Annons

Sågar nya plastskatten: ”Ger fel signal”

Drygt 20 miljarder kronor i omsättning och över 6.000 anställda. Det är den samlade verksamhet Viveke Ihd representerar som nybliven vd för branschorganisationen Återvinningsindustrierna.

Viveke Ihd är ny vd för Återvinningsindustrierna.
Viveke Ihd är ny vd för Återvinningsindustrierna.Foto:TT/Bengt Säll

Även om hon är ny på vd-posten är Viveke Ihd en veteran i återvinningssammanhang. I dag är området hetare än någonsin, men hon minns när hon började sin karriär på miljökontoret i Stockholm. Då fanns återvinningsfrågan inte ens på kartan.

”Jag har arbetat med avfall och återvinningsfrågor under hela mitt liv. Skillnaden är att när jag började handlade det definitivt inte om hur någonting kunde återvinnas, utan det var destruktion som gällde”, säger Viveke Ihd.

Då rörde de stora frågorna i stället utsläpp i vatten och luft och kemikaliehantering. Sedan dess har mycket hänt. Inte minst har avfallsfrågorna kopplats samman med andra områden.

”Den jord vi har räcker inte till om vi fortsätter använda våra resurser som vi gör i dag. Så vi måste återvinna mycket mer och jobba med resurseffektivitet, vilket i sin tur ger klimatnytta. När den sekundära råvaran, avfallet, finns i Sverige slipper vi till exempel gräva upp något från en gruva i ett annat land och transportera det hit.”

Samtidigt finns en återkommande kritik mot att omställningen går för långsamt.

”Jag tycker det här är den takt vi måste ha för att samhället ska hänga med, men skulle önska att politikerna arbetade mer långsiktigt med ett tydligt mål om cirkulär ekonomi, där materialåtervinning är en viktig del. 

Hon efterlyser också bättre kunskaper om frågorna på politisk nivå. Ett aktuellt exempel är den omdebatterade skatten på plastpåsar.

”Det är viktigt att politikerna förstår vilka konsekvenser deras beslut får. Om företagen ska våga investera i teknikutveckling måste de kunna lita på att politiken kring återvunnet material står fast. Oavsett om kassen är av återvunnet material eller ej får den nu samma skattepåslag. Det tycker jag ger fel signal, både till återvinningsföretagen och till de butikskedjor som satsat på att köpa in plastbärkassar av återvunnet material. Det är också viktigt att våra plaståtervinnare har någon att sälja återvunnet material till.”

En förklaring till bristen på förståelse för konsekvenserna tror hon kan vara att många inte känner till hur långt återvinningsarbetet kommit inom industrin.

”Vi som privatpersoner ser bara det vi själva går och slänger i återvinningen, men jag tror inte folk vet hur stor mängd avfall som också finns ute på våra industrier – och hur mycket av det avfallet som faktiskt återvinns och används igen. Det finns dock mycket kvar att göra för att stimulera efterfrågan på återvunnet material. Till exempel är det viktigt att konsumenterna vet vilken produkt de köper, så att de kan välja en produkt av återvunnet material.”

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Ports GroupAnnons

Skydda ditt varumärke online och trygga kundens köpupplevelse

Hans Enström och Simon Ivarsson
Hans Enström och Simon Ivarsson

I takt med att e-handeln växer så ökar antalet bedrägerier. För att ditt företag ska vara framgångsrikt online krävs ett i grunden gediget varumärkesskydd, en trygg köpupplevelse för kunderna och en aktiv bevakning av marknader där ditt varumärke exponeras.

När företaget Compumark 2019 frågade e-handlare om de utsatts för bedrägeri uppgav 85 procent att de hade drabbats av varumärkesintrång. Efter att corona-pandemin slog till har en ökad aktivitet märkts. Företag styr om försäljningen allt mer mot e-handel, samtidigt som kommunikationen kollegor emellan minskar när de jobbar hemifrån. Ett lysande tillfälle för bedragare, som verkar rikta sig allt mer mot externa parter så som kunder och leverantörer istället för internt.

– När handeln i allt större mån har flyttat ut på nätet, där aktörerna är betydligt fler, då blir det mycket enklare att göra intrång, säger Simon Ivarsson, jurist hos Ports Group.

Ports Group är experter på att skapa varumärkesskydd – legalt, digitalt och tekniskt – och är en trygg partner för din verksamhet.

– Det mest basala är att ha ett helhetstänk kring varumärket, se till att ha alla rättigheter som behövs, säger Hans Enström, Senior Client Manager på Ports Group.

Bedragare riktar in sig på den svagaste punkten oavsett om det är varumärke, domännamn, e-post eller webbplats. Så skaffa ett brett skydd.

Minimera risken för intrång

Du vill inte hamna i en situation där bedragare sätter upp e-handel som liknar din, eller skickar ut mejl i ditt namn till kunder och leverantörer.

Det händer även att bedragare registrerar ditt varumärke (eller till namnet något väldigt likt) för att du själv inte har gjort det, som du sedan tvingas köpa tillbaka dyrt.

Men det räcker inte att bara skydda sitt varumärke. En trygg kundupplevelse är a och o för att bibehålla och, rätt agerat, öka förtroendet hos e-handelskunderna.

SSL-certifikat för säker datakryptering, upprätthållande av GDPR, korrekt information gällande avtalsvillkor, produktbeskrivningar och hur processen för köpet går till är helt nödvändiga beståndsdelar för en trygg köpupplevelse.

– Du behöver minimera risken för intrång och du behöver skapa en så säker miljö som möjligt för din kund på din webbplats, säger Hans.

Om e-handelskunden inte känner sig trygg kan den enkelt gå till en annan handel. Du riskerar då att missa en lång affärsrelation, för att du inte har gjort det som krävs.

Bibehåll starkt förtroende

När skydd finns på plats för ditt varumärke och dina kunder så gäller det att förvalta det rätt. Du behöver någon som aktivt håller utkik efter intrång och bedrägerier riktade mot din verksamhet och som bevakar de viktigaste kanalerna där ditt varumärke exponeras såsom sociala medier och digitala marknadsplatser.

De digitala samt tekniska strategerna och juristerna på Ports Group har en bred kompetens på alla de här områdena.

– Det bästa är om vi kopplas in i ett tidigt skede, så att vi kan agera proaktivt. Att städa upp efter att intrånget har skett är betydligt mer kostsamt, avslutar Simon.

EXTERN LÄNK: Läs mer 

Fakta Ports Group

Ports Group har över 25 års erfarenhet av att hjälpa företag till en säker och effektiv varumärkesportfölj. Ports Groups team av jurister, tekniker och digitala strateger erbjuder ditt företag en unik säkerhetslösning för effektiv hantering och heltäckande kontroll av företagets varumärken.

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?