Annons

Premiär för hållbart hederspris: ”Utmaningarna är stora och akuta”

För att lyfta näringslivets roll i hållbarhetsutvecklingen delar Di Gasell för första gången ut hederspriset Årets Impactgasell. Priset kommer att gå till ett bolag som, förutom att ha en stark tillväxt, också har ett positivt samhälls- och hållbarhetsavtryck, berättar juryordföranden Mikael Salo. 

De enorma skogsbränderna i västra USA är ett av tecknen på klimatförändringarna.
De enorma skogsbränderna i västra USA är ett av tecknen på klimatförändringarna.Foto:TT

Det är mot bakgrund av FN:s globala hållbarhetsmål som Di Gasell instiftat priset för att inspirera och möjliggöra framväxten av impactbolag i Sverige. 

”Klimat- och hållbarhetsutmaningarna är stora och akuta. Vi behöver den här typen av snabbväxande bolag för att hantera krisen och för att skapa lösningar. Det är de bolagen som impactpriset har fokus på”, säger Mikael Salo, juryordförande och chefredaktör för Aktuell Hållbarhet.

Bland Gasellföretagen finns flera spännande bolag som med sin verksamhet bidrar till minskad klimatpåverkan eller ökad social hållbarhet i samhället, tycker Mikael Salo.

”Framför allt på techsidan finns impactbolag med nya innovativa tjänster, bland annat inom delningsekonomi. Många företag har också börjat ta steget mot en allt mer cirkulär ekonomi. Den typen av bolag tror och hoppas jag att vi kommer få se bland finalisterna.”

Förutom att hylla framstående bolag i Sverige ska priset också bidra till att sätta standarden kring vad impact är. 

”Med i juryn sitter National advisory board of impact investing, en global organisation som arbetar fram definitionen av impact. Genom att sätta den här standarden hjälper vi affärsvärlden att förstå vad impact innebär och varför det är viktigt.”  

Mikael Salo, juryordförande och chefredaktör för Aktuell Hållbarhet.
Mikael Salo, juryordförande och chefredaktör för Aktuell Hållbarhet.Foto:Pax Engström Nyström för Bonnier News/Business Media
Innehåll från KIAAnnons

Upptäck den laddbara friheten

Från räckviddsångest och långa laddtider – till en helt ny elektrisk frihet.

Utvecklingen av elbilar har gått fort och nu lanseras modeller som suddar ut de sista frågetecknen kring omställningen.

Det här är dock bara början.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Utvecklingen av elektrifierade fordon har gått snabbt. Och marknaden växer stadigt: I dag är mer än hälften av alla nya bilar laddbara – alltså laddhybrider eller rena elbilar – enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Det finns biltillverkare som kommit ännu längre i omställningen till den nya laddbara friheten. Ett exempel är Kia i Sverige, där 83 procent nyregistrerade bilar är laddbara och målsättningen är att enbart sälja laddbara bilar år 2024.

Kia ligger också i framkant när det kommer till låga koldioxidutsläpp med sitt snitt på 35 g/km CO2 jämfört med genomsnittet i branschen på 74 g/km under januari till oktober, enligt Vroom.

Innovation och teknik i framkant

För Kia handlar den laddbara friheten bland annat om innovation och teknik i framkant, om en möjlighet att till exempel att använda bilen som som en strömkälla för att ladda elektrisk utrustning eller till och med en annan elbil.

Företagets laddbara rörelse strävar efter att så många som möjligt ska kunna ställa om och köra på el och sedan 2013 har företaget lanserat åtta laddbara bilmodeller.

En del i detta är den nya specialutvecklade elbilsplattformen E-GMP som i dag ligger som grund för andra generationens elbilar. Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Familjebil med 585 hästkrafter

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

– Elbilar kan verkligen prestera. Från det omedelbara vridmomentet som gör att den accelererar väldigt snabbt, till hur tyst den är. En del beklagar sig över att förbränningsmotorn försvinner, men eldrift kan göra bilfärden till en upplevelse. Ta till exempel Kia EV6 GT, som har 585 hästkrafter, vridmoment på 740 Nm och kan gå från 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder, säger Alex Papapetropoulos, director of product and pricing på Kia till tidningen Kia Story.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera