1515
Annons

Rapport: Hållbarhetsfonder håller inte löften

Många stora europeiska hållbarhetsfonder är inte så hållbara som de påstår sig vara. En del av fonderna är till och med mindre hållbara än marknaden. Det visar en rapport från hedgefondförvaltaren Auriel Investors.

Forskaren Antti Savilaakso har testat hur pass hållbara de fonder är som påstår sig vara hållbara.
Forskaren Antti Savilaakso har testat hur pass hållbara de fonder är som påstår sig vara hållbara.Foto:Håkan Flank

Hållbara investeringar har fullkomligt exploderat under de senaste åren, då såväl efterfrågan som utbud av hållbara fonder har ökat markant. 

Men flera av de största hållbarhetsfonderna är inte så hållbara som de säger sig vara, och en del kan till och med ha en negativ påverkan. Det visar en ännu opublicerad rapport från den brittiska hedgefondförvaltaren Auriel Investors, som Aktuell Hållbarhet har tagit del av.

”Det är skrämmande att det finns fonder som påstås vara hållbara, som faktiskt är mindre hållbara än marknaden”, säger Antti Savilaakso, forskare och partner på Auriel Investors, med mer än 15 års erfarenhet inom hållbara investeringar på bland annat MSCI och Nordea NDA SE -0,26% Dagens utveckling .

Till grund för analysen har Auriel Investors utvecklat verktyget Impact-Cubed, som har testats och rekommenderats av flera europeiska pensionsförvaltare. 

Med hjälp av 14 olika mätpunkter, kring allt från vattenanvändning till könsbalans och affärsmodell, har rapportförfattarna undersökt hur stor andel av fondernas portfölj som har en aktiv hållbarhetspåverkan jämfört med index. 

Om man påstår att en fond är hållbar förväntas man skilja sig från sitt jämförelseindex, påpekar Antti Savilaakso. Han jämför med debatten kring indexkramande fonder, där flera fondbolag har blivit påkomna med att ta dyrt betalt för aktiv förvaltning när de i själva verket har legat nära index.

”Många hållbarhetsfonder gör vågade uttalanden om hur hållbara de är. De tar betalt efter dessa påståenden och är väldigt dyra. Samtidigt levererar de inte alltid på det löftet. Det är i grund och botten vad vår rapport säger.”

Bland de 25 fonder som har testats återfinns välkända förvaltare som Aberdeen, Goldman Sachs, JPMorgan, Nordea och RobecoSAM. Rapportförfattarna har emellertid valt att redovisa resultatet för varje enskild fond anonymt eftersom deras advokat har påpekat att resultaten är kontroversiella.

På frågan om det går att uttyda några trender i resultatet svarar Antti Savilaakso att mindre förvaltarbolag som är dedikerade inom hållbarhet tenderar att ha mer positiv påverkan.

”Det innebär nödvändigtvis inte att små förvaltare är bättre, utan snarare att hållbara investeringar inte är något som kan tas lätt på”, säger Antti Savilaakso.

Han påpekar att hållbarhar investeringar kräver dedikerade team och resurser. Något som större banker och investeringsorganisationer tycks ha lättare att göra anspråk på, även om de inte når dit resultatmässigt. 

Antti Savilaakso menar därför att man bör ta hållbarhetsfondernas marknadsföring med en smula salt.

”Kapitalförvaltare har alltid ett incitament att säga att deras fond är mer hållbar än vad den faktiskt är. Det är så extremt stor efterfrågan på den typen av produkter nu”, säger Antti Savilaakso, och jämför med tiden innan it-bubblan när så gott som alla företag plötsligt räknades som it-företag.

Tror du att det handlar om medveten greenwashing?
”Jag tror inte det handlar om någon medveten greenwashing från fondförvaltarna, men de är bara väldigt bekväma med att göra vågade påståenden kring hållbarhet eftersom det är svårt för dem att bli påkomna. Även om de skulle bli påkomna kan de alltid kriskommunicera, eller på annat sätt förklara, sig ut ur problemet”, säger Antti Savilaakso.

De får leverera bil- och cykelpool i Malmös nya stadsdel

Mobilitetsoperatören Ourgreencar har fått uppdraget att förse boende i Malmö- stadsdelen Sege Park med en miljömärkt bil- och cykelpoolslösning. I området kommer nästan 1.000 bostäder att byggas.

Ourgreencars grundare Kenneth Falk, Thomas Droben och Magnus Jönsson.
Ourgreencars grundare Kenneth Falk, Thomas Droben och Magnus Jönsson.Foto:Jack Mikrut & Ourgreencar

Sege Park är en ny framväxande stadsdel i nordöstra Malmö där tio byggherrar sammanlagt bygger 964 lägenheter. Här har stort fokus lagts på energieffektivitet och delningsekonomiska lösningar, bland annat delad mobilitet. I praktiken betyder det att samtliga boende i området kommer att få tillgång till en gemensam bil- och cykelpool.

På måndagen stod det klart att det blir Ourgreencar som kommer att utföra tjänsten sedan bolaget skrivit avtal med fastighetsaktörerna som bygger i området.  Mobilitetslösningen kommer att bestå av ett trettiotal cykelfordon – lådcyklar, flakcyklar och cykelkärror – och upp till 15 bilpoolsbilar som mot en kostnad kan nyttjas av de som bor i fastigheterna i stadsdelen.  På området kommer det också finnas utrymmen där man kan serva cykeln samt en så kallad delningsvärd. 

”Det är en person som kommer att finnas i området för att hjälpa människor att komma igång med en beteendeförändring som syftar till att faktiskt bruka den här typen av lösningar som ett verkligt substitut till den egenägda bilen eller cykeln”, berättar Kenneth Falk, försäljningschef och medgrundare av Ourgreencar. 

Tio byggherrar bygger tillsammans det uppmärksammade kvarteret Sege Park i nordöstra Malmö.
Tio byggherrar bygger tillsammans det uppmärksammade kvarteret Sege Park i nordöstra Malmö.Foto:Kjellander Sjöberg

Kenneth Falk beskriver Sege Park som ett spektakulärt byggprojekt som kommer att ge ringar på vattnet. 

”Det kommer miljödelegater från hela världen för att titta på hur vi jobbat med olika lösningar här. Vi vet också att det är många andra nyexploateringsområden som tittar på oss och utfallet av våra delningstjänster i området”, säger han.

Han säger att omvärldsfaktorer som hög inflation, stigande räntor och allmän osäkerhet har ökat intresset för delningslösningar. 

”Om vi tittar på uthyrningsfrekvens och antalet medlemmar så ser vi att de hårda tiderna främjar och ökar användningen av våra lösningar. Vi har till och med kunder som sålt sin andrabil eller sin enda bil. Genom att gå med i en pool kan man frigöra kapital till annat”, säger Falk.

Att slippa det ansvar det innebär att äga en bil är också en anledning att fler väljer en mer flexibel lösning.

”Vi har användare som är väldigt frekventa och betalar så pass höga belopp att det förmodligen skulle var billigare att äga en egen bil, men som ändå valt att använda den här typen av lösning för enkelhetens skull, för att kunna sluta tänka på saker som hjulskifte, service, tvätt med mera”, säger Falk.

Ourgreencar har funnits sedan 2018 har sedan tidigare ramavtal med flera aktörer såsom Studentbostäder, Riksbyggen, HSB, Lansa Fastigheter och Heimstaden. Bolaget har sin bas i Malmö och har i dag en eller flera bil- och cykelpooler i 28 städer – från Skellefteå i norr till Malmö i söder.  Till skillnad från konkurrenterna – däribland Elbilio och Moveabout – är Ourgreencars fordonspooler märkta med Naturskyddsföreningens miljömärkning ”Bra Miljöval”.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera