ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Energi

Så vill oljemiljardären suga upp koldioxiden i massiv skala

  • Här startar drivmedelskoncernen St1 sitt pilotprojekt för skogsplantering i Marocko med sikte på att begränsa klimatförändringarna genom att fånga in koldioxid. Foto: St1

Drivmedelskoncernen St1 startar ett projekt för skogsplantering i Sahara för att suga koldioxid ur atmosfären. Bakom planerna står finländske oljemiljardären Mika Anttonen som hoppas på draghjälp från svenska politiker för att bekämpa klimatförändringarna.

"Det känns fantastiskt att äntligen sätta bollen i rullning. Precis som IPCC-rapporten i dagarna visade så räcker det inte att minska utsläppen. För att undvika en klimatkatastrof måste också koldioxid som redan släppts ut återtas från atmosfären", säger Mika Anttonen.

"Problemet är att nästan inget händer och därför vill vi nu gå före för visa att skogsplantering förhoppningsvis kan vara en både storskalig och effektiv metod." 

Mika Anttonen är en av Finlands rikaste och mest framgångsrika entreprenörer. Han startade och är huvudägare i St1, en av Nordens största drivmedelskedjor. I fjol berättade han i Di om att hans främsta drivkraft framöver är att använda sin förmögenhet och kassaflödena i St1 till att bekämpa klimathotet. Dels ska St1 genom miljardinvesteringar ställas om till att gradvis producera allt mer förnybara drivmedel. Än mer uppseendeväckande är kanske planerna att plantera skog i Sahara för att med fotosyntesens hjälp bekämpa klimatförändringarna. 

Och i dagarna startade den första fasen. Det handlar om ett treårigt pilotprojekt i Marocko. Totalt ska 16 000 trädplantor planteras på en fyra hektar stor forskningsyta i Rhamna Ben Guerir, uppger St1. Sju olika trädslag kommer att testas, bland annat Johannesbröd, Eucalyptus och Akacia. Olika typer av markförbättringsåtgärder kommer också att undersökas, till exempel gödsling och jordens förmåga att binda vatten. 

I samarbete med forskare från universitet i både Marocko och Helsingfors är målet att pilotprojektet ska utforska möjligheten att på ett kostnadseffektivt sätt minska koldioxiden i atmosfären genom att plantera skog med optimala markförbättringsmetoder och bevattningssystem. 

Pilotprojektet är också ett första steg mot att skapa ett validerat och godkänt verktyg för att bekämpa klimatförändringarna genom att skapa kolsänkor via beskogning.

"För att det ska kunna bli en officiell och kommersiell metod för att minska utsläppen av koldioxid krävs bland annat en accepterad mätmetod, vilket vi nu siktar på att ta fram tillsammans med flera av världens mest ansedda forskare på området", säger Mika Anttonen. 

Pilotprojektet är bara startskottet. 

"Om tekniken fungerar är nästa steg att miljardinvestera i ett demoprojekt på 5000-10000 hektar. Men huvudsyftet är att vara en katalysator för att få i gång skogsodling i massiv skala. Visionen är att företag och andra utsläppare runt om i världen använder skogsplantering för att kompensera för sina utsläpp", säger Mika Anttonen.

För att det ska lyckas behövs draghjälp från politikerna, inklusive svenska, uppger han.

"För att det ska fungera krävs ekonomiska incitament. Ett förslag just i Sverige är att drivmedelsbolag som St1 och andra får tillgodoräkna sig utsläppsminskningarna från skogsplantering i reduktionsplikten som syftar till att sänka utsläppen från transportsektorn. Det borde inte vara omstritt. Redan i dag betalar svenska bilister dyrt för biodrivmedel med tveksam klimatnytta, till exempel använd matolja från Kina."

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies