläppen och nå de övergripande klimatmålen.

”Tunga transporter är ryggraden i våra samhällen och Scanias åtagande till vetenskapligt baserade mål för klimatet, genom värdekedjan, kommer inte bara att bidra till minskade klimatrisker, men också skicka en stark signal genom ekonomin om att fossilfrihet är på riktigt, att det är nu och att det utgör en investering i framtida konkurrenskraft”, säger Johan Rockström i en kommentar. 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?