Annons

Så ska AI rädda den biologiska mångfalden

AI ska inom kort revolutionera bevarandet av den biologiska mångfalden. Det hoppas forskare som nu presenterar ett nytt verktyg i syfte att hjälpa beslutsfattare att göra kloka val.

”Det handlar inte om att köpa maximalt med mark, utan om att helheten ska generera så stor biologisk mångfald som möjligt”, säger Thomas Sterner.

Foto:Jack Mikrut

Världen klarade inte att fullt ut möta ett enda av de tjugo mål som för drygt ett decennium sedan sattes för den biologiska mångfalden för perioden 2010–2020. Det här har kallats för ett massivt misslyckande och är något som i förlängningen kan hota hela vår existens.

För att underlätta arbetet för att bevara biodiversitet har ett team forskare från Sverige, Schweiz och Storbritannien nu utvecklat en ny mjukvara. Med den ska beslutsfattare lättare kunna avgöra var någonstans man ska etablera skyddade områden för att mest effektivt hindra att arter försvinner i en region eller ett land.

Det nya AI-baserade programmet som kallas Captain – Conservation Area Prioritization Through Artificial Intelligence – överträffar enligt forskarna alternativa bevarandepolicyer, vilket de skriver om i en artikel publicerad i tidskriften Nature Sustainability.

En av forskarna är Thomas Sterner, professor i miljöekonomi vid Göteborgs universitet, som säger att den nya modellen väldigt förenklat kan sägas bestå av tre delar:

• Fotografi och något som kan liknas vid ansiktsigenkänning. 

”Det handlar om att identifiera biologisk mångfald på långt håll, med hjälp av fotografi och igenkänning av bladformer och så”, säger Thomas Sterner. 

• DNA-analyser. 

”DNA kan spridas från berörda platser, i jord och i vatten. Genom att analysera materialet biokemiskt kan man uppskatta hur stor biodiversiteten är.”

• Samarbete med allmänheten.

”Numera har även människor i fattigare länder tillgång till smarta telefoner. Allmänheten kan hjälpa till att fotografera och samla material från olika platser. Även om varje observation inte är hundraprocentigt korrekt, blir den sammanställda bilden god genom många observationer.”

Sammantaget ska de olika teknikerna göra att forskarnas insamlade data kan identifiera platserna med högst biodiversitet, vilka alltså är de områden de menar bör köpas upp och bevaras i första hand. 

”Det har blivit allt billigare och mer effektivt att mäta biodiversitet. Det i sin tur kan påverka de strategier man har för bevarande. Vi visar att det inte handlar om att köpa maximalt med mark, utan att i första hand samla information om den mark man köper.”

Så att man kan köpa den mark med högst biodiversitet?
”Det är lite mer komplicerat än så, men ungefär så. Om man köper många bitar mark vill man att helheten ska generera så stor biologisk mångfald som möjligt. Man måste tänka på att alla bitar kanske inte ska ha samma diversitet.”

Finns inte en risk att beslutsfattare med hänvisning till den här tekniken minimerar sina biodiversitetsbudgetar framåt?
”Det hoppas jag inte. Det här är ett verktyg som kan hjälpa till att göra ett urval. Det blir lättare att skydda så mycket biodiversitet som möjligt med en viss budget. De billigaste kvadratkilometerna har inte nödvändigtvis störst biologisk mångfald.”

Innehåll från Worldpay from FISAnnons

Så säkras sömlös betalning i omnikanal

Allt fler kunder förväntar sig kunna handla sömlöst över olika kanaler. Det kräver nya lösningar för betalning.

– Vi har lösningar som stödjer transaktioner genom alla olika försäljningskanaler, säger Fredrik Neumann, Country Manager Nordics & DACH på Worldpay from FIS. 

Den nyligen släppta rapporten Global Payments Report från Worldpay visar att 87 procent av konsumenterna handlar via hemsidor av bekvämlighet, medan 77 procent väljer att handla i butik – av samma anledning. 

Samtidigt kommer nya marknadsplatser och appar, sociala medier samt virtual reality – vilket gör omnikanal nödvändigt.

Men när en konsument till exempel handlar via en app och får varan levererad med bud men väljer att returnera den i en butik, ställs den ekonomiska transaktionen inför en utmaning.

– Många handlare har sina kanaler i silos. Det är svårt för en konsument att inleda en transaktion i en kanal och avsluta den någon annanstans, eller att utföra olika transaktionstyper utan krångel, säger Fredrik Neumann. 

Worldpay: Snabbare utcheckning krävs

Samtidigt visar undersökningen att konsumenter som handlar i butik tillbringar runt 60 timmar om året i att vänta i kassaköerna. Eftersom efterfrågan på snabb och friktionsfri shopping ständigt ökar kommer det snart att vara oacceptabelt för konsumenterna att stå i kö i ens några minuter. 

Nu kommer tekniken som gör att kassor och självutcheckning försvinner och ersätts med lösningar där konsumenterna genom sin mobiltelefon scannar och betalar för sina varor.

– Vi kan leverera de betallösningar som marknaden efterfrågar, för att möta dagens och framtidens behov, avslutar Fredrik Neumann.

Om Worldpay from FIS: 

Betallösningar från Worldpay from FIS gör det möjligt för företag att hantera betalningar sömlöst. 

Man erbjuder i dag mer än 300 betallösningar i 126 valutor för handlare, banker och andra aktörer globalt.

FIS är ett Fortune 500®-företag och är medlem i Standard & Poor's 500® Index.

Läs mer på www.fisglobal.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Worldpay from FIS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera