1515
Annons

Parlamentarikern om nya EU-reglerna för fordon: ”Varningsklockorna ringer”

Enbart rena elbilar kan komma att räknas som hållbara när EU sätter spelreglerna för vilka investeringar som är gröna eller inte. Det kan innebära att kapitalet flyr dem som inte ställer om snabbt. ”Det kommer att vara vanskligt för Europas biltillverkare att stå där med sina fossila bilar, för deras aktier kommer inte vara attraktiva”, säger EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (mp). Men Centerpartiets representant i Bryssel hör varningsklockor.

EU-parlamentarikerna Fredrick Federley (c) och Jakop Dalunde (mp).
EU-parlamentarikerna Fredrick Federley (c) och Jakop Dalunde (mp).Foto:Centerpartiet/miljöpartiet

Den så kallade EU-taxonomin, som börjar gälla från och med december 2021, ska utgöra underlaget för vad som klassas som hållbara investeringar på finansmarknaden. Om man kvalar in som grön eller inte har också stor betydelse för vilka företag som kan erhålla investeringsstöd och lån från EIB.

LÄS OCKSÅ EU-läcka: Endast elbilar kommer att räknas som hållbara 2026

En del av detta arbete behandlar hur fordon ska klassificeras.  Enligt läckta dokument kommer enbart rena elbilar räknas som hållbara från 2026.  Bilar som drivs av biobränsle eller gas kommer enligt läckan inte att vara med i taxonomin.

Åsikterna om huruvida detta är bra eller inte går isär. EU-parlamentarikern Fredrick Federley (c) är mycket kritisk till att man exkluderat biobränslen.

”Varningsklockorna ringer. Alla kommer inte att köpa en ny elbil i morgon. Fram till dess måste du kunna köra på något som inte skitar ner. KHar du en bensinbil kan du köra på etanol, har du en dieselbil kan du köra på biodiesel, men de drivmedlen kommer att sluta produceras om de anses lika dåliga som de fossila. Så snart har vi ingen produktion för ingen kommer vilja investera i att bygga såna anläggningar”, säger han och tillägger att detta beslut kan vara kritiskt för hur Sverige lyckas nå 2030-målet för transportsektorn.

”Förhoppningsvis ser vi till att biodrivmedel går att använda. Annars har vi en rejäl uppförsbacke.”

Miljöpartiets Jakop Dalunde ser däremot positivt på uppgifterna om att enbart helelektriska bilar tar plats i taxonomin.

”Långsiktigt är el den enda vägen. Biobaserade drivmedel kommer att vara en viktig del av omställningen. Men de har klimatpåverkan plus att mängden odlingsbar mark är begränsad. Och vi kommer inte klara att använda biobaserat till allt”, säger han.

Europas ledande biltillverkare är redan i full gång med att ställa om mot en eldriven framtid.  Bland annat Volkswagen gick tidigare i veckan ut med att de planerar att ha 70 helelektriska modeller innan 2030, varav flera redan är i produktion. Faktum är att de flesta stora biltillverkarna har en mer eller mindre ambitiös plan på att övergå till att enbart tillverka elfordon. Dalunde tror att taxonomin kan underlätta delar av den resan. 

”Det kommer innebära att en lång rad fordonstillverkare kommer behöva räkna med att om de inte ställer om till 2026 så kommer stora delar av investeringarna att behöva sälja aktier i deras portföljer. Det kommer att vara vanskligt för Europas biltillverkare att stå där med sina fossila bilar, för deras aktier kommer inte vara attraktiva”, säger han och fortsätter: 

”Det kommer också innebära att små och nya tillverkare har lättare att göra en nyemission med hänvisning till hur marknaden ser ut 2026 både för produkterna de vill sälja men också mängden kapital som kommer flöda in till de bolagen”.

Fredrik Federley tror inte att taxonomin är en förutsättning för att driva på elektrifiering av Europas fordonsflotta. Inte heller tror han att ett eventuellt framtida förbud mot fossildrivna fordon är en nödvändighet.

”2026 kommer de flesta nyproducerade bilar drivas av el, och kommit ner i samma prisklass som en fossildriven bil. Så det där händer utan ett förbud. Biltillverkarna har redan bestämt sig”.

LÄS OCKSÅ:
De vill förbjuda diesel- och bensinbilar – i hela EU
Svensk utredning om bensinförbud klar först i sommar
Kalifornien förbjuder bensinbilar: ”Påverkar hela världen” 

Innehåll från CuebidAnnons

Företagen behöver stå bättre rustade inför det ökade cyberhotet

Idag kan alla företag räkna med att utsättas för försök till dataintrång. Hoten förändras ständigt, samtidigt som många verksamheter inte har resurser nog att identifiera ett säkerhetsintrång. Cuebid hjälper företag att undvika mardrömmen att obehöriga kommer in i systemen.

Dataintrång är en attraktiv marknad för cyberbrottslingar. Riskerna är låga, vinsterna goda och motståndet minimalt. Oftast behövs det inte mer än ett användarkonto för att kunna orsaka ett företag stor skada.

– Utsätts man för en attack kan det få en mängd olika konsekvenser. Hela verksamheten kan stängas ner eller information manipuleras på olika sätt. Ofta ställs företagen inför två val – att betala eller lösa det på annat sätt – och oavsett vilket blir det ofta väldigt kostsamt, förklarar Niklas Dahl, vd Cuebid Väst.

Tiden viktig vid intrång

Ju tidigare intrånget uppmärksammas ju större chans att minska skadorna.

– Många attacker sker i samband med högtider då företagen har stängt eller minskad bemanning, förklarar Niklas.

IT-miljöerna har växt snabbt och många företag saknar både resurser i form av tid men även kunskapen som krävs för att hitta intrång och hantera dem snabbt. 

– Det är inte så konstigt att många företag känner en oro och en ovisshet inför hoten om dataintrång. Hoten förändras ständigt och blir fler och fler, menar Niklas.

Övervakning dygnet runt

Genom att vända sig till en extern expert kan man få hjälp att implementera avancerade lager av säkerhetsmekanismer som hela tiden anpassar sig för att hantera det föränderliga hotlandskapet. 

– Vi erbjuder kontinuerlig säkerhetsövervakning, dygnet runt, varje dag året om. Våra algoritmer upptäcker oväntade händelser och kan direkt gå in och isolera problemet så att det inte fortsätter att sprida sig, berättar Thomas Hedströmmer, Cuebidkoncernens säkerhetsarkitekt. 

Varje larm eller åtgärd hanteras av erfarna säkerhetsanalytiker. Det utsatta företaget kontaktas efter en förutbestämd rutin och kan själva bestämma hur de vill gå vidare. Cuebid tar ansvar för att övervaka och kontrollera om något sker och kan agera direkt och på så sätt minimera skadan. 

– Våra kunder kan sova bättre om natten när de vet vi ständigt är där och skyddar verksamheten, säger Thomas Hedströmmer.

Testa säkerheten i din IT-Infrastruktur genom vårt pentest 

Utbildning av anställda en viktig del

Att utbilda sin personal i IT-säkerhet är en annan viktig del. Majoriteten av attackerna initieras av medarbetarna när de till exempel klickar på en länk i ett e-postmeddelande. På Cuebid har man utvecklat en plattform med flera korta utbildningstillfällen.

– Utbildningsplattformen är ett starkt kompletterande erbjudande till våra övriga säkerhetslösningar. Är de anställda uppmärksamma och medvetna om vilka risker som finns stärker det hela företagets it-säkerhet. avslutar Johan Malmberg, koncern-vd Cuebid.

Analyser er IT-miljö med oss

Om Cuebid: 

Sedan 2009 har Cuebid hjälpt över 500 svenska företag att undvika mardrömmen att få ett IT-intrång. Vi är en tjänsteleverantör inom cybersäkerhet, kommunikation, datacenter och molnlösningar.

Läs mer om Cuebid här! 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cuebid och ej en artikel av Dagens industri

Volkswagen utesluter inte börsnotering av batteriverksamhet

Tyska fordonsjätten Volkswagens finanschef Arno Antlitz säger till Reuters att man inte utesluter en börsnotering av sin batteriverksamhet. I nuläget överväger man att ingå olika partnerskap de kommande 1-2 åren som ett första steg.

”Vi utesluter inte en börsnotering av batterienheten, men den finansiella flexibilitet som vi fick idag gör det möjligt för oss att ytterligare stärka vårt arbete inom enbart batterier. Sedan kommer vi att överväga att lägga till strategiska partners senare”, sade Antlitz till Reuters.

Vidare avfärdade Antlitz att dagens börsnotering av Porsche kommer leda till en notering av Audi. Istället kommer fokus ligga på en eventuell notering av batteriverksamheten. 

Volkswagen har avsatt 20 miljarder euro för investeringar i dess batteriverksamhet.

Arno Antlitz sade också att han förväntar sig att chipbristen består in i 2024.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera