1515
Annons

Nytt verktyg håller koll på kommunens utsläpp

Sveriges klimatomställning går för långsamt, men skillnaderna är stora i olika delar av landet. Den nya sajten Klimatkollen.se ska göra det enklare att följa utvecklingen i varje kommun - med förhoppningen att det ska sätta fart på medborgare, näringsliv och politiker.

”En väldigt stor del av omställningen måste ske på kommunal nivå”, säger Tomer Shalit, en av flera bakom initiativet.

Foto:Photographer Michael Folmer

Så sent som i förra veckan slog Klimatpolitiska rådet fast att Sverige behöver accelerera klimatomställningen. En viktig del är transportsektorn, som står för en stor del av utsläppen. Men inlåsningar i befintlig infrastruktur skapar hinder - och där är kommunens roll viktig.

”Det är kommunen som till stor del påverkar hur vi transporterar oss”, säger Tomer Shalit, grundare av klimatteknikbolaget Climateview, som tillsammans med bland annat Klimatbyrån och Världsnaturfonden WWF tagit fram plattformen.

Läs mer: Ex-politikern tar plats i Climateviews styrelse

Klimatkollen.se synliggör utsläppen per kommun och jämför prognosen med vad som krävs för att nå Parisavtalet. Dataunderlaget hämtas från SMHI:s emissionsdatabas som samlar data kring utsläpp av allt från uppvärmningen av bostäder till jordbruk, industri och transport. Tanken är att sajten ska göra siffrorna mer tillgängliga och begripliga. 

Att fördela koldioxidutsläppen per kommun är däremot inte alltid rättvisande. Till en kommuns utsläpp räknas till exempel även bilar som bara passerar genom stora motorvägar som planerats på statlig nivå och industrier vars produkter används över hela landet. Trots det tycker Tomer Shalit att fördelarna överväger nackdelarna.

”En del tycker att fördelningen mellan kommuner är orättvis, men hur man än skär kommer det att finnas brister”.

Nu är förhoppningen att fler ska ta reda på hur det går för kommunen att nå Parisavtalet, och förstå att det kommer krävas kraftåtgärder.

 ”Folk kan nog få för sig att vi ligger ganska bra till i Sverige, men med det här verktyget blir det tydligt att det fortfarande är väldigt mycket som behöver göras. För det är i princip ingen kommun som når Parisavtalet”.

 


Här portas var tredje dieselbil på fredag

Nu höjs kraven på dieselfordon i Stockholm. Från och med fredag blir enbart fordon med utsläppsklass Euro 6 tillåtna på Hornsgatan. Det innebär att var tredje dieselbil inte längre får trafikera gatan. 

Tuffare tag väntar äldre dieselbilar på Hornsgatan på Södermalm i Stockholm.
Tuffare tag väntar äldre dieselbilar på Hornsgatan på Södermalm i Stockholm.Foto:Jonas Ekströmer/TT

”Ju färre dieselbilar på stadens gator, desto bättre. Föräldrar som promenerar med sina barn i Stockholm ska inte behöva oroa sig över hälsoskadlig luft. Därför är det bra att vi steg för steg sätter stopp för utsläpparna”, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, i ett pressmeddelande. 

I januari 2020 infördes Miljözon 2 på Hornsgatan som sträcker sig från Hornstull till Slussen på Södermalm i Stockholm. Gatan är en av Sveriges mest förorenade. Utsläppen av kväveoxider har visserligen minskat sen dess men ligger fortfarande långt över WHO:s gränsvärden. 

Hornsgatan är i dag den enda gatan i Sverige med Miljözon 2, men enligt pressmeddelandet från Miljöpartiet vill den blågröna ledningen i Stockholm öppna upp för så kallade dynamiska miljözoner. Det innebär att man tillfälligt, under perioder då luften överskrider gällande gränsvärden, kan införa dem även på andra gator. 

”Digitala skyltar skulle kunna tala om för bilisterna om miljözonen gäller eller ej”, säger Daniel Helldén.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?