1515
Annons

Inget parti lever upp till klimatmålens krav

Riksdagens partier levererar inte vad som krävs för att nå de klimatmål som sju av åtta partier har beslutat om.

“Det blir svårt att nå målet om man inte sätter ett stopp för försäljning av fossildrivna fordon”, säger Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet.

Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet.
Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Klimatet är en allt viktigare fråga i valrörelsen och de politiska förslagen har duggat tätt. Ett nytt klimatramverk gör att nästa regering – hur den än ser ut – efter valdagen avkrävs besked om hur Sverige ska minska sina utsläpp i enlighet med Parisavtalet och klimatlagens mål.

Att frågan har vuxit i betydelse var Swedbanks konjunkturbarometer i förra veckan en färsk påminnelse om, där banken varnade för att kostnader för klimatförändringar som mycket väl kan utlösa nästa ekonomiska kris.

Domen är hård mot samtliga riksdagspartier från Sveriges tyngsta miljöexperter mot riksdagspartiernas klimatpolitik, presenterade i budgetar och valmanifest.  En granskning av valmanifesten (se faktaruta) visar att KD, SD och S lägger minst tonvikt vid frågan.

Enligt Trafikverket når Sverige bara halvvägs till klimatlagens delmål för transportsektorn om en utsläppsminskning från inrikes transporter med 70 procent till 2030.

I fjol minskade utsläppen i sektorn med 2 procent och i år får Sverige ”i bästa fall” oförändrade utsläpp, bedömer Trafikverkets nationella samordnare i klimatfrågor, Håkan Johansson. Framåt ligger ribban på en årlig minskning med 8 procent.

”Politiken levererar inte. Det är uppenbart att ska vi nå målen måste vi öka tempot”, säger Trafikverkets måldirektör Sven Hunhammar.

Johan Kuylenstierna är adjungerad professor vid Stockholms universitet och vice ordförande i det klimatpolitiska rådet, som nästa år särskilt synar transportsektorn.

”Jag kan inte se att vi med dagens utveckling och teknik kommer att kunna ha en växande ekonomi i dagens form och samtidigt minska utsläppen med 8 procent per år”, säger han.

Transporterna är en av Sveriges akilleshälar, enligt Johan Kuylenstierna. Enligt honom är det nu är dags att sätta ned foten om fossildrivna bilars framtid.

“Jag tror att det blir svårt att nå 2030-målet om man inte sätter ett stoppdatum för försäljning av fossildrivna fordon, säg 2025 eller 2027."

I dag är det bara Vänsterpartiet i riksdagen som går så långt.

Måste vi köra mindre bil?
”Ja, det kommer att vara en kombination av att titta på hur konsumtionen ser ut och hur stor den är. Det är helt absurt att vi med ett ton plåt ska flytta runt en person på 60–80 kilo”, säger Johan Kuylenstierna. 

”Med en annan politik där vi har fler bilpooler och mer kollektivtrafik är förutsättningarna för en omställning goda, i synnerhet i storstäderna”, fortsätter han. 

Flyget omfattas inte av klimatlagen, men då Sverige har undertecknat Parisavtalet går det inte att runda flyget, som står för ungefär 10 procent av klimatpåverkan från svenskarnas konsumtion, påpekar Jonas Åkerman, trafikforskare på KTH.  

Den flygskatt på tre nivåer som Sverige införde i våras har fått hård kritik från oppositionen. Men Jonas Åkerman menar att det behövs både forskning och mer biobränsle, som oppositionen vill se – men också en flygskatt. Och den bör dessutom vara högre än den är i dag.

"Flygskatten är absolut inte en optimal skatt. Den borde fasas ut när det finns legala möjligheter att införa effektivare styrmedel, men den behövs på kort sikt", säger han om skatten som på dagens nivå beräknas ge en utsläppsminskning på 1–2 procent. 

I Storbritannien är den dubbelt så hög och ger då ungefär dubbelt så stor effekt, enligt Åkerman. 

Effekten på flygbranschen av en flygskatt är samtidigt en västanfläkt av vad framtida krav på inblandning av biodrivmedel kommer att vara, då efterfrågan på det miljövänliga bränslet väntas öka kraftigt från många håll. Frågan utreds just nu, men har redan fått en framskjuten plats i alliansens gemensamma klimatpaket.  

Frågan om det är det något parti som helt lever upp till Parisavtalet, besvaras med ett nej. 

"Jag har inte sett någon plan som sträcker sig till 2040–2050", säger Jonas Åkerman. 

 

Omstritt beslut om omval i Falun

Omvalet på söndag kan förändra hela maktbalansen i Faluns kommunfullmäktige.

Beslutet att hålla valet chockade många när det kom i februari. Inte minst de väljare och lokalpolitiker vars partier nu riskerar att förlora makten.

Foto:Ulf Palm/TT

”Luften gick först ur en och jag tänkte, nej, det får inte vara så. Men det var bara att ta tag i saken och nu är det in i kaklet en gång till”, säger Vanja Ottewall (M), som sitter i Faluns kommunfullmäktige efter septembervalet.

Omvalet i Falun på söndag hålls då en postsäck med röster försenades, hanterades fel, och sedan inte fick räknas.

De uteblivna rösterna påverkade inte riksdagsvalet eller regionvalet. Men 126 oräknade röster i kommunalvalet hade i teorin kunnat ge en annan politisk balans i kommunfullmäktige då det var väldigt snäv marginal som gav ett mandat till Moderaterna i stället för till Vänsterpartiet.

I september var valdeltagandet på 87 procent i Falun. I omvalet på söndag väntas ett betydligt lägre valdeltagande.

”Hamnar vi 20 procentenheter lägre (67 procent) skulle jag vara jättenöjd. Hamnar vi över det är det bara bonus”, säger valsamordnaren och kommunjuristen Ellen Gräfnings.

”Det är bara att hoppas att det är tillräckligt högt för att inte folk ska känna att det blir ett orättvist val”, tillägger hon.

Camilla Sparring (C), som inför omvalet är ordförande i Faluns omvårdnadsnämnd, tyckte att beskedet var tufft efter allt slit i det ordinarie valet och så tätt inpå EU-valet, som ska hållas om sju veckor.

Rösträkningen borde ha gått att lösa trots den felaktiga hanteringen, kanske hade det gått med hjälp av utländska rösträknare, enligt Sparring.

”Det här är ju en jätteapparat”, säger hon och påminner om att det inte bara är i Falun som det går att rösta utan i alla svenska kommuner och på svenska ambassader runt om i världen.

Hon tillägger att hon trots allt respekterar beslutet.

”Det är ju ett demokratiskt beslut som har fattats, så det är bara att bita i det sura äpplet och kavla upp ärmarna. Det blir som, det blir, som vi säger här i Dalarna”, säger Sparring.

För Faluns oppositionsråd Jonas Lennerthson (S) var beslutet om omvalet samtidigt mycket välkommet. Han hoppas nu på en ny mandatfördelning som gör att han kan peta moderaten Mats Dahlberg från posten som kommunalråd.

”Det här är andra chansen för oss, så är det”, säger han.

Enligt Lennerthson hade det troligen räckt med ett mandat till de rödgröna i stället för till allianspartierna för att stoppa dagens minoritetsstyre i Falun.

”Då hade C troligen varit mer intresserade av att sy ihop en uppgörelse med oss, tror jag”, säger han.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera