Annons

S om Naturvårdsverket: ”Oerhört allvarliga uppgifter”

Reaktionerna är starka på Dagens industris uppgifter om att anställda på Naturvårdsverket instruerats att inte ställa upp på intervjuer.

S kräver att regeringen går till botten med uppgifterna. Och C förväntar sig ett klargörande.

”Annars kommer vi i riksdagen behöva kalla både generaldirektör och ansvarig minister till utskottet för ställas till svars”, säger Rickard Nordin (C).

Rickard Nordin (C) och Anna-Caren Sätherberg (S).
Rickard Nordin (C) och Anna-Caren Sätherberg (S).
Foto:Gustaf Månsson
Foto:Ali Lorestani / TT

Anställda på Naturvårdsverket har muntligen och via mejl uppmanats att inte prata med journalister om effekterna av regeringens budget. Uppmaningen ska enligt skriftlig dokumentation och ett flertal anställda komma från högsta ort.

”Ledningen har bestämt att vi inte ska ställa upp på intervjuer i den här typen av frågor under den närmaste tiden”, skrev en mellanchef till sina anställda samma dag som regeringen presenterade sin budget. 

Enligt yttrandefrihetsexperten Nils Funcke bryter formuleringarna i mejlet mot grundlagen, i synnerhet det skydd om meddelarfrihet som myndighetens anställda har. 

Naturvårdsverket ligger under miljödepartementet och Di har bett klimat- och miljöminister Romina Pourmokhari (L) om en kommentar. Hennes pressekreterare Niki Westerberg svarar kort per mejl att Naturvårdsverket ”måste förhålla sig till gällande lagar och förordningar när verket bedriver sin verksamhet”. 

”Frågor om hur Naturvårdsverket internt har kommunicerat får du ställa till myndigheten, eftersom det handlar om myndighetsinterna frågor”, skriver hon sedan. 

Anna-Caren Sätherberg, gruppledare för Socialdemokraterna i miljö- och jordbruksutskottet, tar desto hårdare på uppgifterna i Di:s artikel. Hon kräver nu att regeringen går till botten med uppgifterna från Naturvårdsverket. 

”Det är oerhört allvarliga uppgifter. Meddelarfriheten är en grundbult i den svenska demokratin och jag förutsätter att regeringen går till botten med detta. Jag har full förståelse för att anställda på Naturvårdsverket är oroliga över Sveriges nya inriktning i miljö-och klimatpolitiken, med kraftigt sänkta ambitioner och åtgärder som enligt regeringens egna beräkningar kommer öka att utsläppen.”

Även Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson för Centerpartiet, ser allvarligt på uppgifterna från Naturvårdsverket. 

”Det är mycket allvarligt om medarbetare på Naturvårdsverket uppfattar det som att de inte ska tala med journalister. Att media får opartisk information och beräkningar på vad politiska förslag, i synnerhet från regeringen, får för konsekvenser är avgörande för att kunna utkräva ansvar i en demokrati”, skriver han i ett mejl. 

Rickard Nordin menar också att det är kontraproduktivt att anställda säger sig ha blivit uppmanade att inte tala med journalister för att inte uppfattas ha en agenda. 

”Det i sig är i högsta grad att ha och driva en agenda”, menar han. 

Han poängterar att myndigheter ska vara oberoende och svara sakligt när allmänhet och journalister frågar vilka konsekvenser olika förslag får. 

”Det förväntar jag mig att Naturvårdsverkets ledning kommer klargöra och regeringen kommer tillse, annars kommer vi i riksdagen behöva kalla både generaldirektör och ansvarig minister till utskottet för ställas till svars.”

Martin Kinninen, klimat- och miljöpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna, skriver kort i en kommentar till Di att det är ”viktigt att myndigheter uppfattas som neutrala”. 

”Hur myndigheten väljer att kommunicera om detta till de anställda har jag inga vidare kommentarer till.”

Även Märta Stenevi, språkrör för Miljöpartiet, väljer att formulera sig kort. 

”Vi vill inte recensera Naturvårdsverkets hantering av sin kommunikation, men det är givetvis viktigt att offentligt anställdas yttrandefrihet och meddelarfrihet garanteras”, skriver hon i en kommentar. 

LÄS MER: Anställda på Naturvårdsverket uppmanades att nobba intervjuer i media 

Innehåll från MyntAnnons

Löser kvittokrånglet med helhetstjänst – ”Särskilt viktigt i besparingstider”

Spårlöst försvunna kvitton, oklara köp på företagskortet och utlägg som ligger och dammar är en administrativ mardröm på många företag. Genom en heltäckande företagslösning vill det svenska fintechbolaget röja upp i oredan.

Nyfiken på Mynt? Besök mynt.com för mer information.

Hos dagens företagare finns en förväntan kring hur saker ska fungera – och vad man egentligen ska lägga sin tid på. Manuell administration, pappersarbete och krångliga verktyg är några saker som borde tillhöra historien. Det som efterfrågas är istället enkla verktyg som ger kontroll och som hjälper företaget att lyckas, menar Baltsar Sahlin som är VD och grundare av fintechbolaget Mynt.

Bolagets helhetslösning innefattar ett SaaS-verktyg (​​Software-as-a-service, eller mjukvara som en tjänst) för administration och analys, en mobilapp för användaren och fysiska eller virtuella företagskort. När en medarbetare har betalat med sitt personliga kort, som även kan ha en individuell köpgräns, skickas kvittot automatiskt till bokföringssystemet.

– Det är tidskrävande att jaga kvitton och hantera utlägg. Många anställda vill heller inte ligga ute med pengar för företaget. Dels tar det ofta ett tag innan de får tillbaka den summa de har lagt ut, och dels finns det en risk att kvittona försvinner eller förstörs, säger Baltsar Sahlin.

Integrationer och ekonomisk översikt

Kortanvändaren gör ett köp och fotar kvittot direkt i mobilen. På så sätt försvinner krångliga utläggsrapporter och processen blir istället gjord på ett effektivt sätt.

Verktyget innefattar direktintegrationer med flera av marknadens ledande bokföringssystem. Integrationen med bokföringssystemet gör kvitto- och utläggshantering enkel för användaren, och ger full ekonomisk översikt i realtid.

– Man kan i realtid se hur mycket pengar som går åt till exempelvis resor och luncher. Det betyder att man får bra koll på hur mycket man spenderar varje månad – vilket är särskilt viktigt i besparingstider, säger Baltsar Sahlin.

Nyfiken på Mynt? Besök mynt.com för mer information.

Mer från Mynt

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mynt och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera