När livet ger dig rödbetor, gör rödbetshummus. Så går inte uttrycket riktigt, men det är vad matsvinnsbolaget Rscued har gjort. På grund av minskad efterfrågan från kunder till följd av pandemin fick livsmedelsjätten Orkla ett överskott på 36 ton kokta rödbetor som de kontaktade Rscued om.
Efter tre månader av produktutveckling och jakt på försäljningskanaler kommer hummusen att lanseras, i mitten på februari.
”Den kommer finnas i en ny grillmacka på 7-Eleven och på alla frukostbufféer på Nordic Choice Hotels. Sen kommer den också säljas i butik. Det är så mycket rödbetor att det kommer räcka i flera år”, säger Truls Christenson.
Rscueds produktutveckling är vanligtvis kopplat till vad de får in för frukt och grönsaker. Därför är det hög fart på innovationsprocesserna.
Truls Christenson beskriver ett annat fall med ett knarktillslag i Rotterdam som ledde till att 18 ton ananas fastnade i transporten och blev för mogen när lasten väl kom fram till Sverige.
”Vi fick ananasen, googlade på hur man gjorde ananasjuice och testade oss fram på ett par veckor. Resultatet blev att vi lyckades rädda 14 av 18 ton och sålde 25.000 limited edition flaskor juice. Så kan vår produktutveckling gå till. Det går sjukt fort och flexibiliteten är helt avgörande”, säger han.

Det är just juice- och smoothieutbudet som bolaget är mest känt för. Men Rscued gör även chips tillsammans med Svenska Lantchips och jord som säljs på Plantagen.
Det sistnämnda görs av sånt som möglat eller som blivit för dåligt för att göra något konsumerbart av.
”Det är så vi får ihop vår cirkularitet. Vi går igenom allt vi får in för hand, något som de flesta tycker är för dyrt att göra. Ibland räcker det att 10 procent är dåligt för att allt ska slängas”, säger Truls Christenson.
Verksamheten har, sedan starten 2015, växt hand i hand med den ökade medvetenheten kring matsvinn. 2020, det första året som bolaget också gick med plus, landade omsättningen på 25 miljoner kronor, fem gånger mer än tre år tidigare.
Men det mätetalet som lyfts fram först är hur mycket svinn som man lyckats rädda.
”Förra året tog vi hand om 439 ton frukt och grönsaker. Det är vårt viktigaste mätetal. Vi mäter såklart också omsättning och liknande, men det som legitimerar vår existens är hur mycket vi räddar.”
Nu finns det etablerad kontakt med butiker, grossister och fruktkorgsföretag. Men ett trendskifte som Rscued upplevt, i och med den ökade storleken, är att företaget inte längre behöver höra av sig för att få in varor från nya leverantörer.
”Pendeln har verkligen svängt. Vi har alltid ringt, men nu hör de av sig till oss. Det var så med rödbetorna, det var Orkla som hörde av sig till oss”, säger Truls Christenson.
Planen framåt är att expandera utanför Sveriges gränser.
”Vi har en tydlig vision som involverar fler länder. Svinnproblematiken är inte begränsad till Sverige. Målet är att det ska finnas en hylla för räddade varor i alla butiker på samma sätt som det finns en mejerihylla.”