Annons

Inget parti lever upp till klimatmålens krav

Riksdagens partier levererar inte vad som krävs för att nå de klimatmål som sju av åtta partier har beslutat om.

“Det blir svårt att nå målet om man inte sätter ett stopp för försäljning av fossildrivna fordon”, säger Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet.

Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet.
Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Klimatet är en allt viktigare fråga i valrörelsen och de politiska förslagen har duggat tätt. Ett nytt klimatramverk gör att nästa regering – hur den än ser ut – efter valdagen avkrävs besked om hur Sverige ska minska sina utsläpp i enlighet med Parisavtalet och klimatlagens mål.

Att frågan har vuxit i betydelse var Swedbanks konjunkturbarometer i förra veckan en färsk påminnelse om, där banken varnade för att kostnader för klimatförändringar som mycket väl kan utlösa nästa ekonomiska kris.

Domen är hård mot samtliga riksdagspartier från Sveriges tyngsta miljöexperter mot riksdagspartiernas klimatpolitik, presenterade i budgetar och valmanifest.  En granskning av valmanifesten (se faktaruta) visar att KD, SD och S lägger minst tonvikt vid frågan.

Enligt Trafikverket når Sverige bara halvvägs till klimatlagens delmål för transportsektorn om en utsläppsminskning från inrikes transporter med 70 procent till 2030.

I fjol minskade utsläppen i sektorn med 2 procent och i år får Sverige ”i bästa fall” oförändrade utsläpp, bedömer Trafikverkets nationella samordnare i klimatfrågor, Håkan Johansson. Framåt ligger ribban på en årlig minskning med 8 procent.

”Politiken levererar inte. Det är uppenbart att ska vi nå målen måste vi öka tempot”, säger Trafikverkets måldirektör Sven Hunhammar.

Johan Kuylenstierna är adjungerad professor vid Stockholms universitet och vice ordförande i det klimatpolitiska rådet, som nästa år särskilt synar transportsektorn.

”Jag kan inte se att vi med dagens utveckling och teknik kommer att kunna ha en växande ekonomi i dagens form och samtidigt minska utsläppen med 8 procent per år”, säger han.

Transporterna är en av Sveriges akilleshälar, enligt Johan Kuylenstierna. Enligt honom är det nu är dags att sätta ned foten om fossildrivna bilars framtid.

“Jag tror att det blir svårt att nå 2030-målet om man inte sätter ett stoppdatum för försäljning av fossildrivna fordon, säg 2025 eller 2027."

I dag är det bara Vänsterpartiet i riksdagen som går så långt.

Måste vi köra mindre bil?
”Ja, det kommer att vara en kombination av att titta på hur konsumtionen ser ut och hur stor den är. Det är helt absurt att vi med ett ton plåt ska flytta runt en person på 60–80 kilo”, säger Johan Kuylenstierna. 

”Med en annan politik där vi har fler bilpooler och mer kollektivtrafik är förutsättningarna för en omställning goda, i synnerhet i storstäderna”, fortsätter han. 

Flyget omfattas inte av klimatlagen, men då Sverige har undertecknat Parisavtalet går det inte att runda flyget, som står för ungefär 10 procent av klimatpåverkan från svenskarnas konsumtion, påpekar Jonas Åkerman, trafikforskare på KTH.  

Den flygskatt på tre nivåer som Sverige införde i våras har fått hård kritik från oppositionen. Men Jonas Åkerman menar att det behövs både forskning och mer biobränsle, som oppositionen vill se – men också en flygskatt. Och den bör dessutom vara högre än den är i dag.

"Flygskatten är absolut inte en optimal skatt. Den borde fasas ut när det finns legala möjligheter att införa effektivare styrmedel, men den behövs på kort sikt", säger han om skatten som på dagens nivå beräknas ge en utsläppsminskning på 1–2 procent. 

I Storbritannien är den dubbelt så hög och ger då ungefär dubbelt så stor effekt, enligt Åkerman. 

Effekten på flygbranschen av en flygskatt är samtidigt en västanfläkt av vad framtida krav på inblandning av biodrivmedel kommer att vara, då efterfrågan på det miljövänliga bränslet väntas öka kraftigt från många håll. Frågan utreds just nu, men har redan fått en framskjuten plats i alliansens gemensamma klimatpaket.  

Frågan om det är det något parti som helt lever upp till Parisavtalet, besvaras med ett nej. 

"Jag har inte sett någon plan som sträcker sig till 2040–2050", säger Jonas Åkerman. 

 


Innehåll från GoCo Development Annons

Innovationskluster inom hälsa i Mölndal tar form

Signaturbyggnaden The House – en miljö konstruerad för naturliga möten över kontorsgränserna med dedikerade innovationsledare.
Signaturbyggnaden The House – en miljö konstruerad för naturliga möten över kontorsgränserna med dedikerade innovationsledare.

I januari tidigare i år togs det första spadtaget för det som ska bli GoCo Health Innovation City i Mölndal – ett innovationskluster vars huvudsyfte är att driva innovation inom hälsa och skapa ett bättre liv för människor. 

Det började med att AstraZeneca hade markyta som bolaget inte behövde för sin egen expansion. Istället för att exempelvis bygga logistik- och lagerlokaler vände man sig till stadsutvecklingsbolaget Next Step Group och fastighetsbolaget Vectura, som i sin tur skapade en joint venture: GoCo Development AB.

- Mölndal har många ledande aktörer inom life science och i närområdet finns redan etablerade hälsoföretag som AstraZeneca och Essity, så vi har redan en bra grund att stå på, säger Peder Wahlgren, vd på GoCo Development.

”För att vi ska nå målet krävs en bra mix av aktörer”

Målet med GoCo Health Innovation City är att driva innovation inom hälsa och i slutändan skapa ett bättre liv för människor. Det är GoCo Developments uppgift att driva projektet och skapa en attraktiv stadsdel tillsammans med olika aktörer och verksamheter. 

- För att klustret ska bli levande krävs en bra mix av aktörer. Utveckling kring nya innovationer har blivit alltmer komplex och kräver många kompetenser. Istället för att skapa allt själva, kan det vara enklare och bättre att liera sig med mindre företag som är mer agila. Vi vill att innovationsklustret ska vara som ett knytkalas – man tar med det man själv gillar och testar något nytt, säger Peder Wahlgren och fortsätter:

- Men stadsdelen ska inte bara huseras av life science-företag, utan vi vill också ha hit Chalmers och Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionen, it-företag och staten i form av exempelvis RISE. Vi ska också bygga hotell, äldreboende och trygghetsboende. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om GoCo Health Innovation City 

Det första bolaget flyttar in hösten 2021 

I januari togs det första spadtaget, efter att detaljplanen på 100 000 kvadratmeter byggrätt blivit godkänd. Först ut är en toppmodern laboratoriebyggnad för det japanska cancerdiagnostikbolaget Fujirebo. Inflyttning sker under hösten 2021. 

- Parallellt ska vi påbörja byggnationen av vår signaturbyggnad – The House – efter semestern. Det är en 21 000 kvadratmeter stor byggnad som representerar mycket av vad vi vill uppnå med GoCo Health Innovation City. The House ska främja naturliga möten över kontorsgränserna där samarbeten och kunskapsutbyten ska frodas, säger Peder Wahlgren. 

Trots den rådande coronakrisen, har GoCo Development fortsatt drivit projektet framåt och rekryterat personal. 

- Vissa bolag har varit avvaktande, men vi fortsätter i den förutbestämda produktionstakten med övertygelsen att innovationsklustret är mer relevant än någonsin. Om det är något som pandemin har lärt oss, är det vikten av samarbete – både nationellt och internationellt, avslutar Peder Wahlgren.

Fakta GoCo Health Innovation City

* GoCo Health Innovation City ska bli Sveriges största life science-kluster.

* 100 000 kvadratmeter utvecklas i anslutning till AstraZenecas anläggning i Mölndal.

* Inom fem till åtta år ska klustret bestå av 350 stora och små företag, forskare och studenter.

* En satsning på 3,5 miljarder.

* Bakom satsningen står Next Step Group, Vectura Fastigheter och AstraZeneca.

EXTERN LÄNK: Läs mer på www.goco.se 

Mer från GoCo Development

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GoCo Development och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?