Annons

Örnsköldsvik får miljardinvestering i fossilfri sjöfart

Förberedelserna för Sveriges första anläggning för storskalig produktion av förnybar elektrometanol till sjöfarten är i full gång. Företaget Flagship One har lämnat in en ansökan om miljötillstånd för sin första stora fabrik i Örnsköldsvik. Målet är att bygget som beräknas kosta 1,5 miljarder kronor ska komma igång under våren 2022.

Illustration av den nya anläggning för produktion av förnybar e-metanol som planeras invid Övik Energis kraftvärmeverk i Örnsköldsvik.
Illustration av den nya anläggning för produktion av förnybar e-metanol som planeras invid Övik Energis kraftvärmeverk i Örnsköldsvik.

”Projektet rullar på helt enligt plan. Senaste viktiga milstolpen är att vi nyligen lämnade in ansökan om miljötillstånd hos Mark- och miljödomstolen i Umeå. Vi är mycket optimistiska om att det kommer att beviljas, bland annat med tanke på att anläggningen byggs på en plats där det i dag bedrivs energiverksamhet i industriell skala”, säger Claes Fredriksson, vd och grundare av Liquid Wind.

Di har tidigare rapporterat om det Göteborgsbaserade teknikföretaget. Det startades 2017 med målet att bygga ett stort antal anläggningar som producerar förnybara elektrobränslen tillverkade av vätgas och infångad koldioxid. Målet är att dessa flytande klimatneutrala bränslen ska ersätta fossila bränslen inom framför allt sjöfarten. 

”Omställningen till förnybar energi är brådskande. Världens sjöfart använder idag 350 miljoner ton fossilt bränsle per år. Med e-metanol som ersättning till dagens fossila bränslen kommer koldioxidutsläppen minska med över 90 procent”, säger Claes Fredriksson.

Tyska jättarna Siemens Energy och Uniper liksom svenska Alfa Laval ALFA +1,44% Dagens utveckling är bland de storföretag som visat aktivt intresse för den svenska energiutmanaren och gick tidigare i år in som delägare efter en finansieringsrunda där Liquid Wind fick in motsvarande cirka 40 Mkr.  

Och den första anläggningen är alltså tänkt att uppföras i Örnsköldsvik. Det ska enligt planerna byggas i anslutning till Hörneborgsverket, ett kraftvärmeverk ägt av det kommunala energibolaget Övik Energi. 

Claes Fredriksson, vd och grundare av Liquid Wind.
Claes Fredriksson, vd och grundare av Liquid Wind.

Det är Flagship One, ett dotterbolag till Liquid Wind, som ansökt om miljötillstånd för och planerar att bygga Sveriges första produktionsanläggning av elektro-metanol. 

Tekniken innebär att förnybar el från ny vindkraft omvandlas till fartygsbränsle. För detta framställs grön vätgas som kombineras med återvunnen biogen koldioxid från kraftvärmeverket, vilket enligt Liquid Wind gör att elektro-metanolen är både förnybar och fossilfri. 

Ambitionen är att börja byggnationen redan under våren 2022 och att produktionen ska starta 2024. Den årliga produktionskapaciteten planeras bli 50.000 ton elektro-metanol.

För att planerna ska gå i lås krävs dock först ett godkänt miljötillstånd. 

”Vi hoppas på en effektiv och smidig tillståndsprocess för att kunna hålla tidplanen för start av leverans av elektro-metanol till de rederier som vi för dialog med”, säger Thomas Nilsson, projektledare för Flagship One.

Vid sidan av tillståndsprocessen pågår arbetet med att säkra såväl finansiering som leveranskontrakt med kunder. 

”Intresset är stort och vi siktar på att ha allt på plats i god tid för att klara vår ambitiösa tidsplan”, säger Claes Fredriksson.

Och Liquid Wind har samtidigt påbörjat planeringen för en andra produktionsanläggning, även denna en investering i miljardklassen. 

”Målet är att komma igång på allvar med tvåan, eller Flagship Two, efter jul”, säger Claes Fredriksson, utan att vilja avslöja tänkt lokalisering eller andra detaljer.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera