1515
Annons

Så ska EU snabbare slippa rysk energi

Obligatoriska solpaneler på nya hus och praktiska tips till allmänheten ska hjälpa EU att snabbare bli oberoende av den ryska energin.

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen
EU-kommissionens ordförande Ursula von der LeyenFoto:Johanna Geron

Med en kombination av åtgärder, döpt till Re Power EU, hoppas EU-kommissionen få bukt med det ryska gas- och oljeberoende som inte bara kostar dyra pengar, utan också göder den ryska krigsmakten i Ukraina.

I dagens stora plan ingår förslag om hårdare krav när det gäller energieffektivisering i EU och höjd målsättning för mer förnybara energikällor.

Bland annat ingår ett initiativ för att fasa in obligatoriska solpaneler i alla nya offentliga och kommersiella byggnader och även nya hyreshus.

Parallellt presenteras ännu fler nödåtgärder som medlemsländerna kan ta till på kort sikt för att hantera de stadigt stigande energipriserna.

”Exceptionella tider kräver exceptionella åtgärder och i dag presenterar vi ytterligare steg som medlemsländerna kan ta för att bekämpa de höga priserna”, säger energikommissionär Kadri Simson i ett pressmeddelande.

Bland åtgärderna ingår utökade möjligheter att reglera gaspriser till hushållen och använda energiföretagens extravinster för att stötta konsumenterna.


Jämställdhetsveteran ska styra pappersjätten rätt

Fokus på etnicitet och HBTQ-inkludering har ökat hos svenska bolag under senare år. Det säger Pia Höök, mångfaldschef på Essity.

”Vi måste alla bli medvetna om att vi har våra blindspots och brister”, säger hon. 

Pia Höök, mångfalds- och inkluderingchef på Essity, säger att det inte räcker med att vara mellanbra när man jobbar med mångfaldsfrågor.
Pia Höök, mångfalds- och inkluderingchef på Essity, säger att det inte räcker med att vara mellanbra när man jobbar med mångfaldsfrågor.
Pia Höök, mångfalds- och inkluderingchef på Essity.
Pia Höök, mångfalds- och inkluderingchef på Essity.
Foto:Essity

Allt fler bolag ser betydelsen av att ha en chef med ansvar för mångfald och inkludering, och områdets betydelse har vuxit i takt med att bolagen mognat. Det säger Pia Höök, mångfalds- och inkluderingchef på Essity

”I synnerhet i större företag har min roll blivit mycket vanligare. Agendan har vuxit. I en svensk kontext stod framför allt jämställdhet i fokus för några år sedan. Det gör det fortfarande, men även andra aspekter som etnicitet och HBTQ-inkludering.”

Hon om någon borde veta hur utvecklingen sett ut, eftersom hon på bolagsnivå ägnat sig åt frågorna längre än många andra. Som ekonom i grunden, disputerad i organisation och ledarskap, har hon ett förflutet på bland annat Skanska och Volvo, där hon haft globala roller med ansvar för mångfald och inkludering. Hon har också forskat vid både Handelshögskolan och KTH samt agerat rådgivare åt regeringen kring jämställdhetsfrågor. I fjol tog hon klivet till Essity. 

”Det är en för mig ny bransch, men det är en bransch som jag uppfattar ligger långt fram på mångfaldsområdet”, säger hon. 

På frågan om hur bolagets främsta utmaning ser ut svarar hon att ”det inte räcker med att vara mellanbra”. Även om Essity, enligt Pia Höök, har en bra utgångspunkt, så behöver bolaget förbättra sig, menar hon.

Hur är med frågor kopplade till kön och etnicitet, som andra bolag ofta pekar ut som särskilt svåra?
”Vi kan förbättra oss inom de här områdena, samtidigt är det inte någon jättestor utmaning för Essity”, säger Pia Höök.

Exakt hur det ser ut är dock svårt för en utomstående att avgöra, i synnerhet frågan kring etnicitet. Mätningar har gjorts med hjälp av SCB, men resultatet är ingenting som bolaget i nuläget vill släppa till allmänheten.

Både kön och etnicitet kan dock sägas ingå i de tre ”ambitioner” som bolaget har tagit fasta på kopplade till mångfaldsområdet.

Den första handlar om att nå en jämn könsfördelning på alla chefsnivåer. I dag är 32 procent av cheferna i de högsta leden kvinnor. 

Den andra handlar om att skapa en inkluderande arbetsplats, något man mäter genom frågor om inkludering i bolagets medarbetarundersökning. 

Den tredje och sista ambitionen handlar om att sätta lokala mål i de fall någon grupp är underrepresenterad. Det skulle till exempel kunna handla om att öka andelen medarbetare med utländsk bakgrund.

Frågan om inkludering, menar Pia Höök, har bidragit till en växande insikt om att ett sådant arbete måste inbegripa organisationen som helhet. Samtidigt är hon noga med att påpeka att begreppet importerats från en amerikansk kontext och att det inte går att jämföra Sverige och USA rakt av. 

”Inkluderingsbiten handlar om att bygga kunskap så att alla blir mer medvetna om hur vi gemensamt skapar en inkluderande kultur, och medvetna om att vi alla har våra blindspots och brister. Vi ser en koppling till verksamhetsutvecklingen. Det har gått från en isolerad sidofråga till att bli en röd tråd i hela verksamheten.”

Vad kan svenska Essity lära av sin amerikanska verksamhet?
”Den kontexten som Essity USA befinner sig i har haft mer diskussion kring rasism. I vilken mån förekommer det, hur kommer det till uttryck? Men snarare än att bara kopiera analysen rakt av hjälper den oss att sätta fokus på ett fenomen och ställa relevanta frågor kring det svenska samhället.”

LÄS MER: Nytt projekt ska bekämpa organisationers ”färgblindhet”

Prenumerera på Di Jämställt näringslivs nyhetsbrev och följ oss på Twitter.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?