Annons

Patagoniagrundaren skänker bort företaget för att rädda planeten

Miljardären Yvon Chouinard, som grundat det populära klädmärket Patagonia, skänker bort sina aktier i företaget för att tackla klimatkrisen.

”Från och med nu är jorden vår enda aktieägare”, skriver bolaget i ett uttalande.

Ägaren och grundaren av Patagonia Yvon Chouinard.
Ägaren och grundaren av Patagonia Yvon Chouinard.Foto:Matt Rourke, Bebeto Matthews

Den 83-årige miljardären, som grundade Patagonia för 50 år sedan, vill att all framtida vinst ska gå till att rädda planeten. Därför har han donerat 2 procent av aktierna till en stiftelse som ska styra inriktningen, medan resterande 98 procent ska gå till en stiftelse som förvaltar vinsten och skänker den vidare. Bolaget är värderat till 3 miljarder dollar (drygt 32 miljarder kronor), enligt vad TT rapporterar.

”I stället för att ta värde från naturen och omvandla värdet till investerare kommer vi använda värdet Patagonia skapar för att skydda källan till all rikedom”, säger Yvon Chouinard I ett uttalande.

Pengarna ska doneras till ändamål som stävjar klimatkrisen, skyddar natur och biologisk mångfald eller bidrar till hållbara samhällen.

Det var Chouinards intresse för klättring som fick honom att grunda Patagonia 1973, då han började sälja klätterutrustning. Sedan dess har klädmärket fått något av en kultstatus bland friluftsmänniskor och inte minst hipsters. Men trots framgångarna har grundaren aldrig varit bekväm med att ses som en rik företagsledare.

”Jag listades som miljardär i Forbes magazine, och det gjorde mig riktigt förbannad. Jag har inte en miljard dollar på banken, jag kör inte Lexus”, har han tidigare sagt till New York Times.

Det är inte första gången familjen Chouinard eller Patagonia skapar rubriker för sina donationer. Redan på 80-talet såg familjen till att skänka en procent av omsättningen till miljöorganisationer. Över tid har bolaget därmed skänkt 140 miljoner dollar till naturbevarande åtgärder. Nu lär den siffran stiga snabbt.

”Om vi har något hopp kvar om att vi ska ha en välmående planet - och än mindre en blomstrande verksamhet – om 50 år, så kommer det krävas att vi alla gör vad vi kan med de resurser vi har. Det här är vårt sätt att dra ett strå till stacken”, säger Yvon Chouinard.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera