Professor: Räkna med fortsatta prisfall på elbilsbatterier

Efter att ha fallit med närmare 90 procent på ett decennium närmar sig batteripriserna brytpunkten då elbilar och traditionella bilar når kostnadsparitet.

Björn Sandén, professor i innovation och hållbarhet på Chalmers
Björn Sandén, professor i innovation och hållbarhet på ChalmersFoto:Peter Widing/TT – Kollage

När elbilar och bensinbilar kan få samma prislapp är en fråga som experter och branschkännare dryftar.

Av särskilt intresse i diskussionerna är prisutvecklingen för batterier, eftersom dessa utgör elbilens största enskilda kostnad. Här är trenden tydlig. 

Sedan år 2010 fram till i fjol har snittpriset för ett paket litiumjonbatterier gått från över 1 100 dollar per kilowattimme till 137 dollar, enligt Bloomberg New Energy Finance årliga undersökning.

Samma publikation uppskattar att elbilar och bensinbilar når kostnadsparitet vid ett batteripris på 100 dollar per kilowattimme – och att den gränsen kan nås inom två-tre år.

Faktum är dock att gränsen för första gången underskreds i fjol. I undersökningen rapporteras att batterier till kinesiska elbussar i vissa fall har sålts för mindre 100 än dollar per kilowattimme.

Björn Sandén, professor i innovation och hållbarhet som leder avdelningen för miljösystemanalys på Chalmers, tror också på ett fortsatt prisfall även om vissa sorters batterier kan drabbas av resursbegränsningar. Det får i sin tur effekter på fordonsmarknaden.

”Bensin- och dieselbilarnas tid är snart förbi. Att vi kommer att gå i från förbränningsmotorn är ganska givet. Det är få som betvivlar att olika varianter av eldrift kommer att vara förhärskande bland de lättare bilarna. Sen vet vi inte vilken roll vätgas och bränsleceller kommer att få”, säger han.

De fallande priserna förklarar han med en positiv återkoppling mellan volymen och priset. Högre volym ger stordriftsfördelar och ny kunskap, som gör att priset per batterienhet kan gå ned. Det i sin tur gör marknaden större.

Lyfter man blicken ser man också att billigare batterier kan få betydligt fler följder än billigare elbilar, konstaterar han:

”Plötsligt har du en billig och universell energilagringskälla som du kan använda på alla möjliga sätt, i fordon eller i finurliga redskap, eller på sätt som man inte tänkte på innan. Liknande saker har skett många gånger historiskt. Billigt järn är ett exempel, datachip ett annat.”

Förväntningarna på batteriernas möjligheter är höga. Finns det en risk att de inte infriar sina löften?

”Det tror jag inte. Som med all industriutveckling kommer vissa saker att visa sig vara problematiska. Då gäller det att navigera runt dem. Batterier går att att tillverka på en mängd olika sätt. Vissa produktionssätt kommer visa sig vara sämre, medan andra är bättre, och hållbara. Jag tror inte att det finns något som kommer hindra det breda teknikslaget batterier från att bli en allt viktigare del av vår vardag”, säger Björn Sandén.

Läs mer om batterier:
– Snabbväxande Polarium siktar mot börsen
– Svenska forskare går på jakt efter nästa Northvolt
– ”Energifrågan är enkel jämfört med återvinningsfrågan”


Innehåll från TrusTraceAnnons

Spårbara försörjningskedjor ger mersmak

Konsumenternas ökade efterfrågan på hållbara produkter ställer allt högre kontrollkrav på producenter och återförsäljare inom livsmedelsbranschen. Lösningen finns hos TrusTrace som hjälper företag att vända kraven till en konkurrensfördel. Med blockkedjeteknik och AI blir komplexa och snåriga försörjningskedjor tydliga och transparenta. Såväl producenter som återförsäljare och inte minst konsumenter får den helhetsbild av produktens miljöpåverkan man tidigare saknat.

– Du kommer inte längre undan genom att hävda att det är omöjligt att ha kontroll på alla delar, säger Shameek Ghosh, vd för TrusTrace.

Inom kort kommer Coop att lansera en hållbarhetsdeklaration för mer än 10 000 varor. Tillsammans med TrusTrace kartlägger man samtliga försörjningskedjor och visar varje varas avtryck ur flera olika perspektiv – klimat, miljö, vatten, biologisk mångfald, bekämpningsmedel, övergödning, djuromsorg, arbetsförhållande mm. Kunderna tillåts på så sätt göra sina produktval utifrån ett bredare perspektiv med flera hållbarhetsaspekter. Det gör det också lättare för Coop att själva hålla koll på och utveckla sitt hållbara sortiment.

TrusTrace startade 2016 med en dröm om en mer hållbar mode- och livsmedelsbransch. Idag är man ett väletablerat företag med expertkunskap inom teknologi och spårbarhet. De har redan säkrat leveranskedjan hos en kvarts miljon produkter för välkända varumärken inom modeindustrin såsom Filippa K, Decathlon och Fjällräven m fl. 

– Produktionen av mat och kläder står för ett enormt avtryck på planeten, ett avtryck som är svårt att påverka utan kunskap och ökad medvetenhet, säger Shameek Ghosh. 

Därför vänder sig TrusTrace till hela kedjan – till producenter och återförsäljare som verkligen vill veta vad de säljer och till konsumenter som verkligen bryr sig om vad de köper. Shameek Gosh tvekar inte – ska vi nå en hållbar planet måste alla vara med och vår roll är att göra det möjligt.

Läs mer! 

 

Mer från TrusTrace

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med TrusTrace och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?