1515
Annons

S vill se skärpta krav på biltillverkarna – ett bensinförbud inte uteslutet

Miljöpartiet vill se ett förbud mot att sälja nya bensinbilar i EU från 2025. Även Socialdemokraterna diskuterar ett slutdatum . ”Det nuvarande regelverket är inte seriöst nog”, säger EU-parlamentarikern Johan Danielsson (s) i en intervju med Dagens industri. 

Foto:TT
EU-parlamentarikern Johan Danielsson (s) är bland annat ledamot i utskottet för transport och turism (TRAN) och koordinator för den progressiva gruppen av Socialdemokrater i Europaparlamentet.
EU-parlamentarikern Johan Danielsson (s) är bland annat ledamot i utskottet för transport och turism (TRAN) och koordinator för den progressiva gruppen av Socialdemokrater i Europaparlamentet.Foto:Fredrik Persson / TT

Ifjol satte EU ned foten kring bensinbilens framtid i unionen. Från och med 2020 ska biltillverkarna tillverka 15 procent fordon som släpper ut mindre än 50 gram per kilometer. Denna kvot ska öka till 35 procent 2030. 

Men bland EU:s politiker finns det flera grupper som anser att målet inte är tillräckligt. Förra veckan kunde Di avslöja att MP vill se ett förbud mot att sälja nya bensinbilar i EU från 2025.

Miljöpartiet är dock inte ensamt om att vilja se hårdare begränsningar, även socialdemokraterna har börjat titta närmare på idén.

”När det gäller personbilar så kommer de elektrifieras. Det är inte en fråga om det sker utan när. I princip alla biltillverkare har ju egna mål när de ska fasa ut förbränningsmotorn. Att lagstifta om ett hårt slutdatum är något vi diskuterar i den socialdemokratiska gruppen i EU-parlamentet just nu. Men vi har inte landat om vi ska göra det och vilket datum vi hamnar på såna fall”, säger Johan Danielsson.

Ser du någon risk med att införa ett förbud?
”Ett förbud kommer inte lösa problemet. Vi kommer ju ha en stor fordonsflotta med förbränningsfordon fortsatt även med ett förbud, så vi måste satsa på hållbara bränslen också. En annan aspekt är att om vi inför ett hårt slutdatum så måste ju alla parallella investeringar – som till exempel en utbyggd laddinfrastruktur – också vara på plats för att det ska fungera”.

Och där har EU en lång väg att gå. Enligt en rapport från Europeiska revisionsrätten, som har ansvaret för att revidera unionens räkenskaper, så är hindren stora för att resa med elfordon inom EU. I rapporten går det att läsa: ”Tillgången på laddningsstationer varierar mellan länderna, minimikraven för betalningssystemen är inte harmoniserade och informationen till användarna är otillräcklig”. Revisionsrätten konstaterar också att EU är ”långt ifrån sitt mål på en miljon laddningsstationer fram till 2025” och ”saknar en övergripande strategisk färdplan för elektromobilitet.”

Men kan inte ett slutdatum för förbränningsmotorer också få effekt på bygget av en laddinfrastruktur?
”Det är klart att det samvarierar. Genom ett förbud visar man att det kommer finnas en efterfrågan. Men vi måste ha ett system som är utbyggt även utanför städerna. Var marknadskrafterna kommer att lösa detta första är ju uppenbart - det är där efterfrågan är som störst. Där behöver vi ett aktivt politiskt handlande”.

Vilken roll ska politiken spela i omställningen, anser du?
”Politiken måste sätta upp långsiktiga mål och ramar som gör att vi skapar förutsättningar för de investeringar som krävs. Sen handlar det också om egna investeringar i infrastruktur men att vi har lagstiftning som styr privata investeringar mot hållbara lösningar. Sen är det också viktigt att politiken fördelar kostnader för den här omställningen – att de som har mest också betalar mest. Det kommer vara helt avgörande för att få en folklig acceptans”.

LÄS OCKSÅ De vill förbjuda bensinbilar i hela EU redan 2025 

Innehåll från Schneider ElectricAnnons

Hållbar fastighetsautomation med människan i fokus

Allt fler fastighetsägare har idag ett stort fokus på hållbarhet. Med Schneider Electrics system för fastighetsautomation kan de enkelt övervaka och styra sina byggnader och snabbare uppnå hållbarhetsmålen.

Fastigheter står idag för omkring 30 procent av världens energianvändning och för nästan 40 procent av de årliga koldioxidutsläppen. För att uppnå målen i Parisavtalet och begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader, måste 3 procent av byggnadsbeståndet i Europa renoveras varje år. Idag ligger renoveringstakten på endast 1-1,5 procent årligen och det största hindret för att investera i hållbara byggnader är finansiering. Lösningen för att säkerställa mer träffsäkra investeringar är att använda sig av digital teknik.

- En av våra lösningar för fastighetsautomation är digital tvilling, en spegling av en verklig fastighet, med vilken man kan skapa datadrivna insikter för att optimera energianvändningen i sina fastigheter. Man får här data i realtid, kan simulera energiflöden och modellera förändringar innan de tillämpas live i anläggningen. Den digitala tvillingen skapar mervärde för fastighetsägaren, som kan ta rätt beslut för att optimera driften, säger Tomas Bäckstadi, Service and Business Development Director , Schneider Electric.

En öppen plattform för byggnadens olika system

80 procent av 2050 års byggnader uppskattas redan idag vara byggda, vilket innebär att både det befintliga fastighetsbeståndet såväl som kommande byggnader behöver kunna hanteras för att uppnå hållbarhetsmålen. 

Med Schneider Electrics fastighetsautomationssystem EcoStruxure™ Building Operation (EBO) möjliggörs enkel och flexibel styrning och övervakning av fastighetens olika system i en plattform. Med systemet skapas förutsättningarna för att samla, strukturera, analysera och agera på byggnadens data. För att möjliggöra dagens och framtidens allt mer uppkopplade byggnader har systemet inbyggt stöd för effektiv hantering och lagring av stora mängder data.

- Vi ser att fyra grundpelare driver utvecklingen av dagens och framtidens byggnader och därmed våra lösningar för fastighetsautomation– de behöver vara drift-och energieffektiva, motståndskraftiga, hållbara och utformade med människan i fokus. I och med att vi tillbringar uppåt 90 procent av våra liv inomhus blir det tydligt att de byggnader som vi vistas i har en stor påverkan på vårt välmående och hälsa. Luftkvalité, temperatur och belysning är exempel på parametrar som är viktiga att ha i åtanke. Med EcoStruxure™ Building Operation kan fastighetens olika system integreras sömlöst i en framtidssäkrad och flexibel plattform och bidra till att möjliggöra en mer produktiv och hälsosam inomhusmiljö för byggnadens nyttjare, säger Linnea Lunnbäck, Offer Manager, Schneider Electric. 

”Med en digital tvilling kan man skapa datadrivna insikter för att minska sin miljöpåverkan”

Läs mer om framtidens fastigheter

Mer från Schneider Electric

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Schneider Electric och ej en artikel av Dagens industri

Geely överväger börsintroduktion i Hongkong för Cao Cao Mobility

Kinesiska Zhejiang Geely Holding Group överväger en börsintroduktion i Hongkong för taxiapptjänsten Cao Cao Mobility. Det framgår av personer med insyn i saken, rapporterar Bloomberg News.

En potentiell börsintroduktion kan äga rum redan nästa år, sade personerna. Det skulle kunna inbringa flera hundra miljoner dollar till bolaget för ytterligare expansion.

Företaget överväger också en finansieringsrunda innan noteringen, enligt personerna. En representant från Geely har avböjt att kommentera.

Cao Cao erbjuder transporter via sin egen fordonsflotta och taxibilar samt tjänster som concierge och bilservice. De finns tillgängliga i 62 städer och konkurrerar mot större rivaler som T3 Mobility och Didi Global.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera