Annons

Priset på utsläppsrätter rasar – ”ingen anledning till oro”

Corona-pandemin gör nu att utsläppen faller och därmed priset på utsläppsrätter. Det rapporterar Aktuell Hållbarhet. 

Foto:Anders Wiklund/TT

Den senaste tiden har priset på utsläppsrätter fallit med 35 procent och för första gången på 15 månader handlas utsläppsrätter under 19 euro per ton. 

De fallande priserna har förklarats med corona-pandemin som stängt ner många stora industriländer. Industriproduktionen har bromsat in eller helt stoppats vilket ger minskade utsläpp och därmed en minskad efterfrågan på utsläppsrätter. Men Magnus Nilsson, konsult inom miljö och klimat, har en annan förklaring.

”Det är alltid svängningar de här veckorna i mars, strax innan företagen vid månadsskiftet ska redovisa till Kommissionen hur stora utsläppen var föregående år. En del sitter på onödigt många utsläppsrätter, en del på för få”, säger Magnus Nilsson till Aktuell Hållbarhet.

Dave Jones, analytiker på gruppen Ember som arbetar med att driva på utfasning av kol, säger till nyhetstjänsten Ends Europe att ett fortsatt och bestående prisfall kan kräva någon form av åtgärder, i form av att ”någon ger någon slags försäkran att det är reformer på väg och att det inte är önskvärt med ett koldioxidpris på under 20 euro”.

Men enligt Magnus Nilsson kan det i nuläget vara bra om priset på utsläppsrätter faller.

”De som vill ha ett högt pris på utsläppsrätter är de som investerar i vindkraftverk och liknande. Men om man ser det från samhällsekonomisk synpunkt är det bra att utsläppspriset går ner när samhället i övrigt har det kämpigt. Det dämpar både hög- och lågkonjunktur om man låter priset slå igenom.”

Innehåll från Sandbergs Lots & TransportAnnons

Så blev åkeriföretaget Sandbergs branschledande

Kim Arneving, arbetsledare, Micke Sandberg, verksamhetschef, och Lucas Sandberg, VD och fordonsansvarig, på Sandbergs Lots & Transport. Här håller de upp diplomet för Branschvinnare 2022.
Kim Arneving, arbetsledare, Micke Sandberg, verksamhetschef, och Lucas Sandberg, VD och fordonsansvarig, på Sandbergs Lots & Transport. Här håller de upp diplomet för Branschvinnare 2022.

Åkeriföretaget Sandbergs Lots & Transport satsade på 100 procent nyttjandegrad på sina fordon och punktlig leverans.

Det ledde till att resultatet sköt i höjden – och företaget plockade hem två fina utmärkelser.

– Nu ska vi locka till oss nya kunder i Stockholm och Mälardalen, säger Micke Sandberg, verksamhetschef på företaget.

Familjeföretaget Sandbergs Lots & Transport är ett åkeriföretag med sin bas i Norrtälje. Verksamheten är fokuserad på fasta uppdrag åt livsmedels- och restaurangbranschen, till olika städer i Norrland.

Företaget har de senaste åren växt väldigt snabbt. 2021 utsågs man av affärstidningen Dagens Industri till Gasellföretag. För det krävs att man bland annat har en nettoomsättning som överstiger 10 miljoner kronor, minst har tio anställda och dessutom minst har fördubblat sin omsättning under en fyraårsperiod.

2022 fick man en dessutom utmärkelsen Branschvinnare. Det ges till företag som överträffar den egna branschens utveckling i såväl omsättning som resultat, och det delas ut av Branschvinnare i Sverige AB i samarbete med Largest Companies och Trust Magazine.

– Vår omsättning ökade med 60 procent, medan den för branschen som helhet sjönk med sju procent. Vårt resultat förbättrades också, med hela 125 procent, medan snittet för branschen var minus 33 procent, säger Micke Sandberg.

Sandbergs lastar fler pallar

En förklaring till framgången har varit att alltid köra ekipagen i princip helt fulla. Det lyckas man med genom att utnyttja utrymmet ovanför lastpallarna. Genom balkar på väggarna i ekipagen kan man lasta pallar i flera våningar utan att de står på varandra.

– Vi lastar mellan 96 och 100 pall på varje ekipage. Istället för 48 som andra i branschen gör, säger Micke Sandberg.

Sandbergs Lots & Transport kör från Bålsta utanför Stockholm till Luleå, Umeå, Skellefteå och Sundsvall med totalt 32 fasta avgångar i veckan. Några transporter utgår från Jordbro. Dessutom kör man från Norrköping till Umeå ytterligare fem gånger i veckan.

Dessa fasta uppdrag, som upptar 90 procent av verksamheten, sker genom Kyl och Frysexpressen Nord, och bland kunderna finns dagligvarujättar som COOP och Dagab, men också restaurang- och storköksspecialisten Martin & Servera.

Sandbergs fordon kör dygnet runt

Transporterna till Norrland sker i huvudsak nattetid. På dagen används ekipagen för leveranser i Stockholm och området kring Mälardalen.

– Våra fordon står i princip aldrig stilla. Vi har en nyttjandegrad på närmare 100 procent, säger Micke Sandberg.

I dagsläget har man 15 ekipage, men ytterligare sex ska snart levereras. Några av dem ersätter äldre fordon, medan andra blir ett tillskott.

Verksamheten ökar ständigt. Nu satsar man på att locka nya kunder i huvudstaden och i Mälardalsregionen.

– Vi är duktiga på det vi gör. Våra kunder vet att det fungerar bra med oss. Vi kommer i tid och vi gör det som vi lovat, avslutar Micke Sandberg.

För kontakt, besök oss på Facebook på Sandbergs-lots-transport-AB 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sandbergs Lots & Transport och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera