1515

Sågar nya plastskatten: ”Ger fel signal”

Drygt 20 miljarder kronor i omsättning och över 6.000 anställda. Det är den samlade verksamhet Viveke Ihd representerar som nybliven vd för branschorganisationen Återvinningsindustrierna.

Viveke Ihd är ny vd för Återvinningsindustrierna.
Viveke Ihd är ny vd för Återvinningsindustrierna.Foto:TT/Bengt Säll

Även om hon är ny på vd-posten är Viveke Ihd en veteran i återvinningssammanhang. I dag är området hetare än någonsin, men hon minns när hon började sin karriär på miljökontoret i Stockholm. Då fanns återvinningsfrågan inte ens på kartan.

”Jag har arbetat med avfall och återvinningsfrågor under hela mitt liv. Skillnaden är att när jag började handlade det definitivt inte om hur någonting kunde återvinnas, utan det var destruktion som gällde”, säger Viveke Ihd.

Då rörde de stora frågorna i stället utsläpp i vatten och luft och kemikaliehantering. Sedan dess har mycket hänt. Inte minst har avfallsfrågorna kopplats samman med andra områden.

”Den jord vi har räcker inte till om vi fortsätter använda våra resurser som vi gör i dag. Så vi måste återvinna mycket mer och jobba med resurseffektivitet, vilket i sin tur ger klimatnytta. När den sekundära råvaran, avfallet, finns i Sverige slipper vi till exempel gräva upp något från en gruva i ett annat land och transportera det hit.”

Samtidigt finns en återkommande kritik mot att omställningen går för långsamt.

”Jag tycker det här är den takt vi måste ha för att samhället ska hänga med, men skulle önska att politikerna arbetade mer långsiktigt med ett tydligt mål om cirkulär ekonomi, där materialåtervinning är en viktig del. 

Hon efterlyser också bättre kunskaper om frågorna på politisk nivå. Ett aktuellt exempel är den omdebatterade skatten på plastpåsar.

”Det är viktigt att politikerna förstår vilka konsekvenser deras beslut får. Om företagen ska våga investera i teknikutveckling måste de kunna lita på att politiken kring återvunnet material står fast. Oavsett om kassen är av återvunnet material eller ej får den nu samma skattepåslag. Det tycker jag ger fel signal, både till återvinningsföretagen och till de butikskedjor som satsat på att köpa in plastbärkassar av återvunnet material. Det är också viktigt att våra plaståtervinnare har någon att sälja återvunnet material till.”

En förklaring till bristen på förståelse för konsekvenserna tror hon kan vara att många inte känner till hur långt återvinningsarbetet kommit inom industrin.

”Vi som privatpersoner ser bara det vi själva går och slänger i återvinningen, men jag tror inte folk vet hur stor mängd avfall som också finns ute på våra industrier – och hur mycket av det avfallet som faktiskt återvinns och används igen. Det finns dock mycket kvar att göra för att stimulera efterfrågan på återvunnet material. Till exempel är det viktigt att konsumenterna vet vilken produkt de köper, så att de kan välja en produkt av återvunnet material.”

 

 


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?