1515

Prestigefullt klimatpris till Echandia – ”Jämförelsen med Tesla är smickrande”

Solna-bolaget Echandia är en svensk uppstickare inom elektrifiering till sjöss – en marknad som beräknas omsätta 90 miljarder inom några få år. På tisdagen fick bolaget motta det prestigefyllda priset E-prize, och juryn drar paralleller till den amerikanska elbilsjätten Tesla. 

Echandia, med vd Magnus Eriksson, levererar batterisystem till fartyg.
Echandia, med vd Magnus Eriksson, levererar batterisystem till fartyg.Foto:Echandia

”Vi är en möjliggörare för att minimera de maritima utsläppen. Jämförelsen med Tesla är smickrande även om det är två olika typer av tillämpningar vi jobbar med”, säger Echandias vd Magnus Eriksson till Dagens industri.

E-prize, som arrangeras av Dagens industri, Eon och Aktuell Hållbarhet är ett av Sveriges mest prestigefyllda pris för företag inom energi- och klimatomställning. Inom kategorin ”Hållbara transporter” gick i år segern till Echandia i tuff konkurrens med båttillverkaren Candela och laddstolpstillverkaren Chargenode.

Juryns motivering lyder: ”Målet är att genomföra med den tyngre sjöfarten vad Tesla gjort med personbilarna, en elektrifieringsrevolution. Med unikt kraftfull batteriteknik är man på god väg att minimera de maritima klimatutsläppen de kommande åren.”

Echandias specialitet är så kallade LTO-batterier (Litium-titanat), en teknik som lämpar sig extra väl för maritimt bruk och extremt tuff användning. Tekniken klarar många drifttimmar per dygn, snabba laddningar och kan köra året runt. Echandia är ensamma i världen om att ha en maritim certifiering för den lösningen och är i dag ett av de ledande bolagen inom elektrifiering av eldrivna fartyg. 

”Våra produkter har en lägre miljöbelastning på grund av sin långa livslängd, vilket ger ett lägre fotavtryck under hela livscykeln. Det här är en mognadsprocess hos kunderna. I ett första steg handlade det mest om att förstå hur elektrifiering fungerar och satsa på den billigaste lösningen, men nu ser vi hur fler vill säkra upp investeringen ur flera perspektiv och se över hela livscykeln”, säger Magnus Eriksson.

Echandia har under det senaste året genomfört flera viktiga affärer. I slutet av 2020 fick bolaget i uppdrag att leverera batterisystem till inledningsvis 23 el-färjor som ska trafikera staden Kochi i Indien och samt att hjälpa Damen Shipyards, Green City Ferries och Koster Marin med att elektrifiera sina flottor. 

På en marknad där eldrivna båtar endast står för en försvinnande liten del så är tillväxtpotentialen enorm, menar Magnus Eriksson. 

”På en global skala befinner vi oss i begynnelsen. Norge är ledande inom maritim elektrifiering. Om man antar att resten av världen faller in i den fåran så finns det en enorm tillväxtpotential”, säger han.

Hos Echandia tror man att det är signalerna från EU som kommer att avgöra i vilken takt omställningen sker. I EU:s stora åtgärdspaket ”Fit for 55” som syftar till att genomföra unionens skärpta klimatmål för 2030 kommer fartyg som körs på fossila bränslen för första gången att beskattas. Batteri- och vätgaslösningar kommer däremot att gynnas. Det är en gamechanger för bolag som Echandia, menar Eriksson.

”Det kommer att vara en stor motor i vår tillväxt”, säger han.

Det finns dock ett stort orosmoln på himlen som kommer att bli alltmer av en flaskhals för bolag som har som ambition att expandera på en växande marknad.

”En utmaning är att kunna rekrytera kompetent personal i en miljö där bolag som Northvolt och andra söker liknande ingenjörsresurser och det kommer över tid bli ett problem för alla elektrifieringsbolag.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?