1515
Annons

Rymdsatelliter upptäcker svenska miljörisker

Att kartlägga miljörisker är både tidskrävande och kostsamt, men ny teknik kan innebära ett skifte. Genom ai-analys av satellitbilder hoppas man kunna effektivisera processen - och nu pågår flera satsningar runt om i landet.

”Målet är att alla, inklusive privata aktörer, ska kunna använda satellitdatan”, säger Ann-Christin Uusitalo Eriksson på forskningsinstitutet Rise, som just nu utvecklar plattformen Digital Earth Sweden.

Foto:Most Photos

En av fjolårets hetaste debatter på hållbarhetsområdet var den om så kallade miljötillstånd.  Först avvisades Cementas tillståndsansökan, sedan LKAB:s. Det gav nytt bränsle till näringslivets krav på kortare, billigare och enklare tillståndsprocesser.

Och kanske kan kraven snart bli hörda – åtminstone delvis. Just nu pågår flera projekt där man använder ai-analyser av satellitdata för att kartlägga miljön på större områden. Förhoppningen är att det ska förenkla och förbättra beslutsunderlag om eventuella klimat- och miljörisker.

Konsultfirman Ecogain är ett av de företag som hoppas på tekniken. Företaget har specialiserat sig på biologisk mångfald, och säger sig vara ledande inom artskydd, ekologisk restaurering och kompensation. Bland kunderna finns bland annat Boliden, LKAB och vindkraftsjätten OX2. Nu pågår ett test av ai-tekniken, som har potential att sänka kundernas kostnader och minska investeringsriskerna, enligt Ecogains grundare Anders Enetjärn.

”Om vi har en bra analysmetod kan vi hjälpa projektören att minimera riskerna med relativt små medel. Med mer kvalificerade data kan man bättre förstå vilka delar som kommer bli mer problematiska, så att man redan i ett tidigt skede kan göra rätt prioriteringar”, säger han.

Hans förhoppning är också att tekniken ska få fler företag ska intressera sig för biologisk mångfald, och att kartläggningen av naturen ska bli mer enhetlig.

”I dag färgar attityder och personliga värderingar våra bedömningar. Jag vet själv att jag tycker skogen har ett högre naturvärde när det är fint väder. Du kommer ifrån den typen av personlig bias om du samlar data på ett mer konsekvent sätt”, säger Anders Enetjärn, som hoppas att tekniken ska kunna användas kommersiellt inom ett år.

Ann-Christin Uusitalo Eriksson, Rise, är med och utvecklar en plattform som ska göra det enklare för svenska aktörer att komma åt och använda satellitdata.
Ann-Christin Uusitalo Eriksson, Rise, är med och utvecklar en plattform som ska göra det enklare för svenska aktörer att komma åt och använda satellitdata.

EU-satsningen Copernicus har bidragit till mer uppdaterad och lättillgänglig satellitdata. Informationen ligger öppen för alla genom tjänster som Open Data Cube och STATC. Att ladda ned datan kräver däremot omfattande lagringskapacitet. Biblioteket växer med omkring 20 terabyte per dag. 

För att underlätta för svenska aktörer som vill nyttja datan utvecklar forskningsinstitutet Rise, i samarbete med Rymdstyrelsen, den nya plattformen Digital Earth Sweden. Tanken är att den ska samla satellitdata för just Sverige tillsammans med annan relevant information om hav och land, och därigenom förenkla användningen. Men än så länge är verktyget inte tillgängligt för privata aktörer.

”Nej, inte än. Målet är att bygga upp plattformen så att den kan användas av alla, inklusive privata aktörer, men min gissning att det dröjer ett tag”, säger Ann-Christin Uusitalo Eriksson, affärsutvecklingschef på Rise.

Ett företag som trots det redan använder satellitdataanalys kommersiellt är det statligt ägda mätföretaget Metria. Kunderna är ofta myndigheter som vill övervaka förändringar av till exempel vattennivåer och växtlighet. Men intresset från den privata sektorn ökar, enligt Maria Nilsson, gruppchef för geografiskt informationssystem och fjärranalys.

”Det kan vara försäkringsbolag eller banker som vill veta hur översvämningar och stormar drabbar olika områden, eller energibolag som vill veta var det är bra att anlägga solcellsparker. Skogsbolagen har också ett stort intresse för sådana här frågor, där man vill hålla koll på stora områden”, säger hon.

Satellitanalyserna har, tillsammans med billigare drönarteknik, potential att sänka kostnaden för miljötillståndsprocesser i framtiden, tror Maria Nilsson.

”Det kan jag absolut tänka mig, eftersom det är mycket lättare att få tag på satellitdata i dag jämfört med för bara några år sedan. Men det handlar inte bara om att det blir billigare, utan också om att man kan göra kartläggningar som tidigare hade varit omöjliga att göra”, säger hon.

Användningsområdena kan bli fler i framtiden. Tekniken skulle till exempel även kunna användas av företag som vill övervaka sin verksamhet utomlands. 

”Det är positivt att man på ett enkelt sätt kan hålla koll, så att man kan efterleva principer, regler, hållbarhetsmål eller liknande. Det finns jättemånga möjligheter”, säger Maria Nilsson.

 


Innehåll från ZenseactAnnons

Självkörande bilar kommer öka säkerheten på våra vägar

VD Ödgärd Andersson framför en av företagets utvecklingsbilar där ny kod kontinuerligt testas och utvärderas.
VD Ödgärd Andersson framför en av företagets utvecklingsbilar där ny kod kontinuerligt testas och utvärderas.

1,3 miljoner människor dör varje år i trafiken globalt, och oftast är det den mänskliga faktorn som ligger bakom olyckorna. Zenseact bildades för att använda och utveckla ny teknologi för att minska antalet olyckor.

– Nollvisionen är möjlig att nå, med rätt teknik, säger Ödgärd Andersson, VD för Zenseact. Tillsammans med våra första kunder Volvo Cars och Polestar ser vi att bilen i sig själv är en del av lösningen för att ta bort de misstag som människor ofta råkar göra. Dessutom kommer den självkörande teknologin skapa både behagligare körning och ett bättre trafikklimat med färre utsläpp.

Fordonsbranschen genomgår stora, fundamentala förändringar där elektrifieringen är ett faktum, och ständig uppkoppling och nya affärsmodeller kommer allt mer. Branschen arbetar intensivt med att göra bilen mer lik det vi vant oss vid från våra mobiltelefoner, smart-TVs och liknande prylar. Inom branschen pratar man om att bilen går från att vara hårdvarudefinierad till att vara mjukvarudefinierad. Just mjukvara för självkörande bilar anses vara århundradets utmaning, men redan i år kommer Zenseact lansera första versionen av sin mjukvara tillsammans med Volvo Cars och Polestar. 

– Branschen har tidigare kanske varit lite väl överoptimistisk kring hur fort det skulle gå att få ut självkörande bilar i trafiken. Vi har idag har en mycket mer realistisk inställning till vad man kan göra och när det kommer att ske, säger Ödgärd Andersson, vd på Zenseact.

I Volvo Cars nästa generation av elbilar som lanseras senare i år kommer den självkörande funktionen RidePilot installeras. Lanseringen kommer att ske i Kalifornien, men funktionen aktiveras först när den är testad, godkänd och säker. Det innebär att bilen är helt självkörande, föraren inte är ansvarig för körningen, utan ansvaret ligger hos Volvo Cars. Grunden för RidePilot är Zenseacts produkt OnePilot. Det är en mjukvaruplattform som kommer i nivåerna Drive, Cruise och Ride. De två förstnämnda är avancerade förarstödssystem liknande de som redan finns, men med en helt annan noggrannhet och precision. De assisterar föraren som fortfarande är ansvarig.

– Det är förstås en stor förmån för oss att ha Volvo Cars som första kund, och vi gör mycket av vår utveckling tillsammans med dem. Vi kör redan tester men samarbetet med Volvo kommer att skala upp utvecklingen av vår mjukvara väldigt mycket. Vi kommer att få tillgång till data från många fler bilar som kommer att vara ute och rulla, och bilarna kommer att samla in information även om Ride Pilot inte är igång.

OnePilot ökar säkerheten i körningen genom användning av modern mjukvaru- och bilarkitektur och med mer avancerade kameror, radar, lidar och ultraljudssensorer. Tillsammans med en mycket kraftig dator och AI kan bilen förstå sin omgivning bättre och reagera betydligt snabbare än tidigare.

Zenseacts drygt 100 AI-specialister, experter inom aktiv säkerhet och hårdvaruspecialister på plats i Göteborg gör företaget speciellt. Dock finns det alltid behov av ytterligare spetskompetens för att lyckas.

– Våra anställda bygger vårt företag. Tillsammans med de bästa företagen i branschen jobbar vi för att erbjuda vår mjukvara till alla biltillverkare. Vi vill ju erbjuda det säkraste på marknaden för att nå vår vision, noll olyckor på vägarna, avslutar Ödgärd Andersson.

Om Zenseact

Zenseact är ett mjukvaruföretag som utvecklar produkter för självkörande personbilar. På huvudkontoret på Lindholmen i Göteborg, är majoriteten av de 600 anställda baserade, och en mindre avdelning finns i Shanghai, Kina. Zenseact är ett dotterbolag till Volvo Cars, som tillsammans med Polestar är Zenseacts första kunder tillika utvecklingspartners.

 

Mer från Zenseact

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zenseact och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?