1515

Oatly backar Linkedin för hållbarhet

Ny plattform ska göra det enklare för företag att dela hållbarhetsinformation med varandra. Målet är öka transparens mellan företag samt att förenkla rapporteringsarbete.

Worldfavor Transparency låter företag dela hållbarhetsinformation.
Worldfavor Transparency låter företag dela hållbarhetsinformation.Foto:Hossein Salmanzadeh/TT

Under onsdagen lanserade det svenska startupbolaget Worldfavor tjänsten Worldfavor Transparency, en plattform där företag kan bygga nätverk och dela hållbarhetsinformation med varandra, investerare, banker eller andra aktörer. 

”Genom att företagen visar transparens gällande hållbarhet och visar positiv och negativ påverkan kan vi bli mer hållbara. Utan transparens är det svårt att jobba med hållbarhet. Företagen har en stor påverkan, genom sin leverantörskedja, distributionskedja och finansiering. Om vi vet mer kan vi lättare göra de rätta valen”, säger Worldfavors vd Andreas Liljendahl.

På plattformen, som kan liknas vid ett Linkedin för hållbarhetsinformation, kan företag i alla storlekar dela med sig av sin ESG-data och ta del av andras. Detta underlättar rapporteringsarbetet företagen emellan, då hållbarhetsinformation inte behöver samlas in från de olika företagen utan finns tillgänglig direkt i plattformen.

Andreas Liljendahl, vd på Worldfavor.
Andreas Liljendahl, vd på Worldfavor.Foto:Noel Edling

”I dag så är det ett fåtal bolag, ofta modell större, som gör en hållbarhetsredovisning och man väljer lite själv vad man skriver. Utan en standardisering och att all information är samlad på samma ställe är det svårt att få inblick i ett företag och göra jämförelser”, säger han. 

Företagen kan själv välja vilken data de vill dela med sig av, se vilka företag som tagit del av deras data och även bjuda in företag, som inte använder Worldfavor, att ta del av deras hållbarhetsdata. 

Målet med plattformen är att företag ska var transparenta med sin ESG-information och vilja dela med sig, säger Andreas Liljendahl.

”Vi vill skapa en volym av bolag som är öppna och transparenta. Målet är att inom tre år ha en miljon bolag inom plattformen”.

I samband med lanseringen har ett antal företag gått in som huvudsponsorer, däribland Oatly, Danske Bank och Grant Thornton. De kommer att stödja initiativet genom att uppmana andra företag att också dela sin hållbarhetsinformation via plattformen.

 

 

 

 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?