1515

SAS i nytt samarbete: Så ska svenskt flyg bli fossilfritt

SAS, Swedavia och forskningsinstitutet Rise startar innovationsklustret Fossilfritt flyg 2045. Syftet är att hitta en gemensam väg mot ett klimatvänligare resande. 

Rickard Gustafson, vd för SAS.
Rickard Gustafson, vd för SAS.Foto:Amanda Lindgren

Tre vd:ar, en näringsminister och en projektledare lanserade på måndagen klustret Fossilfritt flyg 2045. Syftet är att mejsla fram en väg till ett in- och utrikesflyg som om 25 år ska drivas till hundra procent på biobränsle.

”Vi vill samla hela ekosystemet runt ett fossilfritt flyg, från skogen till vingen”, inledde Maria Fiskerud, projektledare för Fossilfritt flyg 2045.

Konkret handlar det om att finna nya och utveckla befintliga tekniska lösningar samt att hitta nya affärsmodeller. 

”Vi måste samfinansiera och dela på den extra kostnad som blir när vi går till fossilfritt”, sa Fiskerud som hoppas att klustret ska samla omkring 150 aktörer.

Grunden är att det produceras för lite biobränsle för att möta den snabbt växande efterfrågan. Sverige är redan i dag en stor importör, men även om svenska bolag skulle tömma den globala marknaden helt skulle det inte räcka ens till inrikesflyget.

Alltså måste produktionen – inte minst i Sverige – komma igång. 

Vd Jonas Abrahamsson sa under pressträffen att Swedavias mål är en inblandning på 5 procent biobränsle i tankarna till 2025, en siffra som ligger i linje med förslagen i den biojetutredning som förra MP-språkröret Maria Wetterstrand nyligen presenterade. Hans mål är ett ”lejonparten av den produktionen att komma från svenska restprodukter i skogen”.

”Vi har potentialen, definitivt. Flygets behov är en ganska liten del av de totala behoven i transportsektorn.”

Sas vd Rickard Gustafson framhöll att tekniskt finns i dag inga hinder för en utökad andel biobränsle i tankarna.

”Dagens flygplan kan flyga på biobränsle. Problemet är att det inte går att köpa. Därför vill vi skapa möjligheter och incitament för en storskalig produktion.”

Pia Sandvik, vd för Rise, var den första att lyfta behovet av beteendeförändringar. 

”Det kommer inte att räcka med teknisk kunskap. Det kommer också att krävas livsstilsförändringar. Men teknologin är en viktig grund för att nya lösningar.”

Forskarna är i dag tydliga med att en övergång till biobränsle – som långt ifrån alltid produceras på ett hållbart sätt – inte är tillräckligt för att vi ska kunna möta klimatmålen. För att undvika en farlig uppvärmning måste vi också minska vårt flygande.

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) sa att han tillhör en regering som drivit på för minskat flygande, men var uppenbart klämd mellan vetenskapen och näringslivets krav när han skulle svara på vad som krävs framåt:

”Jag driver på för att vi ska effektivisera vårt sätt att göra saker på. Men i grunden handlar det om att ställa om. För vi kommer också i framtiden att behöva flyga.”

Ett fossilfritt flyg står i sig inte utan klimatpåverkan. Ett skäl är att utsläpp på hög höjd påverkar klimatet mer än utsläpp som sker på marken.

Det nya klustret ska senast vid utgången av 2020 presentera en färdplan med samtliga berörda aktörer.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?