Annons

Så knuffade Kinnevik ner Investor från tronen

Aktieägarnas ökade krav på hållbarhet och transparens driver på utvecklingen hos  Kinnevik, som rankas som årets mest hållbara investmentbolag. 

”Investerarna pushar oss, och vi gör detsamma för våra portföljbolag”, säger vd Georgi Ganev.

”Vi upplever att kraven på transparens kring hållbarhetsfrågor har ökat oerhört”, säger KInneviks vd Georgi Ganev till Di.
”Vi upplever att kraven på transparens kring hållbarhetsfrågor har ökat oerhört”, säger KInneviks vd Georgi Ganev till Di.Foto:Jesper Frisk

Förra året toppade Wallenbergägda Investor Di:s rankning över årets mest hållbara investmentbolag. I år var det familjen Stenbecks Kinnevik KINV B -1,52% Dagens utveckling som rankades högst, ett resultat av den omfattande riskkartläggning bolaget presenterade våren 2020. 

”Vi upplever att kraven på transparens kring hållbarhetsfrågor har ökat oerhört. Det är inte längre ett plus i kanten utan ett måste för att få aktieägare att köpa din aktie. Vi rapporterar transparent till våra ägare vad vi gör och ställer i vår tur samma krav på våra portföljbolag”, säger bolagets vd Georgi Ganev.

Kinneviks investmentportfölj består, utöver Tele2, av runt 25 innehav i bolag inom områdena e-handel, finans och digitala hälsotjänster. Bolagens respektive förutsättningar att jobba med hållbarhetsfrågor skiljer sig markant åt.

”Vi investerar i sektorer som är stora men där det finns möjlighet att utmana de etablerade spelarna via ny teknik, och våra innehav är därför ofta mindre bolag som växer snabbt. Vi har därför valt att kategorisera våra bolag efter vilken fas de befinner sig i och anpassar våra hållbarhetskrav efter det”, säger Georgi Ganev.

Och fortsätter:

”Innan vi investerar i ett nytt bolag ställer vi oss frågan om det finns en ambition, dels hos ledningen, men även hos övriga ägare att utvecklas på hållbarhetsområdet. Ser vi inte att viljan finns investerar vi inte. Samma sak gäller för följdinvesteringar.”

Har ni valt bort följdinvesteringar av hållbarhetsskäl?
”Ja. Det har förekommit tillfällen där de finansiella parametrarna sett bra ut men där hållbarhetsarbetet inte utvecklats tillräckligt bra.”

Kinnevik kartlägger hållbarhetsriskerna i de sektorer där de är verksamma enligt ramverket TCFD. En av de risker bolaget identifierat är förändrade konsumtionsmönster i takt med att konsumenter blir mer miljömedvetna. 

”Om allt fler kunder väljer bort nyproducerade kläder för att minska sitt klimatavtryck måste vi anpassa oss, annars riskerar vi vår affär. För en modehandel som Zalando gäller det att utveckla nya affärsmodeller, exempelvis för att köpa tillbaka och sälja begagnade kläder”, säger Georgi Ganev.

Fysiska klimatrisker har inte samma tyngd i Kinneviks riskanalys. Bolaget konstaterar dock att produktionsanläggningar och leverantörskedjor i vissa av verksamheterna löper en risk att skadas av extremväder eller bränder. Hälsotjänster och de finansiella tjänsterna bedöms löpa mindre risk att påverkas negativt av klimatförändringar.

Mångfald är ett område som Kinnevik arbetar aktivt med, enligt bolagets vd.

”Vad gäller mångfald och inkludering ser vi på det som en viktig konkurrensfaktor. Att förstå kundgruppen, och dessutom säkerställa att de beslut som fattas internt genomlyses ur alla perspektiv, är inte möjligt med en snäv och likasinnad ledningsgrupp eller styrelse”

Hur ser det ut med mångfalden då? Zalandos ledningsgrupp är till exempel väldigt homogen.
”Ja, absolut, det är den än så länge. Det finns tre grundare i bolaget och de är män. I det här fallet har Zalando själva gått ut med ambitionen att man vill ha en könsuppdelning på 40/60 på alla nivåer i bolaget. Vi på Kinnevik har själva gått från 16 till 43 procent kvinnor i ledningsgruppen, en betydande förändring på kort tid och ett bevis på att det går att förändra de här mönstren, säger Georgi Ganev.

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?