Annons

Preems vd varnar för utslagning: ”Miljarder skickas utomlands”

Nya regler för förnybara drivmedel väntas sätta fart på konsumtionen men riskerar att slå undan benen för inhemsk produktion.

Den varningen utfärdar drivmedelsjätten Preem som nu vädjar till regeringen att snabbt reformera systemet.

IFRÅGASÄTTER NYA REGLER. Preems vd Petter Holland anser att reglerna om inblandning av biodrivmedel, som träder i kraft den 1 juli, får negativa effekter för svenska drivmedelsproducenter.
IFRÅGASÄTTER NYA REGLER. Preems vd Petter Holland anser att reglerna om inblandning av biodrivmedel, som träder i kraft den 1 juli, får negativa effekter för svenska drivmedelsproducenter.Foto:Cicci Jonson

”Vi vill hissa varningsflagg. Utformningen av det nya regelverket för drivmedel missgynnar obegripligt nog inhemsk produktion. Vår bedömning är att det kommer att leda till att miljarder av svenska subventioner skickas utomlands till producenter av förnybara drivmedel, inklusive palmolja med tveksam miljönytta”, säger Petter Holland, vd för Preem.

”Sverige, som har en unik tillgång till råvaror i form av restprodukter från skogen och från lantbruket som kan användas till att producera drivmedel med hög klimatnytta, kommer därmed att gå miste om stora fördelar i form av uteblivna investeringar och nya gröna jobb.”

Den 1 juli sjösätts en reform som väntas få mycket stor betydelse för den svenska drivmedelsmarknaden under många år framöver.

Bland annat införs så kallad reduktionsplikt för första gången. Det innebär en skyldighet för drivmedelsleverantörerna att minska utsläppen av växthusgaser från bensin och diesel genom inblandning av biodrivmedel.

”Transportsektorn står för en tredjedel av alla Sveriges utsläpp. Reduktionsplikten blir ett viktigt verktyg för att öka användningen av biodrivmedel och att minska växthusgasutsläppen”, säger samordnings- och energiminister Ibrahim Baylan.

Uttalandet görs med anledning av att regeringen beslutade om en ny förordning som tillsammans med en lag om reduktionsplikt styr hur drivmedelsbolagen ska minska utsläppen framöver.

Enligt regeringen kommer kvoterna för inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel successivt att höjas för att bidra till att transportsektorns utsläpp minskas med 70 procent till och med 2030.

Men Preem, som är Sveriges klart största drivmedelstillverkare, riktar nu hård kritik mot delar av förslaget.

”Jag vill understryka att vi ser väldigt positivt på att reduktionsplikt införs. Det kommer att bidra till att konsumtionen av förnybara drivmedel, som redan har exploderat i Sverige, kommer att fortsätta öka. Problemet är det ensidiga fokuset på att öka konsumtionen”, säger Petter Holland.

Varför är det ett problem?
”Därför att som de väldigt komplicerade reglerna är utformade, med bland annat dubbla styrmedel för förnybar diesel HVO, så som statsstödsreglerna endast appliceras i Sverige, kommer svenskbaserad produktion att ha mycket svårt att konkurrera”.

Petter Holland uppger att Preem har mycket stora ambitioner att ställa om och ersätta fossil råolja med förnybar råvara från bland annat svensk skogsråvara i sina båda raffinaderier. Senaste exemplet är en ny investering i ökad produktion av tallolja i det delägda bolaget Sunpine, något som Di har rapporterat om.

”Men såsom de kommande spelreglerna är utformade är risken stor att vi inte kommer att kunna genomföra de långt större investeringar i svenskbaserade biodrivmedel som vi siktar mot. Det känns ju väldigt frustrerande och olyckligt inte minst med tanke på att politikerna tidigare talat så mycket om att den gröna omställningen ska öppna för nya jobb och investeringar i Sverige”, säger Petter Holland.

Och Preem bedömer att bolaget inte är ensamt utan att även många andra investerare som planerar stora investeringar i svenskbaserade biodrivmedel kommer att drabbas.

”Vi upplever att svenskbaserad drivmedelsproduktion indirekt diskrimineras. I kombination med att en rad andra länder samtidigt subventionerar sin produktion, så kommer Sveriges mycket ambitiösa mål att främst täckas genom import från andra länder”, säger Petter Holland.

Det skulle i så fall förstärka den nuvarande situationen där majoriteten av de biodrivmedelsvolymer som säljs till svenska bilister och andra konsumenter har importerats.

”Vi kan inte tro att regeringen medvetet vill styra så att Sverige går miste om de mycket stora möjligheter att bygga en storskalig produktion av förnybara drivmedel både för inhemsk konsumtion och för att bidra till klimatomställningen av transportsektorn i andra länder. Vi hoppas därför att regeringen så snabbt som möjligt ska tänka om och justera i regelverket.”


Innehåll från LonginesAnnons

Tidlös klassiker hyllar luftens hjältar

Paul-Émile Victor och Amelia Earhart använde båda två Longines-klockor på sina expeditioner. De har fungerat som inspiration till Longines nya klockserie Spirit.
Paul-Émile Victor och Amelia Earhart använde båda två Longines-klockor på sina expeditioner. De har fungerat som inspiration till Longines nya klockserie Spirit.

Amelia Earhart, Howard Hughes, Elinor Smith och Paul-Émile Victor. 

Alla var de äventyrare som förverkligade sin upptäckarlust.

Nu presenterar ett av Schweiz mest anrika klockföretag en kollektion, helt dedikerad dessa djärva hjältar.

Sport och luftfart är bara några områden där närvaron av tid är helt nödvändig. Utan stoppur ingen tidtagning – utan klockor inga flygplan i luften. 

Världens äldsta logotyp på en klocka visar just ett bevingat timglas. Symbolen skapades av den schweiziska klocktillverkaren Longines. Företaget, som grundades redan år 1832 i lilla Saint-Imier strax utanför Bern, har alltid förknippats med lika delar elegans och sportig framtoning. 

Longines har varit officiell tidmätare vid mängder av olympiska spel, världsberömda tennismästerskap och världscuper i utförsåkning. Samtidigt har man också tydligt profilerat sig som livsviktig leverantör av precisa instrument till Féderation Aéronautique Internationale (FAI), den internationella organisationen för att främja aerodynamisk verksamhet. 

År 1938 flög Howard Hughes jorden runt på rekordtid, mätt av Longines.
År 1938 flög Howard Hughes jorden runt på rekordtid, mätt av Longines.

”Gör det omöjliga”

En av de pionjärer som levde för luften var den excentriske mångmiljonären och filmproducenten Howard Hughes. Han vilade knappast på sin förmögenhet. 1938 flög han jorden runt på rekordtid, mätt av Longines. Ombord hade Hughes alltid sin Longines Sidérograph, en patenterad klocka skräddarsydd för cockpit. 

”Gör det omöjliga, eftersom nästan alla har sagt till mig att mina idéer mest är fantasier”, löd ett av hans många kända citat. 

Legenden av långflygningar

Tio år tidigare flög Amelia Earhart som första kvinna över Atlanten. Och 1932 satt hon ensam vid spakarna för att göra om bedriften. Exakt 14 timmar och 56 minuter tog det för henne att förbinda kontinenterna och landa på Irland – efter att ha färdats genom isande vindar och drabbats av olika mekaniska fadäser. Som trygg följeslagare på resan hade denna amerikanska legend av långflygningar sin Longines-kronograf på armen. 

Amelia Earhart var knappast ensam om sin starka längtan efter äventyr och unika upplevelser. 1936 gjorde den franske etnologen Paul-Émile Victor en sju veckor lång expedition över hela Grönland. Med hjälp av klockan kunde han räkna ut sin exakta geografiska position: ”Däri låg skillnaden mellan misslyckande och succé”, sade den franske upptäckaren senare. 

Mer om hjältarna som inspirerat Longines Spirit 

Longines Spirit hyllar hjältarna

Som en hyllning till dessa djärva hjältar lanserar Longines kollektionen Spirit. Den både tidlösa och exakta designen är tydligt inspirerad av de berömda klockor och tidsinstrument som användes av dåtidens pionjärer. Alldeles oavsett om de erövrade luft, land eller hav. 

På så sätt tickar tiden för nya generationer av hjältar, utan att förlora det historiska fokus som alltid har omgärdat Longines – ända sedan urmakaren Auguste Agassiz grundade företaget på exakt samma plats som man huserar än i dag. 

Longines Spirit.
Longines Spirit.

OM LONGINES:

Det schweiziska klockföretaget grundades 1832 som ett av världens äldsta. I dag har Longines vuxit till att bli världens tredje största klocktillverkare. I Norden har Longines särskilt fokuserat på sina sport- och klassikermodeller. 

Den nya kollektionen Longines Spirit är en kombination av dessa två – sportiga klockor med en tydlig länk till historien. Spirit-modellerna är samtliga kronometer-certifierade av COSC och de mekaniska urverken innehåller spiralfjädrar av kisel för att garantera precision och ökad livslängd.  

Mer om Longines kollektion Spirit 

Mer från Longines

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Longines och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?