1. Tydliggör! Säkert har din organisation ett långsiktigt klimatmål, men vad gäller år för år, avdelning för avdelning? Finns det ett mål för transporterna? Hur mycket vill vi att medarbetarna jobbar distans och vad gäller då? Förtydliga vad som gäller genom att ansluta er till Fossilfritt Sveriges Transportutmaning, vilket över 300 aktörer redan gjort. Se till att målen finns med i interna processer som medarbetarpärmar, introduktionskurser för nyanställda och scorecards för verksamhetsutvärdering – och externt på samma sätt som ni mäter och rapporterar finansiella resultat. Då blir det tydligt för alla att målen är på riktigt.
2. Underlätta! Otaliga arbetsplatser har skaffat tjänstecyklar, kanske rentav eldrivna, men de används måttligt eftersom de är svåra att boka, dåligt underhållna eller saknar vettiga hjälmar. Genom att göra de hållbara mobilitetsvalen till de enklaste att välja, sker skiftet snabbare – och kom ihåg att distansarbetets icke-resande kan vara det mest hållbara. Lyft också blicken till din omgivning; låt kommunen veta vad de kan göra för att dina medarbetare enklare ska kunna resa hållbart till och från jobbet och i tjänsten.
3. Gynna! Om det miljömässigt mest hållbara resesättet är att ta tåget, så får det inte vara det socialt minst hållbara. Låt resan vara arbetstid, vilket är logiskt eftersom tåget är en väl fungerande arbetsplats. Gör som MTR och ge extra ledighet till den som reser klimatsmart – som bonus har de blivit en mer attraktiv arbetsgivare.
4. Städa från toppen! Ska din organisation ställa om sitt resande, så måste det börja från toppen. Om chefen tar fossilflyget Stockholm-Göteborg minskar sannolikheten att andra tar tåget, tar hen bussen till kundmötet istället för egna bilen, ökar sannolikheten att andra också gör det.
5. Utmana! Otaliga arbetsplatser utmanar varann med stegtävlingar, motionslopp eller insamlingar till välgörenhet – nu är det dags att komplettera med hållbar mobilitet. Vem har högst andel cykelresor i april? Var jobbas det mest hemifrån i oktober? Utmana varann på arbetsplatsen, utmana konkurrenter, underleverantörer, kunder… Sammanställ lärdomarna så att det inte blir en kampanjvecka om året, utan det nya normala.
6. Belöna! Det som mäts blir av, det som belönas upprepas. Därför är det så angeläget att belöna den som bidrar till att våra hållbarhetsmål nås. Det handlar också om den egna trovärdigheten: Om din organisation säger att hållbarhet är affärskritisk, men i praktiken bara belönar det som bidrar till det ekonomiska resultatet – ja, då har man i praktiken sagt att hållbarhet inte var så affärskritiskt trots allt. Belöning handlar inte bara om lönesättning och bonus, utan också om vad som firas och lyfts fram på fikat och medarbetarmötena – fira hållbarhetsframgångarna och de kommer att bli fler.
Vem har hand om dessa frågor i din organisation? Det har du. Du och alla andra. Hållbar mobilitet är inte bara en HR-fråga, en sak för den fordonsansvarige eller något som miljöchefen får hantera.
Hållbar mobilitet sträcker sig över dessa och mängder av andra ansvarsområden och berör den nyanställda som kommer in med nya perspektiv lika väl som chefen som ska säkra att hela verksamheten håller ihop. Det är avgörande för enmansfirman, för det börsnoterade bolaget och allt däremellan, för offentlig sektor, företag och ideella organisationer. Alla berörs, därför att en hållbar framtid är angeläget för alla och formas av oss tillsammans.
LÄS OCKSÅ:
DEL 1: Sju måsten om Sverige ska klara av klimatmålen
DEL 2: Sverige sitter på lösningen – fem lärdomar från IPCC:s larmrapport
DEL 3: 55 vägar till målet – här är de viktigaste
DEL 4: Guide: Allt du behöver veta om EU, klimatet och transporterna
DEL 5: Guide: Sju saker att tänka på om du planerar köpa ny bil
DEL 6: Så påverkar vårbudgeten klimatet och transporterna
DEL 7: Dela mera – att köra fler fordon men äga färre
DEL 8: Ohållbara argument väcker frågor kring omställningen
DEL 9: Guide: Tio vägar till två miljoner elbilar 2030
DEL 10: Påven, dansken och omställningen – här finns inspirationen, politiker!
DEL 11: Så omvandlar du dina medarbetare till hållbara mobilister
Mattias Goldmann är grundare och ansvarig för Bil- och Bränsle på 2030-sekretariatet. Han har tidigare varit vd för tankesmedjan Fores, talesperson för Gröna Bilister och hållbarhetschef för Sweco. Han är sedan länge en av de mest tongivande i svensk miljö- och transportdebatt. Åsikterna som uttrycks i artikeln är skribentens egna.