1515
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Rapport: Svenska bolag vill fånga koldioxid – men behöver stöd

I Sverige finns goda möjligheter att fånga in och lagra koldioxid från biobränsleeldade kraftvärmeverk och pappersbruk, men tekniken är kostsam och för att det ska bli lönsamt för företag krävs ett nytt sätt att finansiera sådana satsningar långsiktigt. 

Stockholm Exergi ska installera en testanläggning för Beccs avskiljning och lagring av CO2-utsläpp från förbränning av biomassa vid biokraftvärmeverket KVV8 i Värtan. Stockholm Exergi är ett av de bolag som nu efterfrågar lösningar för finansiering av den nya tekniken.
Stockholm Exergi ska installera en testanläggning för Beccs avskiljning och lagring av CO2-utsläpp från förbränning av biomassa vid biokraftvärmeverket KVV8 i Värtan. Stockholm Exergi är ett av de bolag som nu efterfrågar lösningar för finansiering av den nya tekniken.Foto:Joey Abrait

Det är slutsatsen i en ny rapport från Linköpings universitet och Rise, där de har intervjuat aktörer på företag, inom offentlig förvaltning och i politiken.

”Det finns en stark drivkraft hos olika aktörer vad gäller bio-CCS just nu, som ett stödsystem kan fånga upp. Men vissa saker behöver lösas. Exempelvis att anläggningar för koldioxidlagring kräver långsiktig finansiering, men i statsbudgeten saknas en tradition av att skriva kontrakt för långsiktiga stöd”, säger Mathias Fridahl, universitetslektor vid Linköpings universitet och rapportens huvudförfattare, i en kommentar.

Energimyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att sjösätta ett statsfinansierat stödsystem för bio-CCS med start 2022. I rapporten förordas ett system med omvänd auktion, något som även Energimyndigheten föreslagit. En sådan auktion går till så att företag anger hur mycket de vill ha betalt för att fånga in och lagra koldioxiden, de lägsta buden vinner och får en fast ersättning per avskilt kilo koldioxid

Enligt rapporten skulle en första auktion kunna genomföras år 2022 och de första anläggningarna vara i drift år 2025–2026. Enligt rapporten tror företagen numera att avskiljningen kommer bli dyrare än de tidigare trott. Nu tror de att priset kommer landa på mellan 1 000 och 2 000 kronor per ton koldioxid, men kalkylerna är enligt rapporten osäkra.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?