Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Pandemin kastar om spelplanen för börsjättarna

Hållbarhetsarbetet under pandemin har gått bättre än förväntan, enligt en ny enkät med 20 svenska storföretag.

Foto:TT

Pandemin har inte slagit lika hårt mot bolagens hållbarhetsarbete som många fruktade för ett år sedan. Det visar en ny enkät gjord av Aktuell Hållbarhet och Dagens industri, riktad till 20 av Sveriges största börsbolag.

När samma enkät genomfördes för ganska exakt ett år sedan rankade bolagen risken att för negativ påverkan på hållbarhet som 2,55 på en femgradig skala från mycket liten risk till mycket hög risk. I dag är den genomsnittliga bedömningen av hur mycket covidpandemin faktiskt påverkat hållbarhetsarbetet 2,05, det vill säga ”Lite”.

Flera av företagen vittnar också om att det senaste årets utmaningar inte bara påverkat hållbarhetsarbetet negativt, utan lyfter även fram fördelar för hållbarhetsarbetet. Elekta EKTA B -1,79% Dagens utveckling , som tillverkar radioterapiutrustning för cancervård, säger till exempel att krisen på ett positivt sätt påverkat hållbarhetsarbetet genom att alla funktioner tvingats lära sig vara agila och vara förberedda på att ställa om verksamheter i hög takt.

”Till exempel handlar det om att vi blir mer och mer digitala. Det har bland annat medfört stora sänkningar av vårt klimatavtryck, framför allt från resor och till viss del i våra scope 2-utsläpp”, berättar Lisa Hjalmarsson Global Sustainability Manager på Elekta.

Den negativa påverkan som covidpandemin haft på Elektas hållbarhetsarbete handlar främst om att vissa hållbarhetsrelaterade aktiviteter inte kunnat genomdrivas i önskad takt, främst samarbeten med partners och leverantörer som påverkats av krisen.

Men även om oron för bakslag i närtid lagt sig så visar de nya svaren att allt fler företag börjat oroa sig för långsiktigt negativa konsekvenser av pandemin. 

På frågan ”Hur stor är risken att coronakrisen påverkar ert arbete på lång sikt” har flera företag höjt sina riskbedömningar.

Ett stort investmentbolag som vill vara anonymt har till exempel i år höjt sin bedömning från fjolårets ”låg risk” till ”hög risk” när det gäller hur covid kommer att påverka hållbarhetsarbetet på sikt. Bolaget ser bland annat hållbarhetsrisker för portföljbolagen samt en risk att portföljbolagen på grund av pandemin inte fullt ut ska lyckas ta tillvara på de möjligheter till värdeskapande som kommer från omställningen mot ett hållbart samhälle.

Ett annat företag som ser risker för en långsiktig påverkan är Fenix Outdoor FOI B -1,39% Dagens utveckling , som bland annat äger varumärkena Fjällräven, Naturkompaniet, Tierra och Primus. Fenix Outdoors hållbarhetschef Aki Bode menar att covidkrisen kan få långsiktiga negativa effekter på företagets proaktiva hållbarhetsarbete mot underleverantörer ute i världen. På frågan om långsiktiga risker väljer han ”hög risk”, fyra av fem.

”De effekter vi hittills kan se av pandemin på vårt hållbarhetsarbete är att vi inte kan engagera oss så mycket som planerat i våra underleverantörer”, säger han. 

Om pandemin fortsätter, till år 2022 eller längre, menar Aiko Bode att vissa hållbarhetsmål kopplade till leverantörsarbetet kan komma att påverkas negativt.

”För att nå våra mål som är satta utifrån Agenda 2030 så behöver vi interagera mer och skapa mer utbyte med våra leverantörer. Om pandemin fortsätter bortom 2022 så kommer vi att halka efter inom ett antal mål som vi satt upp”, säger han.

Flera av de tillfrågade hållbarhetscheferna ser dock positiva effekter på näringslivet hållbarhetsarbete i stort. 

”Under föregående år gjordes stora energi- och klimatbesparingar, världens koldioxidutsläpp minskade i linje med vad de behöver göra för att vi ska nå Paris-avtalet. Flera av dessa besparingar kan säkerligen vidmakthållas framåt då vi tvingats hitta nya lösningar, till exempel kring resor”, säger Castellums hållbarhetschef, Filip Elland.

Av de tillfrågade 20 företagen var det bara ett företag som uppgav att de permitterat hållbarhetspersonal. I det specifika fallet handlade det om tre personer som fått korttidspermittering. Flera andra företag uppgav att de haft omfattande permitteringar, men att just hållbarhetspersonalen fick jobba på som vanligt.

Prenumerera på nyhetsbrevet Hållbart näringsliv här


Innehåll från GROHEAnnons

Så ska GROHE ta ledartröjan inom hållbarhet

Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE.
Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE.

De ska bli sanitetsleverantören som tar taktpinnen och driver hållbarhetsfrågan framåt i industrin. Målet är glasklart och vägen dit tydlig. Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE AG ringar in bristen på industriellt ledarskap och uppmanar nu branschen till att hitta nya sätt att öka takten i hållbarhetsarbetet.

Sanitetsleverantören GROHE har en gedigen historia av hållbarhetsarbete. I över 20 år har de arbetat aktivt för att göra hållbarhet till grundbulten i verksamheten och affärsmodellen. Men på vilket sätt gör GROHE detta? Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE berättar om hur företagets hållbarhetsarbete bryter ny mark.  

– Hållbarhetsperspektivet är bärande i allt vi gör. Vår väg framåt är att ständigt spänna bågen hårdare i hållbarhetsarbetet genom att dagligen gjuta samman design och kvalitet på ett smartare sätt för att minska vårt ekologiska fotavtryck, säger Jonas Brennwald och fortsätter:

– Vi arbetar också aktivt med folkbildning genom kampanjer där vi vill sprida kunskap och insikter om hur svenskarnas relation till vatten egentligen ser ut. Och sedan ytterligare med initiativ som ”Mindre plast”, där vi hittills har besparat miljön över 24,5 miljoner produktförpackningar i plast, står vi stadiga i vår tro att det är en rimlig ambition att göra anspråk på ledartröjan i branschen när det kommer till hållbarhet. 

Flertalet åtgärder som skapar resultat

Vidare har GROHE haft som mål att bli först ut i branschen med att nå en koldioxidneutral produktion. Att milstolpen nåddes under 2020 är ett resultat av flera insatser. Genom den digitala plattformen GROHE X avslöjas nästa stora steg i deras hållbarhetsresa och uppmanar branschen att följa deras väg.

– Vi har ett ansvar gentemot kommande generationer och miljön. Eftersom byggsektorn står för mer än 50 procent av den globala materialförbrukningen måste vi sträva efter en rejäl minskning av vår förbrukning av nya resurser. Vi måste stoppa överkonsumtionen och sluta med den linjära Take-Make-Waste-modellen, säger Jonas Brennwald.

Tidiga med hållbar produktstandard

Därför beslutade GROHE att bli ett av de allra första varumärkena inom sanitetsbranschen att använda Cradle to Cradle Certified® produktstandard. Med Cradle to Cradle-modellen, till skillnad från den linjära, tillverkas produkten på ett sätt att komponenterna i slutet av dess livslängd kan användas för att skapa nya produkter. Vilket drastiskt minskar mängden nya resurser. Fyra av GROHE:s produkter är nu Cradle to Cradle Certified® på guldnivå. 

– Detta är en milstolpe vi är mycket stolta över. Och också relevant för våra affärspartners inom sektorn för grön byggnad. Vi behöver produktlösningar som blickar framåt och våra prisbelönta produkter är ett bevis på att vi är på rätt väg. Förutom vatten- och energibesparande teknik är produkter som GROHE Blue banbrytande. Vattensystemet gör det möjligt för konsumenter att aktivt minska sitt avtryck – en familj på fyra kan spara upp till 800 plastflaskor per år, avslutar Jonas Brennwald.

Läs mer om GROHE:s hållbarhetsmål här.

Om GROHE

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter. Under de senaste 10 åren har GROHE:s framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser. 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen.

 

Mer från GROHE

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GROHE och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?