1515

Ojämn boom: Noll elbilar sålda i flera kommuner hittills i år

I storstadskommuner med hög snittinkomst säljs flest elbilar. Sett till befolkningsmängden hamnar Danderyd i topp med 430 stycken hittills i år. 

 ”Det mest iögonfallande är att det finns vissa kommuner där ingen köper elbilar”, säger Jonny Lindén, vd på bilplattformen Blipp som har tagit fram statistiken.

Jonny Lindén, vd på Blipp.
Jonny Lindén, vd på Blipp.

Elbilsförsäljningen är ojämnt fördelad i Sverige, visar statistik som bilförsäljningsplattformen Blipp har tagit fram via fordonsdatabasen Vroom.

Undersökningen omfattar de 30.018 nya och begagnade elbilar som har sålts i Sverige hittills i år. I förhållande till folkmängden har flest sålts i Danderyd, Solna, Nacka, Vellinge och i Södertälje.

I absoluta tal har flest elbilar sålts i Stockholm med 4.470 stycken. I Göteborg är motsvarande siffra 1.613 och i Malmö 959. I bottenskiktet dominerar glest befolkade kommuner i Sverige. 

I vissa kommuner, däribland Södertälje, dras siffrorna upp av förmånsbilar som är registrerade på företagen i kommunen.

”Men tendensen är ändå tydlig. Det mest iögonfallande är att det finns vissa kommuner där ingen köper elbilar. Det är storstäderna som utmärker sig”, säger Jonny Lindén som är vd på Blipp.

Först på plats 43 återfinns en kommun i norra halvan av Sverige, Åre, med 39 sålda elbilar. I sju norrländska kommuner har ingen elbil sålts under 2021.

Blipp och Vroom har inte fokuserat på orsaker till att fördelningen ser ut som den gör, men Jonny Lindén lyfter fram ett antal möjliga skäl utöver inkomstnivåerna.

”Det kan handla om kunskap och att avstånden är större i vissa kommuner samtidigt som infrastrukturen inte är så välutbyggd. Många har räckviddsångest”, säger han.

Hans intryck är också att mycket av informationen om elbilar sprids via nätverk, eller ”word of mouth”.

”Jag tror att elbilar är något som växer i kvadrat. De som har elbilar säljer själva in konceptet till vänner, grannar och kollegor. Det blir inte riktigt samma sak i glesbygden. Om ingen har köpt en elbil så pratas det inte heller om elbilar”, säger han.

Elbilar har generellt ett högre inköpspris än bilar med andra drivmedel. Att fler begagnade elbilar – och av fler märken – nu börjar komma ut till försäljning tror Jonny Lindén därför kommer att leda till en större spridning.

”Alla har inte råd att köpa en ny elbil för en halv miljon kronor. Men när de är begagnade och kostar 250.000-300.000 kronor blir målgruppen mycket större”, säger han.

Antal sålda elbilar i kommunerna med flest antal elbilar sålda per invånare under 2021:

Danderyd – 430 stycken
Solna – 846 stycken
Nacka – 761 stycken
Vellinge – 250 stycken
Södertälje – 629 stycken
Lund – 785 stycken
Mölndal – 408 stycken
Kungsbacka – 464 stycken
Sollentuna – 374 stycken
Båstad – 76 stycken

I sju kommuner har inte en enda elbil sålts under 2021:

Norsjö
Malå
Sorsele
Dorotea
Vilhelmina
Arvidsjaur
Överkalix


Innehåll från PegasystemsAnnons

Så hjälper Pegasystems företag att genomföra en digital transformation: ”Fånga den värdeskapande processen”

Sofie Bergbom, Sales Director på Pegasystems.
Sofie Bergbom, Sales Director på Pegasystems.

För att överleva och gå stärkt ur den pågående digitaliseringen måste företag fokusera på att digitalisera sin värdeskapande process.

– Det är inte längre ”business as usual”. Den omstöpning som nu pågår och den konkurrenssituation som de flesta bolagen har gör att de måste förändras oerhört mycket snabbare än tidigare. Det kan vi hjälpa dem att göra med vår plattform, säger Sofie Bergbom, Sales Director på Pegasystems. 

Att ha effektiva informationssystem blir allt viktigare i alla verksamheter. Pegasystems har utvecklat en skalbar och innovativ plattform med ”low-code” som i dag används för att hjälpa ledande företag att snabbt lösa komplexa problem och dessutom att göra dem beredda på oväntade och snabba förändringar. 

Pegas plattform gör det också möjligt att automatisera klassiska affärsprocesser, förbättra marknadsföring och med hjälp av AI förbättra kundhantering och lyfta den till en helt ny nivå.

– Det handlar om att få ut ett ökat värde i sina processer på kortare tid, som till exempel Time To Market. Då krävs en snabbare omställning och en flexibilitet för att kunna möta de ständigt ökade kraven som man ibland inte ens vet hur de kommer att se ut, förklarar Sofie Bergbom. 

Pega jobbar nära partners

Pega har funnits i Norden i mer än tio år. För närvarande har man över 40 egna medarbetare men man jobbar också nära sina partners, inom bland annat sälj, leverans och customer success. 

Mårten Nilsson är Director Solutions Strategist Manufacturing på Pega.

– Kan vi fånga den värdeskapande processen i ett företag som vill digitaliseras så kan vi med vår teknik orkestrera människorna och IT-systemen som ska hjälpa till. Då får vi en effektiv digital transformation med en väldig operationell effektivitet eftersom vi bara pratar bara med IT-systemen när de behövs och bara involvera de människor som behövs, säger han.

Begreppet ”low code” är centralt i Pegas strategi.

– Det innebär att man mycket bredare förankrar projekt och låter IT-avdelningen direkt samarbeta med affärsägarna runt utveckling, testning och utrullning av applikationer. Det gör att utveckling och förändring av system blir mycket lättare och problemet med att applikationer ofta känns gamla redan när de rullas ut försvinner, förklarar Mårten Nilsson.

Pega hjälpte Sveriges a-kassor

Pega jobbar i dag med ledande företag inom många sektorer, som bank och finans men också myndigheter. 

När Sveriges a-kassor behövde förbättra tjänsterna till medlemmarna och skapa en mer effektiv och korrekt ärendehanteringsprocess, byggde man ett partnerskap med Pega. 

Nu är de olika a-kassorna förenade i en sammanhållen IT-plattform som möjliggör återanvändning och specialisering mellan a-kassorna, rättssäkerhet och förutsägbarhet samt en web-baserad, digital upplevelse för såväl medlemmar som administratörer. Den möjliggörande digitala infrastrukturen, där medlemmarna satts i centrum, fungerar som stöd för kundtjänsten, betalningarna, portalerna och ärendena, och förenar de 25 a-kassorna till en gemensam vy och en sanning.

– Med Pega kan Sveriges 25 a-kassor stötta och hjälpa medborgarna snabbare och personligare i en svår tid. Samtidigt som tid frigörs för handläggarna kan man ta ägarskap för förändringar utan att ta in extern hjälp, säger Tomas Eriksson, CEO på Sveriges a-kassor. 

Läs mer på www.pega.com

Mer från Pegasystems

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pegasystems och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?