1515
Annons

Så ska bilarnas utsläpp minskas med 75 procent

Cirkulär ekonomi i kombination med elektrifiering kan minska koldioxidutsläppen inom bilindustrin med upp till 75 procent – och resursförbrukningen per mil med hela 80 procent, enligt en ny rapport. Men det kräver ett samarbete över gränserna som vi inte sett förut. 

Foto:Most Photos

Den globala efterfrågan på transporter beräknas öka med hela 70 procent fram till 2030, samtidigt som utsläppen måste minska rejält för att nå klimatmålen. Enligt rapporten ”Raising Ambitions: A new roadmap for the automotive circular economy” som tagits fram av Accenture, World Economic Forum och World Business Council for Sustainable Development är detta fullt möjligt genom att hela branschen anammar en cirkulär ekonomi fullt ut. 

”Man måste titta på hela livscykeln för fordonet, som börjar redan på designbordet. Nyckeln är modulär design, som gör det lättare att byta ut delar och därmed förlänga livslängden på fordonet, och att använda sig av återanvänt material, eller material som går att återanvända i nästa skede. Tillgång på grön energi genom hela tillverkningsprocessen är också en förutsättning”, säger Sofia Donaldsson, Managing Director och ansvarig för Accentures affärsområde Automotive and Mobility.

Sofia Donaldsson, Managing Director och ansvarig för Accentures affärsområde Automotive and Mobility.
Sofia Donaldsson, Managing Director och ansvarig för Accentures affärsområde Automotive and Mobility.

Enligt Sofia Donaldsson finns det i dag inget seriöst bilföretag som inte har hållbarhet som ett av sina strategiska områden. Men det räcker inte hela vägen, menar hon.

”Det kommer att vara omöjligt för varje enskild aktör att själva anamma detta utan det kräver ett samarbete över hela ekosystemet. Inte bara branschen och dess underleverantörer måste vara med på tåget utan även konsumenter och politiker”, säger hon. 

Det kraftigt ökade transportbehovet i framtiden behöver inte vara synonymt med produktionen av fler fordon, enligt rapporten. Istället handlar det om att bilföretagen måste hitta nya affärsmodeller och vi konsumenter måste bli bättre på att dela på tillgångarna, menar Donaldsson.

”Här finns det en otrolig förbättringspotential för användare av de befintliga fordonen genom till exempel bilpooler, eller att man hyr bil när man behöver. Bilföretagen kan inte längre bygga sina affärsmodeller på att sälja ett visst antal fordon. I en hållbar framtid säljer man snarare transportlösningar än ett fordon”, säger hon.

Rapporten är ett resultat av arbete inom ramen för World Economic Forum Circular Cars Initiative (CCI) som består av fler än 40 medlemsföretag och organisationer från fordonsindustrin som ska driva arbetet mot cirkularitet i bilbranschen.

Prenumerera på nyhetsbrevet Hållbart näringsliv här

Bygger infrastruktur för delad elbilsladdning: ”Folk är faktiskt ärliga”

Start up-bolaget Chargenode satsar på delad elbilsladdning. En central laddenhet kan serva många uttag.

Bilarna laddas växelvis i ett kösystem beroende på avresetid som bilägaren angett.

”Folk är faktiskt ärliga”, säger vd:n Kristian Sandahl.

Chargenode med vd Kristian Sandahl utvecklar och bygger digital infrastruktur för laddning av elbilar.
Chargenode med vd Kristian Sandahl utvecklar och bygger digital infrastruktur för laddning av elbilar.Foto:Björn Larsson Rosvall

Med ökad försäljning av laddbara bilar stiger behovet av smarta laddlösningar. 

”Många bilar står parkerade längre tid än de behöver ladda. Det behövs inte en laddbox vid varje parkeringsplats om man istället kan dela på laddningen”, säger Kristian Sandahl som fick idén efter att själv ha stått i kö vid publika laddstationer.

Bolaget bildades 2018 och laddsystemet lanserades 2020. Omsättningen har mer än fördubblats från cirka 25 Mkr till 55 Mkr i fjol. Målet i år är 110 Mkr.

”Vi siktar på att fördubbla omsättningen varje år de närmaste fyra åren och någon gång mot slutet av nästa år tror vi på lönsamhet”, säger Kristian Sandahl.

Tekniken bygger på ett centralt laddskåp som kan kopplas ihop med upp till 54 ladduttag. Varje uttag kan ge 22 kW. Mjukvara övervakar och styr via en molntjänst så att laddningen flyttas runt mellan bilarna. 

”Bilföraren scannar in en QR-kod på ladduttaget och skriver in vilken tid man planerar att åka iväg så ser systemet till att bilen är laddad då”, säger marknadsansvarige Joakim Blomquist och visar appen på sin mobiltelefon.

”Via appen sköts också all betalning så det blir enkelt både för den som äger laddplatsen och bilägaren”, fortsätter han.

Bland de första att installera Chargenodes system var Hills golfklubb i Mölndal med drygt 130 ladduttag som sitter i belysningspelare. Strax intill ligger nybyggda Hills Villastad med flera olika bostadsrättsföreningar. Där har Chargenode monterat sitt laddsystem genom en balk som ser ut som ett prydligt staket.

”Systemet kan enkelt skalas upp och passar väldigt bra för alla platser där man vanligen står parkerad några timmar som vid arbetsplatser, hotell, golfbanor, bostadsrättsföreningar och flygplatser”, säger Kristian Sandahl.

”Vår teknik gör att alla bilar laddas efter behov istället för att alla får mindre effekt när det är många som ska ladda samtidigt.” 

Med vetskapen om när bilägarna vill ha sin bil startklar kan systemet också utnyttja lägre energipriser på natten. 

Bolaget har installerat cirka 6 000 ladduttag på olika platser i Sverige och har i år även börjat sälja i Norge.

I slutet av förra året blev det klart att Stena-arvtagarnas investmentbolaget Formica Capital satsar 115 Mkr i Chargenode. 

”Utan det kapitalet hade vi inte kunnat växa så snabbt”, säger Kristian Sandahl som ihop med flera i personalen äger 81 procent medan Formica och övriga investerare äger 19 procent. 

Han tar emot i bolagets nya lokaler i Mölndal som görs i ordning för inflyttning. Ett större lager är välkommet.

”Komponentbristen är kännbar, men vi har ändå klarat det ganska bra eftersom vi använder standardkomponenter och har kunnat leta ersättningar”, säger Kristian Sandahl.

I våras köpte Chargenode laddoperatören Opigo som har en mjukvara för att hantera storskaliga laddsystem för bostadsrättsföreningar och företag. Planen är att ta fram en gemensam mjukvara och laddtjänst i år. Tillsammans räknar man med att omsätta cirka 200 Mkr i år.

Vad är den största invändningen ni får höra?
”Det är att användarna behöver göra ett moment till förutom att sätta i sladden. Långsiktigt kommer det att kunna automatiseras ännu mer med artificiell intelligens”, säger Kristian Sandahl.

Investeringen är dyrare än för vissa laddboxar på marknaden, runt 15.000-20.000 kronor plus moms per laddplats.

”Men eftersom vi har samlat alla känsliga och avancerade komponenter i en central enhet är det lättare att serva och det är mindre underhåll än vanliga laddboxar. Vårt system har längre livslängd”, säger Kristian Sandahl. 

Om många elbilar ska ladda samtidigt blir frågan om lastbalansering ännu viktigare. Strömmen ska räcka både till laddning och till fastigheten. 

”Man behöver tänka smartare kring det. Mot slutet av arbetsdagen är det kanske viktigare att ladda bilarna än att värma kontoret till exempel. Företagen kan själva bestämma hur de vill prioritera. Har man vissa yrkesgrupper som alltid måste få laddat före de andra, om de reser mycket, kan man ställa in det”, säger Kristian Sandahl.

Kan det kännas orättvist med kösystemet om någon i en bostadsrättsförening garderar och alltid vill ha laddning direkt?
”Det är ju som med en gemensam tvättstuga. Man bokar inte in den hela veckan även om man kan”, säger Kristian Sandahl.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera