1515
Annons

Så vill Unionen påverka bolagens hållbarhetsarbete

Unionen lanserar nu ett digital stöd som ska hjälpa fackförbundets 35 000 förtroendevalda medlemmar att sätta press på sina företagets hållbarhetsarbete.

Foto:Colourbox

Det nya verktyget är uppdelat i tre delar. Den första delen förklarar vad hållbart företagande är och varför facket ska engagera sig i hållbarhetsarbetet. Den andra delen är ett analysverktyg där användaren kan identifiera svagheter och styrkor i sitt företags hållbarhetsarbete. 

”Analysverktyget är inspirerat av de metoder som hållbarhetsanalytiker använder för att bedöma hållbarhetsprestanda inför investeringar”, berättar Ann-Katrin Dolium, sakkunnig på hållbarhetsfrågor på Unionen, till Aktuell Hållbarhet.

Den tredje delen av verktyget ger information om vilka ramverk, regler och lagar som finns inom hållbarhetsarbetet. Här finns också Unionens, TCO:s, LO:s och Sacos gemensamma Agenda 2030-policy.

”Målet för Unionens hållbarhetsarbete är att skapa förutsättningar för våra förtroendevalda att påverka sina företags hållbarhetsarbete. Vi vill därmed bidra till förbättringar både i Sverige och internationellt. För att våra förtroendevalda ska kunna göra det krävs dels en förståelse för vad hållbarhet är och vilka hållbarhetsfrågor som vi på Unionen tycker är prioriterade”, säger Anna-Katrin Dolium.

Det nya hållbarhetsverktyget släpps i veckan och kommer bara vara öppet för Unionens förtroendevalda. Unionen hoppas dock att verktyget ska börja användas av flera fackförbund och organisationen ser också över vilka delar av verktyget som ska släppas öppet för allmänheten.

Innehåll från TapfloAnnons

Egen produktion och stort lager skapade svenska pumpsuccén

Pumpar från den svenska tillverkaren Tapflo säljs världen över – och nu satsar man på att bli störst på sina marknader.

– Vi har vår egen produktion. Då kan vi lätt anpassa pumparna till kundernas krav, säger Börje Johansson, grundare och ägare av Tapflo.

Pumpar används i många olika processer i de flesta branscher inom industrin – och är en del av hjärtat i tillverkningen.

Pumptillverkaren Tapflo i Kungälv gick från att vara en återförsäljare av pumpar till att från 1985 börja med egen utveckling och tillverkning. 

I dag tillverkar man olika typer av industripumpar som används för att hantera allt från aggressiva kemikalier och känsliga livsmedel till trögflytande och slitande vätskor. Kunderna finns inom branscher som livsmedel, läkemedel, kemi och kosmetika.

– Tapflo är en av få pumptillverkare som tillverkar de flesta komponenter själv i egen fabrik, med en väldigt modern maskinpark. Det gör att vi har stor kontroll över kvalitet, säger Börje Johansson.

Tapflo specialanpassar sina pumpar

Många pumpar är kundanpassade. Det kan handla om typ av pump, material, dimension och inkoppling.

– Vi är flexibla och kan bygga det våra kunder kräver, med hjälp av våra duktiga ingenjörer, säger Börje Johansson.

Tapflo har också ett stort lager av komponenter. Det gör att leveranstiderna är väldigt korta.

Per Antonsson är CEO på Tapflo. Han berättar att pumpmarknaden är väldigt bred men att Tapflo är nischad inom premiumsegmentet.

– Vi är inte alltid billigast men jag vill påstå att vi är bäst på det vi gör, både beträffande kvalitet och leverans. På de marknader vi är verksamma ska vi nu växa och bli störst. Det är tanken, säger han.

Om Tapflo

Tapflo är en familjeägd och oberoende tillverkare och leverantör av membranpumpar, centrifugalpumpar och annan industriell processutrustning. Tapflo representeras av egna försäljningskontor i 30 länder och av oberoende distributörer i fler än 45 länder.

Läs mer på www.tapflo.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tapflo och ej en artikel av Dagens industri

Ny startup vill hjälpa företag engagera anställda i klimatarbetet

Genom att samla in data för varje anställds utsläpp av växthusgaser, kan råd ges för vad de kan förbättra. Plattformen Climate Club riktar sig till företag som vill gå i bräschen för klimatomställning och har redan lockat storkunder som Facebookägaren Meta.

Plattformen Climate Club håller koll på de anställdas utsläpp, som till exempel uppstår genom matsvinn och tjänsteresor, och ger rekommendationer om hur man kan minska sitt klimatavtryck.
Plattformen Climate Club håller koll på de anställdas utsläpp, som till exempel uppstår genom matsvinn och tjänsteresor, och ger rekommendationer om hur man kan minska sitt klimatavtryck.Foto:Mostphotos/Climate Club

Att engagera anställda i klimatarbetet, är en utmaning för många företag. Det är ett problem som startupbolaget Climate Club vill tackla.

Climate Club är en plattform som gör det möjligt att spåra ett bolags klimatutsläpp, med särskilt fokus på så kallade indirekta utsläpp eller scope 3-utsläpp. Det är de utsläpp som är inbäddade i varor och tjänster som köps in, eller utsläpp som uppstår vid till exempel tjänsteresor. Dessa utsläpp kan vara svåra för företagen att beräkna då de sker indirekt, men inom företagens värdekedja. 

Plattformen hjälper till att samla utsläppen, men ger också råd för hur de anställda kan förbättra sina utsläpp. Det kan vara allt från förändring av pendling och transport till hur mycket matavfall de gör av med.

Climate Club har nyligen tagit in 6.5 miljoner dollar från riskkapitalbolagen XYZ Venture Capital och Vestigo Ventures. det rapporterar CNBC.

Redan innan lanseringen har bolaget krokat upp namnkunniga pilotkunder, bland annat Facebooks moderbolag Meta och konsultfirman Bain.

”Genom vårt samarbete med Climate Club vill vi inspirera Meta-anställda att förstå och delta i det arbete som måste göras för att reducera scope 3 utsläpp i vår bransch”, säger Melanie Roe, talesperson för Meta, till CNBC. 

 

 

 

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera