Annons
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Oklart vilka klimatkrav SAS måste uppfylla

Flygbolaget SAS får upp till 5 miljarder kronor i kapitaltillskott av staten. Enligt regeringen är pengarna kopplade till klimatkrav, men det är oklart hur kraven ser ut.

Foto:Johan Nilsson/TT

När franska staten ställde upp med ett stödpaket till Air France-KLM värt cirka 70 miljarder kronor villkorades miljarderna med tuffa miljökrav. Flygbolaget får bland annat inte flyga på sträckor som tar mindre än 2 timmar och 30 minuter att avverka med tåg och bolagets koldioxidutsläpp ska halveras till 2030. Liknande krav ställde den österrikiska regeringen när den utlovade miljardstöd till flygbolaget Austrian Airlines.

När regeringen och samarbetspartierna Centern och Liberalerna på måndagen lade fram planerna på ett kapitaltillskott till SAS fanns inga sådana detaljerade klimatkrav med. 

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) förklarade att SAS måste minska utsläpp, men hur det ska till sade han inte:

”Bolaget måste minska sina utsläpp och det måste göras tydligt och i linje med vad Parisavtalet kräver. Utsläppen måste minska väldigt tydligt och det snabbt.”

Di:s Magnus Dagel: Staten kastar bra pengar efter dåliga 

Mer exakt vilka klimatkrav SAS ska uppfylla kommer att förhandlas fram med övriga storägare, samtidigt med förhandlingarna om de ekonomiska villkoren. 

”Jag kan inte föregripa de samtalen men där kommer Sverige driva på för att det ska vara kvantifierade, tydliga och hårda mål som ligger i linje med Parisavtalet”, säger Per Bolund. 

I en kommande intervju i magasinet Aktuell Hållbarhet berättar SAS hållbarhetschef Lars Andersen Resare om hur krisen påverkat SAS hållbarhetsarbete och om hur återhämtningen för flyget kan komma att se ut. 

”En mer hållbar omstart för oss på SAS handlar främst om förnybara bränslen, effektivare flygplan, samarbete kring effektivare luftrum och på längre sikt elflygplan. När vi startar upp igen kommer vi att kunna vara betydligt mer klimateffektiva då vi sätter in de mest energieffektiva flygplanen först. De nya flygplanen är cirka 18 procent mer energieffektiva än de flygplan som ersätts i den flygplansförnyelse som pågår på SAS”, säger Lars Andersen Resare till Aktuell Hållbarhet. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?