1515
Annons

Så påverkar EU-reglerna de svenska bilköparna – ”otroligt styrande”

Skärpta miljökrav gav utslag i nybilsförsäljningen under årets första månader.

Jonas Eliasson är måldirektör för tillgänglighet på Trafikverket menar att EU:s roll i omställningen är avgörande.
Jonas Eliasson är måldirektör för tillgänglighet på Trafikverket menar att EU:s roll i omställningen är avgörande.Foto:Trafikverket

Vid årsskiftet skärpte EU utsläppskraven på nytillverkade bilar, vilket fick tillverkarna att lansera en rad nya utsläppssnåla modeller. I december 2020 var hela 48 procent av alla nyregistrerade bilar laddbara. Under de första månaderna av 2021 låg andelen på en tredjedel.

Foto:Newsworthy

”EU:s fordonsregler är otroligt styrande. Flaskhalsen just nu är inte efterfrågan, utan utbudet”, säger Jonas Eliasson, som är måldirektör för tillgänglighet på Trafikverket och gästprofessor i transportsystem vid Linköpings universitet.

Håkan Johansson, som är nationell samordnare för klimat och energifrågor på Trafikverket, menar att det är svårt att förutsäga hur utvecklingen kommer fortsätta.

”Jag tror vi kommer se en fortsatt hög efterfrågan, men kanske inte lika hög som under det senaste året. Många äger två bilar och man kan tänka sig att det är lättare att byta ut den första bilen till en elbil”, säger han.

Prognosen är att elbilarna kommer bli ekonomiskt allt mer konkurrenskraftiga. Men plånboken är inte den enda faktorn som har betydelse. 

”Elbilar kommer fortfarande med restriktioner kring räckvidd och tillgång till dragkrok”, säger Håkan Johansson.  

I mars och april syntes också intressanta mönster i nybilförsäljningen till följd av svenska styrmedel.

Inför den sänkning av miljöbonusen för laddhybrider som skedde i april såldes under mars 15.000 laddhybrider, en rekordnivå. Och i april, då pendeln alltså svängde till elbilarnas fördel, såldes istället rekordmånga nya eldrivna personbilar.

Parallellt påverkade en skärpning av utsläppsgränserna på malussidan bensin- och dieselbilarna. Denna trädde i kraft i april, och månaden innan såldes 16.807 nya bensinbilar och 10.875 nya dieselbilar vilket är nästan dubbelt så mycket som snittet under det senaste året. 

LÄS OCKSÅ:
Corona-effekt på trafiken krävs varje år för nå utsläppsmålen
Trots egna klimatmålet – transportsektorn spräcker svensk koldioxidbudget
Senast 2025 måste nya bensin- och dieselbilar förbjudas – om Sverige ska nå klimatmålet

Jens Finnäs är datajournalist och grundare av nyhetssajten Newsworthy. Han kan kontaktas på jens@newsworthy.se

Huvudskador vanligt bland elsparkcyklister

Många som råkat ut för olyckor med elsparkcyklar har skippat hjälmen och kört alkoholpåverkade, enligt en norsk studie. Resultatet visar även att huvudskador är vanligare bland dem som tar sig fram på elsparkcykel än på vanlig cykel.

Foto:Annika Byrde

Forskare vid Universitetssjukhuset i Oslo har tittat närmare på vilka som sökt vård på deras ortopediska akutmottagning efter olyckor med cykel och elsparkcykel, skriver Dagen Nyheter (DN). Det gällde olyckshändelser som inträffade mellan januari 2019 och december 2020.

Drygt två procent av elsparkcyklisterna i studien bar hjälm och de flesta sökte vård för huvud- och nackskador samt skador på höfter och ben. Bland cyklisterna använde omkring 60 procent cykelhjälm. I den gruppen var det vanligast med skador i armar, axlar och bröstkorg.

Ragnar Ang är vårdenhetsöverläkare på traumaenheten vid Sahlgrenska universitetssjukhuset. Han berättar att den norska studiens resultat stämmer överens med de erfarenheter av elsparkcykelolyckor som finns i Sverige.

”Vi ser en hel del käkfrakturer och svåra ansiktsskador, skador som vi inte riktigt ser bland andra cyklister”, säger han till DN.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera