1515

Örnsköldsvik får miljardinvestering i fossilfri sjöfart

Förberedelserna för Sveriges första anläggning för storskalig produktion av förnybar elektrometanol till sjöfarten är i full gång. Företaget Flagship One har lämnat in en ansökan om miljötillstånd för sin första stora fabrik i Örnsköldsvik. Målet är att bygget som beräknas kosta 1,5 miljarder kronor ska komma igång under våren 2022.

Illustration av den nya anläggning för produktion av förnybar e-metanol som planeras invid Övik Energis kraftvärmeverk i Örnsköldsvik.
Illustration av den nya anläggning för produktion av förnybar e-metanol som planeras invid Övik Energis kraftvärmeverk i Örnsköldsvik.

”Projektet rullar på helt enligt plan. Senaste viktiga milstolpen är att vi nyligen lämnade in ansökan om miljötillstånd hos Mark- och miljödomstolen i Umeå. Vi är mycket optimistiska om att det kommer att beviljas, bland annat med tanke på att anläggningen byggs på en plats där det i dag bedrivs energiverksamhet i industriell skala”, säger Claes Fredriksson, vd och grundare av Liquid Wind.

Di har tidigare rapporterat om det Göteborgsbaserade teknikföretaget. Det startades 2017 med målet att bygga ett stort antal anläggningar som producerar förnybara elektrobränslen tillverkade av vätgas och infångad koldioxid. Målet är att dessa flytande klimatneutrala bränslen ska ersätta fossila bränslen inom framför allt sjöfarten. 

”Omställningen till förnybar energi är brådskande. Världens sjöfart använder idag 350 miljoner ton fossilt bränsle per år. Med e-metanol som ersättning till dagens fossila bränslen kommer koldioxidutsläppen minska med över 90 procent”, säger Claes Fredriksson.

Tyska jättarna Siemens Energy och Uniper liksom svenska Alfa Laval ALFA +1,69% Dagens utveckling är bland de storföretag som visat aktivt intresse för den svenska energiutmanaren och gick tidigare i år in som delägare efter en finansieringsrunda där Liquid Wind fick in motsvarande cirka 40 Mkr.  

Och den första anläggningen är alltså tänkt att uppföras i Örnsköldsvik. Det ska enligt planerna byggas i anslutning till Hörneborgsverket, ett kraftvärmeverk ägt av det kommunala energibolaget Övik Energi. 

Claes Fredriksson, vd och grundare av Liquid Wind.
Claes Fredriksson, vd och grundare av Liquid Wind.

Det är Flagship One, ett dotterbolag till Liquid Wind, som ansökt om miljötillstånd för och planerar att bygga Sveriges första produktionsanläggning av elektro-metanol. 

Tekniken innebär att förnybar el från ny vindkraft omvandlas till fartygsbränsle. För detta framställs grön vätgas som kombineras med återvunnen biogen koldioxid från kraftvärmeverket, vilket enligt Liquid Wind gör att elektro-metanolen är både förnybar och fossilfri. 

Ambitionen är att börja byggnationen redan under våren 2022 och att produktionen ska starta 2024. Den årliga produktionskapaciteten planeras bli 50.000 ton elektro-metanol.

För att planerna ska gå i lås krävs dock först ett godkänt miljötillstånd. 

”Vi hoppas på en effektiv och smidig tillståndsprocess för att kunna hålla tidplanen för start av leverans av elektro-metanol till de rederier som vi för dialog med”, säger Thomas Nilsson, projektledare för Flagship One.

Vid sidan av tillståndsprocessen pågår arbetet med att säkra såväl finansiering som leveranskontrakt med kunder. 

”Intresset är stort och vi siktar på att ha allt på plats i god tid för att klara vår ambitiösa tidsplan”, säger Claes Fredriksson.

Och Liquid Wind har samtidigt påbörjat planeringen för en andra produktionsanläggning, även denna en investering i miljardklassen. 

”Målet är att komma igång på allvar med tvåan, eller Flagship Two, efter jul”, säger Claes Fredriksson, utan att vilja avslöja tänkt lokalisering eller andra detaljer.

 


Innehåll från Siemens HealthcareAnnons

Smart teknologi minskar vårdskulden, ökar tillgängligheten till specialisterna och förbättrar vården

Fredrik Gustafsson, chef för affärsområdet Digital Hälsa Siemens Healthineers.
Fredrik Gustafsson, chef för affärsområdet Digital Hälsa Siemens Healthineers.

Den demografiska utvecklingen tillsammans med den uppbyggda vårdskulden från pandemin gör nu att vården måste hitta nya smarta digitala lösningar som underlättar vårdarbetet. Med hjälp av innovativa lösningar, som exempelvis fjärrstyrd utrusning för bilddiagnostik, kan patienter få ökad tillgänglighet till specialisterna och vården effektivisera sitt arbete. 

Det finns idag en stor diskrepans i samhället som påverkar vården. Invånare över 80 år kommer att öka kraftigt under de närmaste åren, samtidigt som antalet förvärvsarbetande kommer att vara i stort sett oförändrat. 

– Det medför en stor utmaning att finansiera ett ökat vårdbehov, med kraftigt ökande sjukvårdskostnader, då de äldre står för en stor del av de kroniska åkommorna som belastar sjukvården stort. Dessutom har många delar av vården brist på utbildad personal. Vården kan inte längre jobba snabbare utan måste jobba smartare och ta hjälp av innovativa digitala lösningar som effektiviserar arbetet och gör det möjligt för vårdpersonalen att få mer patienttid, säger Fredrik Gustafsson, chef för affärsområdet Digital Hälsa Siemens Healthineers.

Digitalisering ger ökad tillgänglighet

Med Siemens Healthineers tekniska lösning för fjärrstyrning av röntgenutrustning, Syngo Virtual Cockpit, kan vården nu öka tillgängligheten till specialisterna genom att undersökningarna kan göras på distans. 

– Radiologer är idag en bristvara, och samtidigt är röntgen en central del i diagnostikkedjan. Syngo Virtual Cockpit gör det möjligt att fjärrstyra röntgenutrustning och en specialist kan stötta upp till tre undersökningar samtidigt på olika orter. Det medför en ökad tillgång till specialister och bättre utnyttjande av dyr utrustning utan att behöva anställa fler, förklarar Fredrik Gustafsson. 

Minskade kostnader och bättre utnyttjande av personal

Komplexa skanningar kan göras på vilken plats som helst, när som helst, med virtuellt stöd från erfarna kollegor. Sjukvårdstjänster blir mer tillgängliga när patienter inte behöver resa långa sträckor och väntelistor blir kortare när stöd för avancerade undersökningar finns på distans. Tack vare Syngo Virtual Cockpit kan idag exempelvis Region Norrbotten, som verkar över ett stort geografiskt område, erbjuda sina invånare i både Piteå och Kalix tillgång till MR-undersökningar. Det nya arbetssättet med fjärrstyrda undersökningar ger minskade resekostnader och bättre utnyttjande av personalen.

– En viktig del i digitaliseringen är att skapa tillgång till lika vård. Att se till att exempelvis en strokepatient snabbt kan undersökas med rätt utrustning medför både kostnadsbesparingar för vård och samhälle och minskat lidande för patienten. Vi på Siemens Healthineers arbetar med digitala lösningar för modern sjukvård. Våra kunder kan dra nytta av vår storlek, vår internationella kompetens och snabba innovationstakt säger Fredrik Gustafsson. 

Om Siemens Healthineers
Med över 66 000 anställda i mer än 70 länder och över 120 års erfarenhet förnyar och formar vi vårdens framtid tillsammans med vårdgivarna. Mer än 240 000 patienter kommer i kontakt med våra lösningar, varje timme! Vi möjliggör ökad precisionsmedicin, förändrad vårdleverans och förbättrad patientupplevelse genom digitalisering och hjälper vårdgivare skapa mervärde.

Läs mer på siemens-healthineers.com/se 

Läs mer om Syngo Virtual Cockpit i Norrbotten här.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Siemens Healthcare och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?