1515

Så ska hon lösa klädbranschens stora huvudvärk

Forskare hittar mikroplaster på fler och fler ställen, senast i en isländsk glaciär. Billiga kläder tillverkade utan miljöhänsyn ligger bakom fenomenet, enligt Anna-Charlotte Hanning som forskar om mikroplaster.

Mikroplaster som filtrerats bort efter att en svart fleecetröja tvättats. Isabella Palmgren är vd och medgrundare av Mimbly. 2018 tog de hem pitchtävlingen i Di Digitals Female Founders, och hon utsågs 2021 till en av Forbes 30 under 30.
Mikroplaster som filtrerats bort efter att en svart fleecetröja tvättats. Isabella Palmgren är vd och medgrundare av Mimbly. 2018 tog de hem pitchtävlingen i Di Digitals Female Founders, och hon utsågs 2021 till en av Forbes 30 under 30.Foto:Emil Vestman, Mimbly

Mikroplast kommer från all typ av plast, men den största andelen kommer från bildäck och textilindustrin. Varje gång ett klädesplagg gjort av syntetiskt material, som akryl eller polyester, tvättas så slits små delar av materialet av.

Man har hittat mikroplaster i fisk, dricksvatten och till och med i öl. Vattenlevande djur som misstar mikroplasten för mat kan dö ut som konsekvens.

Mikroplaster försvinner aldrig och fortsätter fragmenteras, och när de är tillräckligt små är det möjligt för partiklarna att gå igenom cellväggar och membran. Men hur människor påverkas av att ha nanoplast i sina celler är fortfarande okänt.

Plasten kan också vara bärare för olika kemikalier, beroende på hur textilen behandlats. 

”Vi har dock inte hittat något belägg för att det skulle vara akut toxiskt för människan”, säger Anne-Charlotte Hanning, forskare och projektledare för projektet MinShed på det statliga forskningsinstitutet Rise, som handlar om just mikroplaster. 

Problemet med forskning kring mikroplaster är att det saknas standardiseringar. Det går inte att jämföra fynd och slutsatser, eftersom alla använder olika metoder. Hösten 2020 lämnades ett förslag på standardisering in till den europeiska standardiseringen (CEN) gällande mikroplaster från textila källor, men det lär dröja på grund av ämnets komplexitet, säger Anne-Charlotte Hanning.

”Det är inte riktigt så enkelt som att fleece är dåligt och återvunnet är bra. Det är mycket svårare än så.”

En upptäckt i mars 2021 visar att upp till 80 procent av det man tidigare trott är mikroplast i haven, i själva verket är olika typer av cellulosa. Det betyder dock inte att dessa partiklar är ofarliga, utan cellulosan kan vara kontaminerad med färgämnen eller andra kemikalier från textilproduktionen.

En möjlig lösning är att använda filter för att fånga upp mikropartiklar. Dessa kan sättas på tvättmaskiner och på så vis hindra att de släpps ut i vattendrag. Mimbly är ett startupbolag som jobbar med just detta. Bolagets produkt, Mimbox, är en tilläggsprodukt till tvättmaskiner som inte bara filtrerar bort mikroplaster, utan också återvinner vatten och sparar energi.

”Det är ett nätfilter som vi har patenterat som rengör sig självt, som håller länge. Oavsett om vattnet kan återanvändas eller inte så fångas mikroplasterna upp”, förklarar Isabella Palmgren, grundare och vd för Mimbly. 

Företaget startade som en del av ett examensprojekt på Chalmers tekniska universitet i Göteborg. Hösten 2020 investerade Europeiska innovationsrådet, EIC, 19 miljoner kronor i Mimbly, och innan dess tog man in över 8 miljoner i en investeringsrunda. Nu fokuserar Mimbly på att kommersialisera sin produkt, Mimbox. 

”Vi jobbar med fastighetsägare och facility management, och där har det gått väldigt bra, kunderna ser besparingar i sina tvättstugor. De fem boxar vi har ute nu har sparat 50.000 liter vatten och med det, massa energi, och självklart har man då också filtrerat bort mikroplast.”

Men om filter på tvättmaskinen är den mest effektiva lösningen är inte klart. Upp till 90 procent av mikroplastutsläppen sker i samband med tillverkningen, säger Anne-Charlotte Hanning. Konsumenter måste vara beredda att betala mer för god kvalitet och textiler som håller bättre, och därmed inte släpper ut lika stora mängder plast.

”Tyvärr tar man sig inte råd att tänka på miljön i produktionen, och det är för att vi i västvärlden pressar på för billiga kläder.”

Isabella Palmgren tror att den teknik man utvecklat inom Mimbly i framtiden även kan användas i klädproduktion.

”I produktionen vore det ju grymt att ha ett filter för att få bort mikroplaster”, säger hon. 

Är det en framtida plan, att också jobba mot klädtillverkare?
”Ja, det är det. Vi har haft några dialoger med klädtillverkare om det och det är någonting vi gärna vill göra längre fram”, avslutar Isabella Palmgren.

Prenumerera på nyhetsbrevet Hållbart näringsliv här

Anne-Charlotte Hanning arbetar med att skapa en standard för mikroplast-forskning på Research Institutes of Swedens (RISE) projekt MinShed.
Anne-Charlotte Hanning arbetar med att skapa en standard för mikroplast-forskning på Research Institutes of Swedens (RISE) projekt MinShed.

 


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?