1515

SAS vill lägga klimatavgift på flygresor

Många danska partier har miljön på agendan, men någon flygskatt vill landets flygindustri inte ha. Däremot föreslår flygbolag en klimatavgift, som de hoppas kan bli verklighet 2020.

”Vi vill behålla fördelarna med flygresor samtidigt som vi minimerar miljöpåverkan”, säger Michael Svane från Dansk Luftfart.

Foto:Johan Nilsson/TT

Flygtrafiken i Sverige minskade med fem procent under det första kvartalet i år. I Norge och Sverige har flygbolag kritiserat de införda flygskatterna med argumentet att den inte ger någon direkt miljökonsekvens, bland annat.

Nu lägger den danska branschen fram ett eget förslag om en klimatavgift. Förslaget skickas till danska politiker från Dansk Luftfart, en branschgrupp som innefattar bland andra Köpenhamns och Billunds flygplatser samt SAS och Norwegian.

Tanken är att via avgiften få in 250–300 miljoner danska kronor årligen, till en fond inom flygindustrin som ska arbeta med gröna lösningar för flyget. För resenärer innebär avgiften i medeltal 20 danska kronor (motsvarade 31 svenska kronor) per biljett.

”Poängen med förslaget är behålla fördelarna med flygresor, som handel, relationer och upplevelser samtidigt som vi minimerar flygtrafikens negativa inverkan på miljön. Vi tror att våra resenärer vill bidra till hållbarhet och kommer att välkomna avgiften. Den är så pass låg att alla som vill fortsätta flyga kan göra det”, säger Dansk Luftfarts direktör Michael Svane till TT.

Tanken är att industrin och regeringen ska ingå ett klimatavtal, där avgiften till fonden blir obligatorisk utan att vara en skatt. Att inkomsten stannar inom branschen möjliggör enligt Svane mer ändamålsenlig utveckling och nödvändiga tekniska investeringar. Målet är inte att minska flygresorna.

”Problemet är inte att flyga, utan utsläppen. Med en garanterad försörjning av forskning och utveckling kommer industrin att hitta hållbara lösningar för framtiden”, säger han.

Det konkreta förslaget skickade organisationen in till den danska regeringen i fredags, men diskussionen har pågått sedan februari i år.

”Inom den danska politiken växer önskan om att minska utsläppen, så vi kände att det var en lämplig tidpunkt för oss att vara aktiva och sätta agendan för hur det kan möjliggöras inom flygindustrin”, säger Michael Svane.

Ett av bolagen som står bakom förslaget är SAS.

”Vi har stora ambitioner, men SAS kan inte driva omställningen själv. Vi tar nu tillsammans ett stort och viktigt steg i rätt riktning och ser fram emot att fortsätta och utveckla samarbeten med politiker, branschaktörer, forskare och myndigheter”, kommenterar Simon Pauch Hansen, koncerndirektör på SAS, på bolagets hemsida.

Initialt har transportministern i Danmark, Benny Engelbrecht (S), ställt sig positiv till förslaget.

”Jag är glad att branschen visar att de är med på banan och tar ansvar. Regeringen vill att flygbranschen bidrar till klimatinsatsen, men vi kan inte fastställa en konkret modell än”, säger han.

Danska partier som föreslagit flygskatter enligt norsk och svensk modell välkomnar initiativet, även om man påpekar att branschen vill lägga på blygsamma belopp per biljett.

”Det är en otroligt glädjande nyhet att luftfartsbranschen förstår att något måste hända. Men ribban läggs lite lågt”, säger Ida Auken, miljötalesperson på De Radikale.


Innehåll från nShiftAnnons

nShift tar täten för hållbara leveranser

Lars Pedersen, vd på nShift.
Lars Pedersen, vd på nShift.

Konsumenternas krav på valmöjligheter kring leveranssätt blir allt högre. Samtidigt blir frågan om hållbar frakt alltmer brännande. För företag inom e-handel innebär det här stora utmaningar. Här kan nShift som har 53 års erfarenhet i ryggen göra hela skillnaden. 

Sommaren 2021 slogs flera bolag med ett halvt sekels erfarenhet av frakt och returer samman – och blev nShift. Med sig har företaget en ny vd, Lars Pedersen, som har ett tydligt mål för framtiden. 

– Visionen är att hjälpa våra kunder att lyckas på rätt sätt. Inte att växa okontrollerat, utan på ett sätt som passar in i ett hållbart samhälle, säger Lars Pedersen. 

Kopplar ihop leveranskedjan

nShift erbjuder en molnplattform som automatiserar och optimerar leveranshanteringsprocessen. Plattformen möjliggör integrationer till kundens e-handelssystem och IT-system, och kopplar ihop alla delar av leveranskedjan. Kunderna är både större och mindre e-handlare, men också tillverkare och tredjepartslogistikföretag. 

En gemensam nämnare för dessa företag är att de inte kan ducka för den tydliga utvecklingen där konsumenter kräver valmöjligheter kopplade till leveransprocessen. Här handlar det om att få upp konverteringsgraden, alltså andelen konsumenter som faktiskt slutför ett påbörjat köp på nätet. 

– Många konsumenter väljer att inte köpa en produkt om deras föredragna leveranssätt inte finns tillgängligt. Vi ser att konverteringsgraden ökar med 20 procent när våra kunder använder vår lösning, vilket gör en signifikant skillnad för intäkterna, säger Lars Pedersen. 

Palett av gröna leveranssätt

I nShifts kontaktnät finns över 800 transportföretag som levererar till 190 länder. Dessa transportföretag får kunderna tillgång till, för att skapa en skräddarsydd palett av leveranssätt. Via nShifts plattform finns också möjligheten att räkna ut exakt koldioxidutsläpp av ett visst leveranssätt och använda resultatet för att erbjuda klimatsmarta val till slutkunden.

– Den avgörande faktorn för att minska sin klimatpåverkan är gröna leveranser, men även returerna är en del i ekvationen. Vår plattform gör det enklare att byta en produkt mot något annat. Det innebär att intäkten inte går förlorad samtidigt som vi minimerar risken för att en oönskad produkt slängs, vilket är vanligt förekommande om en retur tar för lång tid eller upplevs som dyr och krånglig, säger Lars Pedersen. 

Han berättar att nShift ser en ökad medvetenhet hos konsumenter i dag – det finns ett stort intresse för gröna leveranser. Den nordiska marknaden ligger i framkant och möter detta. 

– Nya lösningar inom frakt och returer tenderar att uppkomma och rullas ut i Norden, för att sedan spridas söderut. Det är en viktig nyckel som vi tar med oss nu när vi ska växa, säger Lars Pedersen. 

Läs mer om nShift och deras lösning här. 

Om nShift
nShift är världsledande inom molnbaserade leveranslösningar. De har över 95 000 kunder, levererar i dag till 190 länder och möjliggör närmare en miljard leveranser årligen. Företaget har 490 anställda. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med nShift och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?