Annons

Rapport: Företagen satsade mer på hållbarhet under 2022

Revisions- och konsultbolaget Deloitte har frågat 2 000 chefer hur de och deras företag jobbar med hållbarhet. Det här är deras slutsatser.

Foto:Juan Jimenez/Mostphotos

72 procent av cheferna uppger att deras företag ökade investeringarna i hållbarhet under 2022 – det visar siffror som revisions- och konsultjätten Deloitte tagit fram. De har frågat totalt 2 000 chefer i 24 länder om hållbarhetssatsningar.

Bland de nordiska svarande noterar Deloitte att 44 procent uppger att klimatförändringarna är en av de tre mest prioriterade frågorna det kommande året.

”Nästan alla svarande säger att klimatförändringarna har påverkat deras verksamhet, ofta som ett resultat av förändrade konsumtionsmönster, politisk och regulatorisk osäkerhet och press från aktieägare. Detta speglas i de ökade hållbarhetsinvesteringarna det senaste året”, säger Lennart Nordqvist, partner på Deloitte, i en kommentar.

Ungefär hälften av de nordiska respondenterna uppger att deras företag har vidtagit åtgärder som att använda mer hållbara material (55 procent), använda energisnåla maskiner och tekniker (55 procent), att effektivisera sin energianvändning (51 procent) och att utbilda sin personal kring hållbarhet (50 procent).  

Däremot, skriver Deloitte om undersökningens resultat i Norden, är företagen sämre på åtgärder som pekas ut som mer avgörande för företagens strategier och kultur. Det rör sig bland annat om att endast 34 procent arbetar med hållbarhetsbonusar till ledningarna eller att bara 36 procent av företagen fokuserar på klimatfrågor i lobbyverksamheten.

Undersökningen visar också att hälften av företagen ställer krav på leverantörer och samarbetspartners när det gäller att uppfylla hållbarhetskriterier.

”Det är ett steg i rätt riktning. I och med de ökade investeringarna och det stora fokuset företag väntas ha på klimatförändringarna de kommande åren kan vi vänta oss att fler kommer att ta denna typ av viktiga steg framöver”, säger Lennart Nordqvist.

Vad är då den största utmaningen? Mätning av företagens miljö- och klimatpåverkan tar förstaplatsen, 24 procent av undersökningens samtliga svarande uppger det som den största utmaningen.

”Tydligare riktlinjer och verktyg för att hjälpa företag kartlägga sina utsläpp och följa sin utveckling skulle med all sannolikhet öka engagemanget och uppmuntra fler till att vidta kritiska åtgärder, säger Lennart Nordqvist.

Totalt har 2 000 chefer på ledningsnivå i 24 länder medverkat – från de nordiska länderna är antalet svarande 145, varav 31 från Sverige.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera