ANNONS:
Till Di.se
I samarbete med

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

SAS tveksamt till norskt mål om biobränsle i flyget

  • Foto: Ruud, Vidar

Norska regeringen föreslår att allt flygbränsle som säljs i Norge ska innehålla 1 procent biobränsle från den 1 januari 2019. SAS är i sitt remissvar tveksamt till om det är en realistisk ambition.

I den remissrunda som genomförts i Norge med anledning av förslaget gör de flesta aktörer bedömningen att det är här är en målsättning som går att uppfylla. Flygbolaget SAS, en av de största aktörerna, sticker dock ut i sitt remissvar:

”…den starkt begränsande globala tillgången av biobränsle, framför allt andra generationen biobränsle, osäkerhet kring framtida biobränslekapacitet och certifiering, redan implementerade och beslutade utsläppssystem (EU ETS, CORSIA) och de ambitioner och arbete som flygbolagen redan har initierat leder till att ett krav på 1 procent omsättning från 2019 inte ger den effekt som man vill uppnå.”

2030-sekretariatet som granskat det norska förslaget och de inkomna remissvaren konstaterar att SAS nyligen uttalade biodrivmedelsambitioner inte syns i det här sammanhanget.

"Är man rädd för 1 procent så är man dåligt förberedd för den omställning som nu måste komma i rask takt. De farhågor som SAS lyfter om att drivmedlen inte fås fram avvisas av branschen", säger Mattias Goldmann, vd på den grönliberala tankesmedjan Fores, till Aktuell Hållbarhet.

Här finns det norska förslaget om låginblandning. 

Här finns SAS remissvar

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies