Annons
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Så ställer Chile om transporterna

Chile är ett få länder i Sydamerika som har ett klimatmål. I ett vidsträckt land som Chile är rättvisa och miljövänliga transporter centralt för att klara målet.

Chiles huvudstad Santiago.
Chiles huvudstad Santiago.Foto:Oliver Foerstner
Atacamaöknen.
Atacamaöknen.Foto:Geert Vanden Wijngaert

1. SOL, VIND OCH VÄTGAS
Sol och vind ska ge Chile förnybar el, från solcellsparker i Atacamaöknen och vindkraftverk på sluttningarna i norr. Den gröna elen ska också producera vätgas, som kan driva de tunga transporterna. På den panamerikanska motorvägen från norr till söder längs hela den sydamerikanska kontinentens västra kust ska laddstationer förse fordon med el och på sikt med vätgas. Den omställningen ska ske genom att befintliga tunga fordon, lastbilar och långfärdsbussar konverteras från diesel till vätgas. Trots en väl utvecklad skogsindustri finns det i dag inga planer på biodrivmedel till transportsektorn. Kanske missar Chile därmed en gyllene chans att nå sitt klimatmål, som en inblandning av biodrivmedel skulle kunna ge. Eller så kommer landet ikapp på slutet genom att konverterade tunga fordon till vätgas. Det återstår att se, men med sin sol och sin vind och sin väg, har Chile strategin klar. 

Cyklandet ökar i Chiles huvudstad Santiago.
Cyklandet ökar i Chiles huvudstad Santiago.Foto:Daniel Ferreira-Leites Ciccarino

2. ÖKAD CYKLING I SANTIAGO
Höstens stora demonstrationer med störningar av kollektivtrafiken ledde till en nära fördubbling av cyklingen i Chiles städer, främst Santiago, och ökningen fortsätter. Det har aktualiserat politikernas löfte om 800 kilometer cykelväg i Santiago, där endast 80 km har blivit verklighet. Ett annat sätt att uppmuntra cykling sker på söndagar i Santiago då flera av de stora boulevarderna stängs av och intas av 30.000 cyklister. Inspirationen kommer från Bogotá, som en del av deras program Ciclovia för ökad cykling. Initiativtagarna, från Colombia, tog konceptet till Santiago för att även där ge människor möjlighet att uppleva känslan att cykla på bilfria gator. Söndagscyklingen fyller också en annan uppgift, behovet av utbildning och träning i hur man cyklar. Den snabba utvecklingen av cykling i landet har lett till en oroande ökning i antalet cykelolyckor, framför allt i de stora städerna. 

3. FLEST ELBUSSAR I SYDAMERIKA
Chile har flest elbussar i Sydamerika. Dagens dryg 400 bussar finns framför allt i Santiago och ska vara tiofalt fler inom några år. Det har skett med politisk styrning men utan subventioner. Elbussarna i Santiago gör 160.000 resor och tillryggalägger 4,5 miljoner kilometer om året för sammanlagt 13 miljoner passagerare. Inför COP25, som flyttades från Santiago till Madrid lovade regeringen 100 procent elektrifiering av kollektivtrafiken till år 2040. Detta inkluderar bussar, taxi och colectivos, personbilar som ingår i kollektivtrafiken. Andra latinamerikanska städer har låtit sig inspireras. Mendoza på andra sidan Anderna har i ett första skede 16 elbussar, och Guayaquil i Ecuador har lanserat 20 elbussar. Colombianska Medellín har redan införskaffat 64 elbussar och upphandlat 379 till som successivt kommer i trafik under 2020, som en del av Colombias elektrifieringsstrategi. 

4. TRÅDBUSSAR HAR RULLAT I ÖVER 60 ÅR
Det hör inte till vanligheterna att en president lägger sig hur busstrafiken ska se ut. När Valparaísos för 13 år sedan skulle skrota trådbussarna efter 60 år i trafik, hände just detta. Michelle Bachelet, då president, satte ned foten och trådbussarna rullar än. Elektrifierat behöver inte vara nytt. Hållbarhet handlar också om att bevara det som fungerar. 

Källa: 2030-sekretariatets rapport om fokusland Chile, som är framtagen inför konferensen Ekotransport.


Innehåll från BrainHeartAnnons

Allt fler upptäcker de klimatmässiga fördelarna med bergvärme och geoenergi

För att vi ska lyckas nå de globala klimatmålen räcker det inte enbart att satsa på fossilfria uppvärmningsalternativ – de behöver vara C02-fria. 500 000 villaägare med bergvärme har insett detta liksom att mängden köpt energi reduceras med 70 procent. Men bland ägare av stora fastigheter har solbaserade värmepumpsanläggningar stått i skuggan av fjärrvärme. Nu får allt fler stora aktörer upp ögonen för den solbaserade geoenergin menar Ulf Jonströmer, grundare av bland annat BrainHeart Energy och Sonority, båda fokuserade på CO2-fria lösningar för stora fastigheter.

Geoenergi är en förnybar energikälla som till skillnad från vindkraft och solceller fungerar dygnet och året runt. Värmen genereras från solen som värmer upp marken och berget som likt ett batteri lagrar värmeenergin redo att användas. Lösningen ger både minskade kostnader och undviker koldioxidutsläpp, jämfört med fjärrvärme som främst förbränner skogsprodukter och släpper ut miljontals ton koldioxid till atmosfären – där vi absolut inte vill ha den.

– Den energi vi genererar är till 70 procent gratis energi som fyller på sig självt under varma årstider och är C02-fri. Vi ser att fler stora aktörer nu börjat inse att det inte räcker att vara fossilfri utan vi måste sluta bränna upp träd som gör bättre nytta genom att istället absorbera koldioxid, säger Ulf Jonströmer.

”En bortglömd energikälla”

Geoenergi är något av en bortglömd energikälla i all uppmärksamhet kring vindkraft och solceller, menar Ulf Jonströmer. Detta trots de stora vinster fastighetsägare och företag kan hämta. Konsumtionen av köpt energi går exempelvis ned med så mycket 65-70 procent, förklarar han.

– Om man ska översätta det till pengar och jämföra det med fjärrvärme så kan man se att 100 procent att fjärrvärmens energi kommer från just fjärrvärme. Inom geoenergi kommer två tredjedelar av energin från berget och marken, helt gratis. Den resterande tredjedelen består av elektricitet som behövs för att pumpa upp energin från marken och få cirkulation i ett värmesystem till exempel. Detta blir också helt C02-fritt om man använder grön-el från vind, sol eller vatten.

Ökade önskemål

Ulf Jonströmer ser positivt på trenden som visar en ökad insikt kring behovet av att bli C02-fri.

– Fler stora fastighetskoncerner börjar förstå att klimatvänlighet inte är likställt med fossilfrihet. Koldioxid är giftet för klimatet och EU och andra organ arbetar på en betydande beskattning av CO2.Vi använder solbaserade värmepumpar i kombination med berget men också solceller för att komplettera med billig och CO2-fri el.

Fakta BrainHeart

BrainHeart är ett investmentbolag och dess helägda dotterbolag Sonority ä helt fokuserat på förnybara CO2-fria energilösningar för stora fastigheter. Namnet BrainHeart kommer från 30 års erfarenhetav av att all framgångsrik verksamhet bygger på det rätta teamet med både kunskap och kompetens ”Brain” och engagemang och driv ”Heart”.

För mer information: www.sonority.se

Mer från BrainHeart

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BrainHeart och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?