Annons
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Ökat intresse för basinkomst – Sverige sticker ut

Basinkomst eller medborgarlön, som kan vara en pusselbit i omställningen till en hållbar utveckling, har nu börjat debatteras i hela världen sedan coronapandemin förändrat den politiska och ekonomiska spelplanen. 

Foto:Henrik Montgomery/TT

Det säger Simon Birnbaum, docent vid Södertörns högskola och forskare vid Institutet för framtidsstudier, till Aktuell Hållbarhet. 

I en ny bok analyserar han och andra forskare aktuella basinkomst-experiment i Finland och Nederländerna. En av slutsatserna i boken är att positiva resultat från experiment inte är någon garanti för ett genomförande. 

I Finland publicerades i våras resultatet av en tvåårig studie. Simon Birnbaum konstaterar att synen på basinkomst skiljer sig åt mellan Sverige och Finland. I Finland har frågan varit etablerad i mainstreamdebatt och det har funnits seriösa och fullt finansierade förslag. Det kan delvis ha att göra med hur diskussionen har förts.

”I Finland kretsar diskussionen mycket kring basinkomst som ett instrument för att främja sysselsättning, få bort olika typer av fattigdomsfällor, olika problematiska incitament, olika typer av hinder för aktivitet och arbete. Medan i Sverige kanske frågan mer förknippats med det motsatta, det har funnits debattörer som har drivit medborgarlön som en väg att förverkliga någon slags ”rätt till lättja” och den typen av idéer”, säger Simon Birnbaum till Aktuell Hållbarhet.

Undersökningar visar enligt honom också att européerna är övervägande positiva till basinkomst – utom i Sverige som sticker ut med en övervägande negativ befolkning.

Innehåll från Dun & BradstreetAnnons

Nya möjligheter till tillväxt i föränderliga tider

När världen står inför ekonomisk turbulens behöver företag se till att de är väl positionerade för att klara utmaningarna. Genom att ha rätt data och använda den på rätt sätt, kan du öka värdet på den och bli mer motståndskraftig inför framtiden. Då kan ditt företag inte bara överleva de kommande månaderna och åren, utan också frodas.

Bli datadriven idag – ta smarta beslut och öka lönsamheten b2b och b2c 

Rätt data är en viktig del av alla beslutsprocesser. Den kan hjälpa dig att identifiera vilka steg du bör ta för att fatta bra beslut och för att bygga motståndskraft i oförutsägbara tider.  

– Men att arbeta datadrivet och förvandla sin data till en strategisk tillgång är ett långsiktigt arbete. Grundjobbet är oerhört viktigt och det går inte att hoppa över steg. Om du börjar automatisera med dåliga data kommer både vinst och tillväxt att utebli, säger Peter Verduin, regionchef för Norden och Baltikum på Dun & Bradstreet. 

Peter Verduin, regionchef för Norden och Baltikum på Dun & Bradstreet.
Peter Verduin, regionchef för Norden och Baltikum på Dun & Bradstreet.

Minska risker och maxa möjligheter 

Dun & Bradstreet har hjälpt företag att växa och nå framgång med hjälp av företags- och konsumentdata, samt analys och datadrivna lösningar i närmare 200 år. Deras data-, statistik- och AI-drivna plattformar ger kunder möjlighet att fatta smartare beslut, vilket i sin tur skapar konkurrensfördelar.

– Data och analys är viktiga verktyg. Det hjälper oss att förutse vad som kan hända och – ännu viktigare – att planera hur vi ska reagera på förändringar. Det vill säga att vi kan både maximera möjligheter och minska risker, säger Peter Verduin. 

– På så vis kan du bygga in en flexibilitet och stärka företagets motståndskraft inför en oförutsägbar framtid. Det i sin tur ökar förmågan att anpassa verksamheten till nya förutsättningar. 

Hitta lösningar i osäkra tider

Den globala pandemin, kriget i Ukraina, med en stigande inflation som följd, har lett till att många företagsägare och chefer står inför nya utmaningar som behöver pålitliga lösningar.

– Då är det viktigt att ta stöd av data, både för att identifiera problemområden och hitta alternativa lösningar. Motståndskraft handlar om att vara proaktiv i hur du förbereder dig för det oväntade. Rätt data kan också hjälpa företag att identifiera nya marknader och nya möjligheter, säger Peter Verduin.  

Till exempel har kriget i Ukraina skapat ett nytt behov av att förstå leveranskedjan hos företaget – inte bara vem som är leverantören utan även leverantörens leverantör och deras underleverantörer. 

– Det handlar om att skydda ditt företag genom att ha synlighet i realtid och information om vem du gör affärer med. Med hjälp av onlinedata och AI kan vi hjälpa våra kunder att visualisera hela leverantörsnätverken. På så vis kan du lättare analysera risker och ligga steget före. Det gör dig mer agil, vilket också skapar nya möjligheter. 

Data och analys kan också användas som stöd i finansiell planering. 

– I en lågkonjunktur är budgetarna ofta snäva och det är viktigare än någonsin att arbeta datadrivet och ha hög precision i sina modeller. Det ger mindre spill i datamängden och därmed en större säkerhet. Det gör det lättare att vara noggrann och med det mer effektiv och framgångsrik, säger Peter Verduin. 

Ta del av innehållet från Dun & Bradstreets evenemang Power of Data då ledande experter delade med sig av sina insikter och spaningar. 

Mer från Dun & Bradstreet

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dun & Bradstreet och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera