Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Romklubben efterlyser nya ekonomiska modeller

En ny studie från Romklubben visar att det krävs reducerade ojämlikheter och nya ekonomiska modeller för en långsiktig ekonomi och planetär stabilitet.

Johan Rockström är medförfattare till den nya studien.
Johan Rockström är medförfattare till den nya studien.Foto:Maja Suslin/TT

Romklubbens firar 50 år och i samband med det släpper Stockholm Resilience Centre och Norwegian Business School en uppdatering av studien Limits to Growth från 1972. 

Flera av de ursprungliga slutsatserna i Romklubbens legendariska studie från 1972 håller än i dag konstaterar Johan Rockström, medförfattare till den nya studien, i en kommentar. I den nya studien visar forskarna att det krävs reducerade ojämlikheter och nya ekonomiska modeller för en långsiktig ekonomi och planetär stabilitet.

I den uppdaterade studien har forskarna modellerat fyra framtidsscenarier för hur världen kan möta FN:s 17 globala utvecklingsmål inom planetens gränser. 

Forskarna konstaterar att det bara är ett av scenarierna som leder till långsiktig framgång. Detta scenario kräver fem åtgärder: exponentiell tillväxt av förnybar energi, accelererad hållbar livsmedelsproduktion, nya utvecklingsmodeller för fattigare länder, aktiv bekämpning av inkomstskillnader med jämna skattesystem mellan länder samt stora investeringar i utbildning för alla.

Romklubben firar sitt 50-årsjubileum med en konferens i Rom som pågår fram till i dag. Under gårdagens konferensdag efterfrågade italienska ministrar nya ekonomiska modeller som inte fokuserar på vinstmaximering. Italiens vice utbildningsminister konstaterade bland annat att dagens ekonomiska modell varken är kompatibel med skydd för miljön eller lycka och välmående, rapporterar nyhetstjänsten Ends.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Michelin NordicAnnons

Sommardäck kan slitas i förväg – undvik onödiga kostnader

Kompromissa inte med kvaliteten när du köper nya sommardäck.

Billiga däck kan nämligen bli dyra i längden.

Här är några tips om hur man kan tänka.

Hållbart däck som håller länge 

Från och med 1 april är det fritt fram att byta till sommardäck. Om det är dags att köpa nya finns det starka argument för att du ska satsa på däck av hög kvalitet:

Ekonomin. Ett budgetdäck slits ofta snabbare vilket gör att kostnaden per mil i slutänden ofta blir högre. 

Miljön. Ett premiumdäck har ofta lägre rullmotstånd vilket minskar bränsleförbrukningen. 

Säkerheten. Ett bra däck har ofta kortare bromssträcka och minskar risken för bland annat vattenplaning.

27 procent lägre rullmotstånd

För den som behöver köpa nya sommardäck rekommenderas ett däck som har alla positiva egenskaper när det gäller säkerhet, väggrepp och hållbarhet. Ett exempel här är Michelin som nu lanserar däcket e.Primacy som har 27 procent lägre rullmotstånd än vissa konkurrenter, vilket gör det miljövänligare och mer ekonomiskt för sin ägare. Förklaringen är Energy AirShield Compund, ett super-lufttätt skikt med låg energiförlust. Det innebär exempelvis en minskad bensinförbrukning på 0,21 liter bränsle per 10 mil, eller 7 procents längre räckvidd för en batteridriven bil. Det ger ytterligare 30 kilometer i räckvidd för en elbil som har en beräknad räckvidd på 400 kilometer.

Lägg därtill att e.Primacy även ligger i toppskicket vad gäller livslängd. Ännu efter 3 000 mils körning på landsväg uppfyller däcket det europeiska R117-standardtestet för nya däck vid bromsning på våt vägbana.

Första klimatneutrala däcket

Michelin e.Primacy får inte bara stor uppmärksamhet för sin förmåga att minimera friktionen mellan däck och väg. Det är också världens första däck som är koldioxidneutralt vid inköpstillfället. Michelin e.Primacy har även en Miljövarudeklaration (EPD) vilket innebär att en livscykelanalys införlivats i tillverkningen för att minimera påverkan på miljön.

Hållbart däck som håller länge 

 

Mer från Michelin Nordic

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Michelin Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?