1515
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Så ställer Chile om transporterna

Chile är ett få länder i Sydamerika som har ett klimatmål. I ett vidsträckt land som Chile är rättvisa och miljövänliga transporter centralt för att klara målet.

Chiles huvudstad Santiago.
Chiles huvudstad Santiago.Foto:Oliver Foerstner

 

Atacamaöknen.
Atacamaöknen.Foto:Geert Vanden Wijngaert

1. SOL, VIND OCH VÄTGAS
Sol och vind ska ge Chile förnybar el, från solcellsparker i Atacamaöknen och vindkraftverk på sluttningarna i norr. Den gröna elen ska också producera vätgas, som kan driva de tunga transporterna. På den panamerikanska motorvägen från norr till söder längs hela den sydamerikanska kontinentens västra kust ska laddstationer förse fordon med el och på sikt med vätgas. Den omställningen ska ske genom att befintliga tunga fordon, lastbilar och långfärdsbussar konverteras från diesel till vätgas. Trots en väl utvecklad skogsindustri finns det i dag inga planer på biodrivmedel till transportsektorn. Kanske missar Chile därmed en gyllene chans att nå sitt klimatmål, som en inblandning av biodrivmedel skulle kunna ge. Eller så kommer landet ikapp på slutet genom att konverterade tunga fordon till vätgas. Det återstår att se, men med sin sol och sin vind och sin väg, har Chile strategin klar. 

Cyklandet ökar i Chiles huvudstad Santiago.
Cyklandet ökar i Chiles huvudstad Santiago.Foto:Daniel Ferreira-Leites Ciccarino

2. ÖKAD CYKLING I SANTIAGO
Höstens stora demonstrationer med störningar av kollektivtrafiken ledde till en nära fördubbling av cyklingen i Chiles städer, främst Santiago, och ökningen fortsätter. Det har aktualiserat politikernas löfte om 800 kilometer cykelväg i Santiago, där endast 80 km har blivit verklighet. Ett annat sätt att uppmuntra cykling sker på söndagar i Santiago då flera av de stora boulevarderna stängs av och intas av 30.000 cyklister. Inspirationen kommer från Bogotá, som en del av deras program Ciclovia för ökad cykling. Initiativtagarna, från Colombia, tog konceptet till Santiago för att även där ge människor möjlighet att uppleva känslan att cykla på bilfria gator. Söndagscyklingen fyller också en annan uppgift, behovet av utbildning och träning i hur man cyklar. Den snabba utvecklingen av cykling i landet har lett till en oroande ökning i antalet cykelolyckor, framför allt i de stora städerna. 

3. FLEST ELBUSSAR I SYDAMERIKA
Chile har flest elbussar i Sydamerika. Dagens dryg 400 bussar finns framför allt i Santiago och ska vara tiofalt fler inom några år. Det har skett med politisk styrning men utan subventioner. Elbussarna i Santiago gör 160.000 resor och tillryggalägger 4,5 miljoner kilometer om året för sammanlagt 13 miljoner passagerare. Inför COP25, som flyttades från Santiago till Madrid lovade regeringen 100 procent elektrifiering av kollektivtrafiken till år 2040. Detta inkluderar bussar, taxi och colectivos, personbilar som ingår i kollektivtrafiken. Andra latinamerikanska städer har låtit sig inspireras. Mendoza på andra sidan Anderna har i ett första skede 16 elbussar, och Guayaquil i Ecuador har lanserat 20 elbussar. Colombianska Medellín har redan införskaffat 64 elbussar och upphandlat 379 till som successivt kommer i trafik under 2020, som en del av Colombias elektrifieringsstrategi. 

4. TRÅDBUSSAR HAR RULLAT I ÖVER 60 ÅR
Det hör inte till vanligheterna att en president lägger sig hur busstrafiken ska se ut. När Valparaísos för 13 år sedan skulle skrota trådbussarna efter 60 år i trafik, hände just detta. Michelle Bachelet, då president, satte ned foten och trådbussarna rullar än. Elektrifierat behöver inte vara nytt. Hållbarhet handlar också om att bevara det som fungerar. 

Källa: 2030-sekretariatets rapport om fokusland Chile, som är framtagen inför konferensen Ekotransport.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?