ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

SAS i nytt samarbete: Så ska svenskt flyg bli fossilfritt

  • Rickard Gustafson, vd för SAS. Foto: Amanda Lindgren

SAS, Swedavia och forskningsinstitutet Rise startar innovationsklustret Fossilfritt flyg 2045. Syftet är att hitta en gemensam väg mot ett klimatvänligare resande. 

Tre vd:ar, en näringsminister och en projektledare lanserade på måndagen klustret Fossilfritt flyg 2045. Syftet är att mejsla fram en väg till ett in- och utrikesflyg som om 25 år ska drivas till hundra procent på biobränsle.

”Vi vill samla hela ekosystemet runt ett fossilfritt flyg, från skogen till vingen”, inledde Maria Fiskerud, projektledare för Fossilfritt flyg 2045.

Konkret handlar det om att finna nya och utveckla befintliga tekniska lösningar samt att hitta nya affärsmodeller. 

”Vi måste samfinansiera och dela på den extra kostnad som blir när vi går till fossilfritt”, sa Fiskerud som hoppas att klustret ska samla omkring 150 aktörer.

Grunden är att det produceras för lite biobränsle för att möta den snabbt växande efterfrågan. Sverige är redan i dag en stor importör, men även om svenska bolag skulle tömma den globala marknaden helt skulle det inte räcka ens till inrikesflyget.

Alltså måste produktionen – inte minst i Sverige – komma igång. 

Vd Jonas Abrahamsson sa under pressträffen att Swedavias mål är en inblandning på 5 procent biobränsle i tankarna till 2025, en siffra som ligger i linje med förslagen i den biojetutredning som förra MP-språkröret Maria Wetterstrand nyligen presenterade. Hans mål är ett ”lejonparten av den produktionen att komma från svenska restprodukter i skogen”.

”Vi har potentialen, definitivt. Flygets behov är en ganska liten del av de totala behoven i transportsektorn.”

Sas vd Rickard Gustafson framhöll att tekniskt finns i dag inga hinder för en utökad andel biobränsle i tankarna.

”Dagens flygplan kan flyga på biobränsle. Problemet är att det inte går att köpa. Därför vill vi skapa möjligheter och incitament för en storskalig produktion.”

Pia Sandvik, vd för Rise, var den första att lyfta behovet av beteendeförändringar. 

”Det kommer inte att räcka med teknisk kunskap. Det kommer också att krävas livsstilsförändringar. Men teknologin är en viktig grund för att nya lösningar.”

Forskarna är i dag tydliga med att en övergång till biobränsle – som långt ifrån alltid produceras på ett hållbart sätt – inte är tillräckligt för att vi ska kunna möta klimatmålen. För att undvika en farlig uppvärmning måste vi också minska vårt flygande.

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) sa att han tillhör en regering som drivit på för minskat flygande, men var uppenbart klämd mellan vetenskapen och näringslivets krav när han skulle svara på vad som krävs framåt:

”Jag driver på för att vi ska effektivisera vårt sätt att göra saker på. Men i grunden handlar det om att ställa om. För vi kommer också i framtiden att behöva flyga.”

Ett fossilfritt flyg står i sig inte utan klimatpåverkan. Ett skäl är att utsläpp på hög höjd påverkar klimatet mer än utsläpp som sker på marken.

Det nya klustret ska senast vid utgången av 2020 presentera en färdplan med samtliga berörda aktörer.

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer