1515

Professor om oljejättens bakslag: ”Kärnverksamheten behöver ställas om”

Under veckan har fossiljättarna Chevron, Exxon Mobil och Shell lidit uppmärksammade nederlag mot aktivistinvesterare och i rättsprocesser.

”Det är hela kärnverksamheten som behöver ställas om”, säger Filip Johnsson, professor i energisystem vid Chalmers, om effekterna för Chevron.

Exxon Mobil och Royal Dutch Shell har tillsammans med Chevron åkt på bakslag i rättsprocesser eller mot aktivistinvesterare i veckan.
Exxon Mobil och Royal Dutch Shell har tillsammans med Chevron åkt på bakslag i rättsprocesser eller mot aktivistinvesterare i veckan.
Filip Johnsson, professor i energisystem på Chalmers Tekniska Högskola.
Filip Johnsson, professor i energisystem på Chalmers Tekniska Högskola.Foto:J-O Yxell

En domstol i Nederländerna slog i veckan fast att Shell måste minska sina koldioxidutsläpp med 45 procent till 2030, snarare än de 20 procent oljejätten utfäst. Domslutet följer efter en rättsprocess där ett flertal miljöorganisationer tillsammans med 17.000 holländska medborgare stämt bolaget Royal Dutch Shell som har sitt huvudkontor i Haag.

”Att det över huvud taget tas upp i domstol är unikt. Domstolsbeslut och efterföljande publicitet kan ju göra det lättare för politiker att kräva åtgärder. Framförallt finns det ett stort symbolvärde”, säger Filip Johnsson, professor i energisystem vid Chalmers. 

Beslutet kommer att överklagas, men anses ändå vara en seger av många forskare och miljöaktivister.

På amerikanska Exxon Mobils EWRK -0,97% Dagens utveckling årsstämma förlorade vd:n Darren Woods, som högljutt protesterat mot klimatåtgärder, striden mot det lilla investmentbolaget Engine No 1 som kontrollerar 0,02 procent av aktierna i oljebolaget. Det innebär att Engine No 1, som vill att Exxon Mobil ska diversifiera till verksamheter utanför olja och gas och aktivt arbeta mot klimatförändringarna, får igenom minst två av sina föreslagna styrelsemedlemmar. 

Det lilla investmentbolaget backades bland annat upp av Blackrock, som är världens största kapitalförvaltare och kontrollerar 6,7 procent av aktierna i Exxon Mobil.

Filip Johnsson, professor i energisystem på Chalmers Tekniska Högskola.
Filip Johnsson, professor i energisystem på Chalmers Tekniska Högskola.Foto:J-O Yxell

Amerikanska Chevron åkte också på ett bakslag när aktieägarna under onsdagen röstade för ett för ett förslag om att bolaget ska minska sina utsläpp. Kravet innefattar inte bara bolagets egen produktion, utan även slutprodukten som säljs till konsumenten vilket lär innebära stora omställningar i bolaget.

”Det är just användandet av deras produkter som ger de största utsläppen, så det finns få saker de kan göra. Det är hela kärnverksamheten som behöver ställas om”, säger Filip Johnsson. 

Vad innebär det här för klimatet?
”Jag hoppas att det kommer bli ett större tryck på åtgärder för att minska klimatpåverkan längs företagens hela värdekedja, att skapa investeringar med lägre risk och sluta investera i fossila bränslen. Det händer ju redan att många företag, inte minst i Sverige, försöker se om sin aktieportfölj. Man kan urskilja en trend, men det kommer ta tid innan vi ser resultaten”, säger Filip Johnsson.


Innehåll från LogMeInAnnons

Så frigör LogMeIn den moderna arbetskraftens potential

I dag jobbar miljontals människor världen över på distans, vilket ställer stora krav på företag att se till att anställda får supporten de behöver och att säkerheten är den allra bästa. Med LogMeIns heltäckande molnlösningar blir arbetet sömlöst och IT-avdelningen får kraftfulla verktyg. I ett nytt partnerskap med Commaxx är LogMeIns produkter nu tillgängliga för den nordiska marknaden. 

LogMeIn grundades 2003 och är en pionjär inom fjärrarbete. Under pandemin har arbetsplatsen blivit ännu mer decentraliserad och efterfrågan på LogMeIns lösningar har ökat ytterligare. Idag hjälper LogMeIn miljontals människor och företag att arbeta så bra som möjligt – var som helst och när som helst. 

– Molnbaserad kommunikation och tjänster har blivit en del av vardagen och är därför avgörande för att företag ska lyckas i framtiden. Genom vårt partnerskap med Commaxx ser vi fram emot att hjälpa fler svenska och nordiska företag att anpassa sig i den nya eran av arbete, säger Gerald Byrne, Senior Director och Channel Sales.

– Det som gör oss unika är just att alla våra produkter är molnbaserade, vilket är ovanligt på marknaden med tanke på den bredden vi har. Man kan med några klick enkelt skala upp och ned allt från våra UCC-lösningar till vår säkerhetslösning LastPass, säger Barry McMahon, Senior Product Marketing Manager. 

En spridd arbetsplats kräver kraftfulla verktyg

 På en decentraliserad arbetsplats är det även viktigt att IT-avdelningen har verktygen som behövs för att enkelt ge anställda support. Med lösningar som Rescue och Central kan IT-personalen enkelt hantera alla anslutna enheter, var de än befinner sig. Förutom att kunna ge smidig support är det även av högsta vikt att man arbetar så säkert som möjligt. Med LogMeIns lösning LastPass som finns i deras Identityserie säkrar man de anställdas identitet, åtkomst, data och lösenord. 

–  LastPass kan generera slumpmässiga lösenord i alla möjliga skepnader och med ett inlogg kan du hantera alla lösenord på ett och samma ställe. Lösningen kommer ihåg lösenorden och fyller automatiskt in den krävda informationen, Barry McMahon.

Lösningen har även multifaktorautentisering, vilket ger en extra nivå av säkerhet. 

– När du kombinerar att kunna genera och hantera lösenord, samtidigt som du utmanar användaren att bevisa att den är vem den påstår sig vara, så får du en mycket omfattande säkerhetslösning som är lätt att använda. Det valideras av mer än 26 miljoner kunder, avslutar Barry McMahon. 

Länk: Vill du veta mer om LastPass? 

Om LogMeIn

 LogMeIn är en pionjär inom distansarbete och en drivkraft bakom dagens situation där vi kan arbeta var vi vill, och har blivit ett av världens största SaaS-företag med tiotals miljoner aktiva användare, mer än 3500 globala medarbetare, över 1,3 miljarder dollar i årlig omsättning och cirka 2 miljoner kunder världen över som använder LogMeIns lösningar som en viktig del i deras dagliga liv.

 

Mer från LogMeIn

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med LogMeIn och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?