Annons

Profilens nya satsning vill ge alla en röst

Suzan Hourieh Lindberg grundade byrån The Social Few med visionen om ett mer inkluderande näringsliv. Nu startar hon även researchföretaget Perspetivo, med målet är att bli Nordens mest representativa undersökningsplattform.

Suzan Hourieh Lindberg är grundare av The Social Few och Perspetivo.
Suzan Hourieh Lindberg är grundare av The Social Few och Perspetivo.

Sverige är långt ifrån homogent. Omkring en tredjedel har en förälder som är född i ett annat land, och omkring en fjärdedel är själva utrikesfödda. Men deras röster riskerar att falla bort i opinionsundersökningar. Det menar jämställdhetsprofilen Suzan Hourieh Lindberg, som därför medgrundat undersökningsföretaget Perspetivo.

”Att säkra gediget beslutsunderlag genom insikter som representerar hela Sverige och alla svenskar, har aldrig varit viktigare än nu. Det ska 2022 och framåt inte finnas utrymme för så stora felmarginaler och skevhet kring vilka röster som hörs och vilka som inte nås, vilket har varit fallet hittills”, säger hon i ett pressmeddelande.

Bolaget ska bland annat satsa på paneler med full representation och säkerställa att undersökningar finns tillgängliga på flera språk, så att deltagarna kan svara på sitt modersmål.

Nu uppger Perspetivo att de tar in 2,5 miljoner kronor i en ny runda. Bland investerarna finns bland andra Malmöentreprenören Toni Nijm från Yobi Partners, Maha Bouzeid, affärsutvecklingschef på Polarium och Anna Schauman, delägare på Novare group.

”Att ha ett sätt att få oberoende information från människor med olika bakgrund och få alla att vara representerade resulterar i bättre beslutsfattande som gör att grupper av människor vars röst sällan blir hörd, ger en mer rättvis bild av verkligheten och säkerställer att dessa grupper blir inkluderande i framtida initiativ och lösningar. Detta är ändå definitionen av demokrati som tyvärr har blivit bortglömd och försummad, säger Toni Nijm i pressmeddelandet.

Perspetivo har redan fått in kunder.

”Vi har i denna runda valt att tacka nej till större investeringar då vi redan nu har affärer in och har därmed tillräckligt med resurser för att skala verksamheten, säger Suzan Hourieh Lindberg.

Hon har sedan tidigare grundat The Social Few, som från början var en tankesmedja för representation i näringslivet, och som nu fokuserar på att skapa tillväxt genom att nå och aktivera minoritetsgrupper. Perspetivo ska komplettera verksamheten genom att erbjuda större insikter om grupperna och göra framtidsanalyser. 

Bland medgrundarna finns även Zilan Lawan och David Khabbazi. Den senare går nu över till att bli vd för The Social Few medan Suzan Hourieh Lindberg blir vd för Perspetivo.

LÄS MER:

Nästan bara européer i storbolagens styrelser 

Etnisk tillhörighet toppar diskrimineringsligan

 

Innehåll från KIAAnnons

Upptäck den laddbara friheten

Från räckviddsångest och långa laddtider – till en helt ny elektrisk frihet.

Utvecklingen av elbilar har gått fort och nu lanseras modeller som suddar ut de sista frågetecknen kring omställningen.

Det här är dock bara början.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Utvecklingen av elektrifierade fordon har gått snabbt. Och marknaden växer stadigt: I dag är mer än hälften av alla nya bilar laddbara – alltså laddhybrider eller rena elbilar – enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Det finns biltillverkare som kommit ännu längre i omställningen till den nya laddbara friheten. Ett exempel är Kia i Sverige, där 83 procent nyregistrerade bilar är laddbara och målsättningen är att enbart sälja laddbara bilar år 2024.

Kia ligger också i framkant när det kommer till låga koldioxidutsläpp med sitt snitt på 35 g/km CO2 jämfört med genomsnittet i branschen på 74 g/km under januari till oktober, enligt Vroom.

Innovation och teknik i framkant

För Kia handlar den laddbara friheten bland annat om innovation och teknik i framkant, om en möjlighet att till exempel att använda bilen som som en strömkälla för att ladda elektrisk utrustning eller till och med en annan elbil.

Företagets laddbara rörelse strävar efter att så många som möjligt ska kunna ställa om och köra på el och sedan 2013 har företaget lanserat åtta laddbara bilmodeller.

En del i detta är den nya specialutvecklade elbilsplattformen E-GMP som i dag ligger som grund för andra generationens elbilar. Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Familjebil med 585 hästkrafter

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

– Elbilar kan verkligen prestera. Från det omedelbara vridmomentet som gör att den accelererar väldigt snabbt, till hur tyst den är. En del beklagar sig över att förbränningsmotorn försvinner, men eldrift kan göra bilfärden till en upplevelse. Ta till exempel Kia EV6 GT, som har 585 hästkrafter, vridmoment på 740 Nm och kan gå från 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder, säger Alex Papapetropoulos, director of product and pricing på Kia till tidningen Kia Story.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera