1515
Annons

Rapport: Så gynnas svenska företag av EU:s koldioxidskatt

EU:s föreslagna koldioxidskatt kan öka konkurrenskraften för svenska företag och kan därmed gynna delar av den svenska industrin. Alla branscher kommer dock inte att gynnas lika mycket. 

Det visar en ny rapport från Boston Consulting Group, BCG. Den så kallade ”Carbon Border Tax” är en del av EU:s gröna giv och syftar till att minska EU:s koldioxidavtryck med 50 procent. 

BCG beräknar att koldioxidskatten kommer att bli cirka 30 USD per ton koldioxid, ungefär lika lika mycket som utsläppsrätterna i utsläppshandelssystemet. Skatten innebär att företag utanför EU får betala en skatt i relation till koldioxidutsläppen från produkter som exporteras till EU. 

”Vår bedömning är att koldioxidskatten faktiskt kommer att genomföras. 25 procent av EU:s koldioxidavtryck kommer från importerade produkter. Det här är det enda sättet för EU att påverka företagen utanför EU och ge dem samma förutsättningar för företagen inom EU som styrs av utsläppshandelssystemet. Det är dels en rättvisefråga men också ett sätt för EU att driva en positiv utveckling globalt”, säger Johan Öberg, managing partner på BCG, som har gjort en särskild analys av hur koldioxidskatten påverkar den svenska industrin. 

Enligt analysen kommer skatten innebära ökade marknadsandelar och eventuellt också volymer för svenska företag inom metall, skog och papper, då utomeuropeiska företag här kommer att tvingas höja sina priser. För företag som tillverkar maskiner, bilar och kemikalier kommer kostnaderna istället att öka då importen av råvaror kommer att bli dyrare. 

”Svenska bolag har en stor möjlighet att öka sin konkurrenskraft i och med skatten då svenska varor inom Europa relativt sett blir billigare.”

De får leverera bil- och cykelpool i Malmös nya stadsdel

Mobilitetsoperatören Ourgreencar har fått uppdraget att förse boende i Malmö- stadsdelen Sege Park med en miljömärkt bil- och cykelpoolslösning. I området kommer nästan 1.000 bostäder att byggas.

Ourgreencars grundare Kenneth Falk, Thomas Droben och Magnus Jönsson.
Ourgreencars grundare Kenneth Falk, Thomas Droben och Magnus Jönsson.Foto:Jack Mikrut & Ourgreencar

Sege Park är en ny framväxande stadsdel i nordöstra Malmö där tio byggherrar sammanlagt bygger 964 lägenheter. Här har stort fokus lagts på energieffektivitet och delningsekonomiska lösningar, bland annat delad mobilitet. I praktiken betyder det att samtliga boende i området kommer att få tillgång till en gemensam bil- och cykelpool.

På måndagen stod det klart att det blir Ourgreencar som kommer att utföra tjänsten sedan bolaget skrivit avtal med fastighetsaktörerna som bygger i området.  Mobilitetslösningen kommer att bestå av ett trettiotal cykelfordon – lådcyklar, flakcyklar och cykelkärror – och upp till 15 bilpoolsbilar som mot en kostnad kan nyttjas av de som bor i fastigheterna i stadsdelen.  På området kommer det också finnas utrymmen där man kan serva cykeln samt en så kallad delningsvärd. 

”Det är en person som kommer att finnas i området för att hjälpa människor att komma igång med en beteendeförändring som syftar till att faktiskt bruka den här typen av lösningar som ett verkligt substitut till den egenägda bilen eller cykeln”, berättar Kenneth Falk, försäljningschef och medgrundare av Ourgreencar. 

Tio byggherrar bygger tillsammans det uppmärksammade kvarteret Sege Park i nordöstra Malmö.
Tio byggherrar bygger tillsammans det uppmärksammade kvarteret Sege Park i nordöstra Malmö.Foto:Kjellander Sjöberg

Kenneth Falk beskriver Sege Park som ett spektakulärt byggprojekt som kommer att ge ringar på vattnet. 

”Det kommer miljödelegater från hela världen för att titta på hur vi jobbat med olika lösningar här. Vi vet också att det är många andra nyexploateringsområden som tittar på oss och utfallet av våra delningstjänster i området”, säger han.

Han säger att omvärldsfaktorer som hög inflation, stigande räntor och allmän osäkerhet har ökat intresset för delningslösningar. 

”Om vi tittar på uthyrningsfrekvens och antalet medlemmar så ser vi att de hårda tiderna främjar och ökar användningen av våra lösningar. Vi har till och med kunder som sålt sin andrabil eller sin enda bil. Genom att gå med i en pool kan man frigöra kapital till annat”, säger Falk.

Att slippa det ansvar det innebär att äga en bil är också en anledning att fler väljer en mer flexibel lösning.

”Vi har användare som är väldigt frekventa och betalar så pass höga belopp att det förmodligen skulle var billigare att äga en egen bil, men som ändå valt att använda den här typen av lösning för enkelhetens skull, för att kunna sluta tänka på saker som hjulskifte, service, tvätt med mera”, säger Falk.

Ourgreencar har funnits sedan 2018 har sedan tidigare ramavtal med flera aktörer såsom Studentbostäder, Riksbyggen, HSB, Lansa Fastigheter och Heimstaden. Bolaget har sin bas i Malmö och har i dag en eller flera bil- och cykelpooler i 28 städer – från Skellefteå i norr till Malmö i söder.  Till skillnad från konkurrenterna – däribland Elbilio och Moveabout – är Ourgreencars fordonspooler märkta med Naturskyddsföreningens miljömärkning ”Bra Miljöval”.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera