1515
Annons

Produktutveckling i raketfart – tillväxtmaskinen täljer guld på matsvinnet

Rscued har växt så det knackar på att omvandla matsvinn till juice. Nu har uppstickaren fått 36 ton rödbetor i knäet och ska lansera en ny produkt redan i februari. 

”Vi har en tydlig vision”, säger medgrundaren Truls Christenson.  

Truls Christenson, medgrundare av Rscued som fått en enorm laddning rödbetor att förädla.
Truls Christenson, medgrundare av Rscued som fått en enorm laddning rödbetor att förädla.Foto:Most Photos/Press

När livet ger dig rödbetor, gör rödbetshummus. Så går inte uttrycket riktigt, men det är vad matsvinnsbolaget Rscued har gjort. På grund av minskad efterfrågan från kunder till följd av pandemin fick livsmedelsjätten Orkla ett överskott på 36 ton kokta rödbetor som de kontaktade Rscued om. 

Efter tre månader av produktutveckling och jakt på försäljningskanaler kommer hummusen att lanseras, i mitten på februari.

”Den kommer finnas i en ny grillmacka på 7-Eleven och på alla frukostbufféer på Nordic Choice Hotels. Sen kommer den också säljas i butik. Det är så mycket rödbetor att det kommer räcka i flera år”, säger Truls Christenson.

Rscueds produktutveckling är vanligtvis kopplat till vad de får in för frukt och grönsaker. Därför är det hög fart på innovationsprocesserna. 

Truls Christenson beskriver ett annat fall med ett knarktillslag i Rotterdam som ledde till att 18 ton ananas fastnade i transporten och blev för mogen när lasten väl kom fram till Sverige. 

”Vi fick ananasen, googlade på hur man gjorde ananasjuice och testade oss fram på ett par veckor. Resultatet blev att vi lyckades rädda 14 av 18 ton och sålde 25.000 limited edition flaskor juice. Så kan vår produktutveckling gå till. Det går sjukt fort och flexibiliteten är helt avgörande”, säger han. 

Det är just juice- och smoothieutbudet som bolaget är mest känt för. Men Rscued gör även chips tillsammans med Svenska Lantchips och jord som säljs på Plantagen. 

Det sistnämnda görs av sånt som möglat eller som blivit för dåligt för att göra något konsumerbart av.

”Det är så vi får ihop vår cirkularitet. Vi går igenom allt vi får in för hand, något som de flesta tycker är för dyrt att göra. Ibland räcker det att 10 procent är dåligt för att allt ska slängas”, säger Truls Christenson.

Verksamheten har, sedan starten 2015, växt hand i hand med den ökade medvetenheten kring matsvinn. 2020, det första året som bolaget också gick med plus, landade omsättningen på 25 miljoner kronor, fem gånger mer än tre år tidigare.

Men det mätetalet som lyfts fram först är hur mycket svinn som man lyckats rädda.

”Förra året tog vi hand om 439 ton frukt och grönsaker. Det är vårt viktigaste mätetal. Vi mäter såklart också omsättning och liknande, men det som legitimerar vår existens är hur mycket vi räddar.”

Nu finns det etablerad kontakt med butiker, grossister och fruktkorgsföretag. Men ett trendskifte som Rscued upplevt, i och med den ökade storleken, är att företaget inte längre behöver höra av sig för att få in varor från nya leverantörer. 

”Pendeln har verkligen svängt. Vi har alltid ringt, men nu hör de av sig till oss. Det var så med rödbetorna, det var Orkla som hörde av sig till oss”, säger Truls Christenson. 

Planen framåt är att expandera utanför Sveriges gränser. 

”Vi har en tydlig vision som involverar fler länder. Svinnproblematiken är inte begränsad till Sverige. Målet är att det ska finnas en hylla för räddade varor i alla butiker på samma sätt som det finns en mejerihylla.” 


Innehåll från Grant ThorntonAnnons

Nya krav på visselblåsarfunktion från 17 juli 2022

De 5 vanligaste frågorna Den 17 juli i år ska arbetsgivare med minst 250 anställda ha implementerat en visselblåsarfunktion. Bakgrunden är lagen om skydd för visselblåsare som trädde i kraft vid årsskiftet. – Vi märker att företag börjar se över sina visselblåsarfunktioner nu. Det är något vi uppmuntrar för att hinna i mål före den 17 juli, säger Magnus Giese, ansvarig för Grant Thorntons rådgivning kring visselblåsarfunktioner. 

Mot bakgrund av EU:s visselblåsardirektiv från 2019 fattade riksdagen i september 2021 beslut om krav på visselblåsarfunktion i svenska företag. Syftet med nya lagen - ”Lag om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden” - är främst att ge ett stärkt skydd till anmälare, något som i sin tur ökar kraven på företagens visselblåsarfunktion. 

I samband med att allt fler företag börjar se över sin visselblåsarfunktion tar Grant Thornton emot en ökad mängd frågor kring detta och hjälper även företag och organisationer med implementering av en ny, eller översyn och anpassning av, visselblåsarfunktionen. 

– Förutom en trygg hantering av ärenden ser vi att en god visselblåsarfunktion kan vara ett användbart verktyg för att utveckla hållbarhetsarbete genom att viktiga frågor som etik, ansvar och trygghet blir belysta. Det är något som gynnar såväl arbetstagare som företagsledning, menar Magnus Giese.

Vad är viktigt att veta om visselblåsarfunktionen och det nya lagkravet?

Här har Grant Thorntons experter samlat svaren på de fem vanligaste frågorna kring visselblåsarlagen: 

1. Vad innebär den nya visselblåsarlagen? 

Den nya lagen innebär att alla missförhållanden som har ett allmänintresse ska kunna anmälas och inte enbart av anställda utan även av volontärer, praktikanter, konsulter och liknande. Vidare ställs skärpta krav på hanteringen av anmälda missförhållanden i sin helhet, men även krav på att skydda visselblåsarens identitet. De skärpta kraven syftar till att dels införa robusta och säkra system för att upptäcka missförhållanden så tidigt som möjligt, dels till att öka skyddet för personer som kan anmäla dessa. 

2. Vilka krav ställer den nya lagen på arbetsgivare? 

I korthet och sammanfattat innebär den nya lagen:

* Att verksamhetsutövaren dokumenterar sina rapporteringskanaler och förfaranden och informerar om hur rapporteringen går till

* Att ärenden ska hanteras utan dröjsmål

* Att visselblåsaren ska kunna rapportera skriftligt, muntligt eller vid ett personligt möte

* Att företaget utser självständiga och oberoende personer som hanterar visselblåsarärenden

* Att all dokumentation hanteras på sätt som gör att uppgifter inte kan läcka till obehöriga

* Att företagets system och övrig hantering säkerställer konfidentiell hantering av visselblåsarens identitet

3. Vad måste företag som ännu inte har en visselblåsarfunktion göra före den 17 juli 2022? 

Om ditt företag ännu inte har ett visselblåsarsystem på plats så är det hög tid att börja agera nu. Den 17 juli 2022 ska en visselblåsarfunktion finnas implementerad om företaget har 250 arbetstagare eller fler och dessförinnan krävs ett visst förarbete. Våra experter har lång erfarenhet och har satt samman en visselblåsarguide till stöd i implementeringsarbetet. 

4. Hur lång tid tar det ungefär att implementera en visselblåsarfunktion?

Som många andra tidsrelaterade frågor är det svårt att ge ett generellt svar på detta eftersom hänsyn behöver tas till just er organisation och ert nuläge. Ett riktmärke när vi implementerar Grant Thorntons egenutvecklade visselblåsarsystem hos våra kunder brukar vara mellan 3-10 veckor.  

5. Vad behöver företag ha på plats internt och vad kan hanteras av en extern samarbetspartner?

Ett system för rapportering behöver finnas lätt åtkomligt hos er på företaget för att på ett säkert och enkelt sätt möjliggöra för arbetstagare att slå larm. Utöver denna rent funktionella aspekt kan rapporteringskanalen utgöras av extern samarbetspartner som då hanterar visselblåsarfunktionen för er räkning.

Grant Thornton erbjuder en komplett och anpassad lösning av visselblåsartjänster med implementering, ärendehantering och beredskap för utredningar. Visselblåsarsystemet är utvecklat inom Grant Thornton International.

Grant Thorntons visselblåsarguide, ladda ner här 

 

Mer från Grant Thornton

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Grant Thornton och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?