Annons

Regeringens man: ”Det är upp till näringslivet att komma med lösningen”

För att klara svält, klimat och miljö måste världens livsmedelssystem ställas om. Näringslivet har en nyckelroll, menar statssekreterare Per Callenberg.

”Svenska företag är ofta bra på att bygga system”, säger han.

Statssekreterare Per Callenberg.
Statssekreterare Per Callenberg.Foto:Jesper Frisk

När FN:s Food Systems Summit gick av stapeln i september i år var mötet kulmen på flera års förberedelser. Samtidigt var det bara ett avstamp inför ett arbete där snart sagt jordens alla livsmedelssystem måste byggas om, hävdar Per Callenberg, statssekreterare hos näringsminister Ibrahim Baylan och den som ansvarade för förberedelserna inför FN-mötet.  

”Vi ser FN-mötet som en kickoff för omställningen. Det är väldigt mycket kvar att göra för att klara Agenda 2030”, säger han.

Hans förhoppning är att mötet ska ha väckt en insikt om att världens livsmedelssystem inte bara kopplar till frågor om mat och hälsa – utan att de också påverkar klimat, miljö, produktion, konsumtion och kan bidra till mer rättvisa levnadsförhållanden. 

”För oss var det viktigt att göra tydligt att det inte går att lösa vare sig miljöproblemen eller frågorna om svält, fetma och hälsa utan att prata om hur vi producerar och distribuerar mat.”

Regeringens färdplan för det fortsatta arbetet fokuserar på frågor om hälsa, konsumtion, matsvinn, forskning och innovation. Och Per Callenberg är tydlig med vilka han ser ska genomföra arbetet i praktiken. 

”Det är upp till näringslivet att komma med lösningen. Får vi till en effektivare jordbruk- och livsmedelsproduktion så kommer miljö- och klimatpåverkan att minska och människors välfärd att öka. Entreprenörer ska in och företag bildas, på alla nivåer.”

Statssekreteraren menar att det kommer att krävas ”mycket påhittighet och innovationer och utveckling” i näringslivet för att klara målen i Agenda 2030. En viktig nyckel är hur matproduktionen ska kunna effektiviseras och nå en marknad globalt. Här kan svenska företag ta viktiga positioner, tror han. 

När han ombeds nämna företag med koppling till Sverige som redan i dag är duktiga på det här lyfter han Tetra Laval. 

”De är globala och deras produkter är kopplade till mejeribranschen. Hållbarhet handlar också om att ha hygienprodukter på plats. Där är de med.”

Inom dagligvaruhandeln pekar han på Coop, Axfood AXFO +0,11% Dagens utveckling och Ica.

”De pratar mycket om hur vi kan jobba för att människor ska göra ett informerat val. Den dialogen tycker jag är jättebra. Att få människor att gå över till sunda och hållbara vanor är en känslig fråga.”

I Sverige råder enligt Per Callenberg stor efterfrågan på lokala ekologiska produkter av hög kvalitet, ändå är många andra länder – han nämner Danmark och Frankrike – ofta bättre på att ta fram den typen av varor. Här för regeringen samtal med bland andra LRF och Absolut Vodka.

På global nivå och i fattigare länder ser han att det krävs en professionalisering av jordbruk och livsmedelsproduktion.

Vilket ansvar har svenska bolag för att få till omställningen?
”Det är en utmaning för många företag. Men jag tror att det finns stora möjligheter för företag att utvecklas och tjäna pengar i den här delen av världen. Kan man kombinera biståndsprojekt och hjälpa till att starta företag så ser vi att våra insatser kan bli långsiktiga.”

Vad skulle du vilja skicka för hälsning till näringslivet?
”Enda sättet att komma undan problemet med svält är att öka matproduktionen och få logistiken att fungera. Då är det många som ska in i kedjan, det handlar om att få till hela system. Svenska företag är ofta bra på att bygga system. Där kan man fundera på vad man kan ge till världen.”

Per Callenberg påpekar att det finns forum för de företag som vill nå ut mer globalt. I Rom sitter FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO, Internationella djurhälsoorganisationen OIE och FN:s livsmedelsprogram WFP. 

”Om man är intresserad av att komma in i den här världen, som är en kombination av politik och näringslivsutveckling, så bistår de här organisationerna med plattformar för det.”

Målen i Agenda 2030 ska ha uppfyllts år 2030.
”Ja, det är väldigt bråttom. Det är en stor utmaning, svårare än covid-19. Alla måste verkligen göra sitt för att det överhuvudtaget ska gå.”

 

Innehåll från DeelAnnons

Distansrevolutionen ställer nya krav på chefer

Daniel Eisenberg är Sverigechef på Deel.
Daniel Eisenberg är Sverigechef på Deel.

Det sker en distansrevolution inom arbetslivet.

Den nya verkligheten är en utmaning för chefer och arbetsledare.

– Digitala verktyg och onboarding blir mycket viktigare, säger Daniel Eisenberg, Sverigechef på Deel.

Läs mer om hur du anställer talanger utomlands 

Daniel Eisenberg är Sverigechef för Deel, ett bolag som underlättar att anställa globalt. Genom sitt arbetsliv har han blivit expert på att jobba på distans, och nu jobbar han på ett företag som aktivt valt strategin att inte ha några fysiska kontor, något som rimmar väl med affärsidén.

Daniel Eisenberg sitter själv i Nairobi, Kenya, dit han flyttat med familj och fru.

Han leder ett team som som i dag sitter i Sverige, Danmark, Finland, Dubai, Italien, Spanien och Ukraina. Snart kommer även delar av teamet att befinna sig i Kapstaden för att komma bort från den nordiska vintern, utan att hamna i fel tidzon.

– Jag önskar att jag haft den möjligheten när jag var ung. Det hade underlättat att kunna foga samman frihetsdrömmarna om resande med arbetslivet, säger Daniel Eisenberg.

Flera undersökningar visar att chefer oroar sig för att distansarbete påverkar resultat negativt. Det är inget Daniel Eisenberg märkt av.

– De anställda äger sin egen tid, det ger en känsla av ansvar. Jag upplever också att de blir mer effektiva, säger han.

Tänk om kring kulturbygget

Ytterligare en aspekt som lyfts som problematisk med distansarbete är att arbetsplatskulturen blir lidande, vilket kan leda till att anställda känner mindre lojalitet mot företaget.

– Det är klart det finns utmaningar med att bygga kultur när man inte gnuggar arm vid kaffemaskinen varje dag. Men det finns många digitala verktyg att jobba med, och om företaget inte lägger stora summor på kontor går det ju bra att lägga dem på resor så att anställda får träffas på regelbunden basis ändå.

Deel erbjuder företag som samarbetar med dem kontorsplatser, boende, kontorsutrustning levererad var som helst i världen, diverse ”plugins” på sociala kanaler, och digitala verktyg som underlättar distansarbete.

Daniel Eisenberg menar att en strukturerad onboarding där tydliga förväntningar och krav etableras är vitala för en fungerande ”remote first-policy”. Eftersom det sociala inte sker spontant behöver företaget även hitta sätt att se till att kollegor möts utanför de digitala jobbavstämningarna.

– Varannan vecka blir jag ihopmatchad med en kollega jag inte känner på Slack. Det kan vara någon i Indien, Israel eller USA och så ses vi 15 minuter. Vi kanske inte blir bästisar, men jag får en överblick över hur de har det i dag, och hur deras vanligaste utmaningar ser ut.

Viktigt med spontana digitala möten

Daniel Eisenberg checkar in med anställda regelbundet, bara för att kolla läget, säga hej eller ge lite positiv feedback på något arbetsrelaterat. Han menar att det går att ha en empatisk ledarstil, även på distans.

– I början när jag gjorde det märkte jag att många, särskilt de juniora, blev lite nervösa och frågande. Så jag är väldigt tydlig med att när jag ”poke:ar” dig så är det aldrig för att leverera dåliga nyheter, det är bara för att kolla hur du mår.  

Läs mer om hur du anställer talanger utomlands 

 

Mer från Deel

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Deel och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera