ANNONS:
Till Di.se
I samarbete med

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Valet 2018

Inget parti lever upp till klimatmålens krav

  • Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Riksdagens partier levererar inte vad som krävs för att nå de klimatmål som sju av åtta partier har beslutat om.

“Det blir svårt att nå målet om man inte sätter ett stopp för försäljning av fossildrivna fordon”, säger Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet.

Klimatet är en allt viktigare fråga i valrörelsen och de politiska förslagen har duggat tätt. Ett nytt klimatramverk gör att nästa regering – hur den än ser ut – efter valdagen avkrävs besked om hur Sverige ska minska sina utsläpp i enlighet med Parisavtalet och klimatlagens mål.

Att frågan har vuxit i betydelse var Swedbanks konjunkturbarometer i förra veckan en färsk påminnelse om, där banken varnade för att kostnader för klimatförändringar som mycket väl kan utlösa nästa ekonomiska kris.

Domen är hård mot samtliga riksdagspartier från Sveriges tyngsta miljöexperter mot riksdagspartiernas klimatpolitik, presenterade i budgetar och valmanifest.  En granskning av valmanifesten (se faktaruta) visar att KD, SD och S lägger minst tonvikt vid frågan.

Enligt Trafikverket når Sverige bara halvvägs till klimatlagens delmål för transportsektorn om en utsläppsminskning från inrikes transporter med 70 procent till 2030.

I fjol minskade utsläppen i sektorn med 2 procent och i år får Sverige ”i bästa fall” oförändrade utsläpp, bedömer Trafikverkets nationella samordnare i klimatfrågor, Håkan Johansson. Framåt ligger ribban på en årlig minskning med 8 procent.

”Politiken levererar inte. Det är uppenbart att ska vi nå målen måste vi öka tempot”, säger Trafikverkets måldirektör Sven Hunhammar.

Johan Kuylenstierna är adjungerad professor vid Stockholms universitet och vice ordförande i det klimatpolitiska rådet, som nästa år särskilt synar transportsektorn.

”Jag kan inte se att vi med dagens utveckling och teknik kommer att kunna ha en växande ekonomi i dagens form och samtidigt minska utsläppen med 8 procent per år”, säger han.

Transporterna är en av Sveriges akilleshälar, enligt Johan Kuylenstierna. Enligt honom är det nu är dags att sätta ned foten om fossildrivna bilars framtid.

“Jag tror att det blir svårt att nå 2030-målet om man inte sätter ett stoppdatum för försäljning av fossildrivna fordon, säg 2025 eller 2027."

I dag är det bara Vänsterpartiet i riksdagen som går så långt.

Måste vi köra mindre bil?
”Ja, det kommer att vara en kombination av att titta på hur konsumtionen ser ut och hur stor den är. Det är helt absurt att vi med ett ton plåt ska flytta runt en person på 60–80 kilo”, säger Johan Kuylenstierna. 

”Med en annan politik där vi har fler bilpooler och mer kollektivtrafik är förutsättningarna för en omställning goda, i synnerhet i storstäderna”, fortsätter han. 

Flyget omfattas inte av klimatlagen, men då Sverige har undertecknat Parisavtalet går det inte att runda flyget, som står för ungefär 10 procent av klimatpåverkan från svenskarnas konsumtion, påpekar Jonas Åkerman, trafikforskare på KTH.  

Den flygskatt på tre nivåer som Sverige införde i våras har fått hård kritik från oppositionen. Men Jonas Åkerman menar att det behövs både forskning och mer biobränsle, som oppositionen vill se – men också en flygskatt. Och den bör dessutom vara högre än den är i dag.

"Flygskatten är absolut inte en optimal skatt. Den borde fasas ut när det finns legala möjligheter att införa effektivare styrmedel, men den behövs på kort sikt", säger han om skatten som på dagens nivå beräknas ge en utsläppsminskning på 1–2 procent. 

I Storbritannien är den dubbelt så hög och ger då ungefär dubbelt så stor effekt, enligt Åkerman. 

Effekten på flygbranschen av en flygskatt är samtidigt en västanfläkt av vad framtida krav på inblandning av biodrivmedel kommer att vara, då efterfrågan på det miljövänliga bränslet väntas öka kraftigt från många håll. Frågan utreds just nu, men har redan fått en framskjuten plats i alliansens gemensamma klimatpaket.  

Frågan om det är det något parti som helt lever upp till Parisavtalet, besvaras med ett nej. 

"Jag har inte sett någon plan som sträcker sig till 2040–2050", säger Jonas Åkerman. 

 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies