Den 83-årige miljardären, som grundade Patagonia för 50 år sedan, vill att all framtida vinst ska gå till att rädda planeten. Därför har han donerat 2 procent av aktierna till en stiftelse som ska styra inriktningen, medan resterande 98 procent ska gå till en stiftelse som förvaltar vinsten och skänker den vidare. Bolaget är värderat till 3 miljarder dollar (drygt 32 miljarder kronor), enligt vad TT rapporterar.
”I stället för att ta värde från naturen och omvandla värdet till investerare kommer vi använda värdet Patagonia skapar för att skydda källan till all rikedom”, säger Yvon Chouinard I ett uttalande.
Pengarna ska doneras till ändamål som stävjar klimatkrisen, skyddar natur och biologisk mångfald eller bidrar till hållbara samhällen.
Det var Chouinards intresse för klättring som fick honom att grunda Patagonia 1973, då han började sälja klätterutrustning. Sedan dess har klädmärket fått något av en kultstatus bland friluftsmänniskor och inte minst hipsters. Men trots framgångarna har grundaren aldrig varit bekväm med att ses som en rik företagsledare.
”Jag listades som miljardär i Forbes magazine, och det gjorde mig riktigt förbannad. Jag har inte en miljard dollar på banken, jag kör inte Lexus”, har han tidigare sagt till New York Times.
Det är inte första gången familjen Chouinard eller Patagonia skapar rubriker för sina donationer. Redan på 80-talet såg familjen till att skänka en procent av omsättningen till miljöorganisationer. Över tid har bolaget därmed skänkt 140 miljoner dollar till naturbevarande åtgärder. Nu lär den siffran stiga snabbt.
”Om vi har något hopp kvar om att vi ska ha en välmående planet - och än mindre en blomstrande verksamhet – om 50 år, så kommer det krävas att vi alla gör vad vi kan med de resurser vi har. Det här är vårt sätt att dra ett strå till stacken”, säger Yvon Chouinard.